بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
نرخ ارز در شرایط حال حاضر اقتصاد کشور به یک ریسک برای شرکت‌ها بدل شده و برخی شرکت‌ها مانند «نفت پارس» از این شرایط نفع می‎برند، بعلاوه، این شرکت به زودی در مجمع در خصوص افزایش سرمایه به شور می‎نشیند که در ادامه به بررسی اثرات آن می پردازیم.
کد خبر : ۱۸۵۵۱۲

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، صنعت محصولات روانکار به سبب وابستگی به نفت برای شرکت های تولیدکننده این ماده اولیه از مزیت نسبی برخوردار است. به سبب منابع نفتی فراوان و ارزان در ایران، شرکت های روانکار فرصت شراکت با برندهای معتبر جهانی را دارا هستند.

شرکت «نفت پارس» در نیمه نخست سال 97 به بالاترین میزان تولید و فروش محصولات اصلی و به دنبال آن، به بیشترین مقدار مصرف مواد اولیه دست یافت.

تحلیل فاصله ساختار فروش این شرکت از حاکی از شرایط مطلوب‎تر دارد. در حالی که حاشیه سود ناخالص در میانگین گروه حدود 19 درصد است، این حاشیه در «شنفت» به 36 درصد نزدیک شده است.

سهامداران «شنفت» بخوانند / برآیند مثبت ارز برای این شرکت

در خصوص بهای تمام شده این شرکت باید عنوان کرد که ماده لوبکات در گرید های مختلف از طریق بورس کالا خریداری می شود و به دلیل عدم همسایگی این شرکت با پالایشگاه‎ها، هزینه حمل بر گردن صورت های مالی سنگینی می کند.

علاوه بر لوبکات که اصلی‎ترین ماده اولیه «شنفت» محسوب می شود، دیگر مواد اولیه عمدتا از منابع خارجی تامین می شوند که با رشد نرخ ارز، هزینه تامین این مواد نیز افزایش یافت. البته از سوی دیگر، این عاملی برای رشد درآمد صادرات می شود. با توجه به فزونی ارز حاصل از صادرات بر ارز مورد نیاز برای واردات، برآیند این موضوع اثر منفی بر عملکرد شرکت نمی گذارد.

«شنفت» باید با بهینه سازی فرمولاسیون‎ها، کاهش ضایعات، بهینه سازی صرف انرژی و کاهش هزینه حمل ماده اولیه لوبکات، در جهت کاهش بهای تمام شده حرکت کند. همچنین با استفاده از حداکثر ظرفیت عملیاتی، هزینه‎های جذب نشده در تولید را کاهش دهد. در کنار این موارد، خرید مواد اولیه از منابع داخلی می تواند ریسک نوسان نرخ ارز را به حداقل برساند.

در مبحث فروش نیز می تواند با تغییر سبد تولیدات از محصولات با حاشیه سود بالاتر و همچنین بالا بردن تعداد مشتریان خارجی، به ارقامی بیشتر در درآمدزایی برسد.

شایان ذکر است که این شرکت به دنبال سیاست فروش دارایی‎های غیرمولد، زمین 32 هزار مترمربعی قورت داغی را به مزایده گذاشت و در حال حاضر، خریار نهایی ضمن پرداخت بخشی از ثمن معامله، در حال اخذ مجوزهای لازم است که پس از آن فروش قطعیت می‎یابد.

«شنفت» به منظور تامین منابع مورد نیاز سرمایه گذاری در شرکت «پالایش پارسیان سپهر» برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران در دستور کار قرار گرفت. با توجه به گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت «پالایش پارسیان سپهر» چشم انداز روشنی از سودآوری این شرکت زیرمجموعه انتظار می رود.

در بهمن ماه سال گذشته بود که شرکت «نفت پارس» 20 درصد سهام شرکت «پالایش پارسیان سپهر» را به ارزش 302 میلیارد ريال خریداری کرد. این شرکت در مرحله قبل از بهره براری بوده و برآورد می شود در سال 98 به بهره برداری برسد و سودآوری مناسبی از این سرمایه گذاری عاید «نفت پارس» شود.

بر اساس برآوردهای انجام شده، پس از افزایش سرمایه شرکت «نفت پارس» به 2500 میلیارد ريال، از آن جا که شرکت «پالایش پارسیان سپهر» در سال 98 وارد فاز تولید می شود، اثر آن از سال 99 بر روی صورت های مالی «شنفت» به بار می‎نشیند.

در تصویر ذیل تغییرات سود خالص در دو حالت اعمال و عدم اعمال افزایش سرمایه مشاهده می‌کنید.

سهامداران «شنفت» بخوانند / برآیند مثبت ارز برای این شرکت

اشتراک گذاری :
ارسال نظر