بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
در روزگاری که صنعت بانکداری درگیر زیان است و توازنی بین سود تسهیلات اعطایی و سود سپرده‌ها وجود ندارد، برخی بانک‌ها نظیر «بانک سینا» وضعیت مطلوبی دارد و سیاست‌های به‌کاررفته، به عنوان وجه تمایز مثبت برای آن‌ها تبدیل‌ شده است.
کد خبر : ۱۸۵۵۲۴

تمایزی از جنس سود در جمع بزرگان/ گام‎های «وسینا» در مسیر رشد

بر اساس بررسی‌های واحد سنجش و راه‌حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در بین بانک‌های کشور، در شرایطی که بزرگان صنعت بانکداری کشور با زیان انباشته دست‌وپنجه نرم می‌کنند، «بانک سینا» روزهای سبز و بهاری را سپری می‌کند.

نسبت هزینه‌های عملیاتی به درآمدهای عملیاتی در دوره‌های اخیر رو به کاهش بوده و در آخرین گزارش ارائه‌شده به 76 درصد رسیده است.

تحلیل فاصله ساختار دارایی‌ها نشان می‌دهد که برخلاف سایر بانک‌ها، «بانک سینا» تمرکز بسیار بالایی بر تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی دارد. با توجه به کاهش فعالیت در بازار بین‌بانکی و تغییر سیاست‎های بانك مبنی برافزایش پرداخت تسهیلات، 69 درصد از مجموع دارایی‌ها در این بخش قرار دارد که نسبت به میانگین گروه اختلاف حدود 20 درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع اهتمام بانك در صرف منابع در فعالیت اصلی یعنی نقش واسطه‎گری و پرداخت تسهیلات را بیان می‌کند.
 
تغییر سیاست بانک سینا عاملی شده تا مطالبات از بانک‌ها و سایر مؤسسات کاهش یابد و سهم بسیار اندکی از دارایی‌ها داشته باشد؛ این در حالی است که سایر بانک‌ها حدود 6 درصد دارایی‌های خود را به این بخش اختصاص داده‌اند.

هدف بانك را می‌توان بهبود پرتفوی دارایی‎ها و کاهش میزان سرمایه‎گذاری در سبد دارایی‎ها دانست. البته بانك جهت رعایت قانون رفع موانع تولید، شرکت‌های مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن و توسعه سینا را از طریق عرضه در بورس و شرکت توسعه اعتماد مبین از طریق عرضه عمومی به فروش خواهد رساند.

حجم دارایی‎های ثابت که عمدتاً شامل زمین، ساختمان و سرقفلی شعب و ساختمان مرکزی بانك می‌شود، از کل دارایی‎ها یک درصد است که این امر بیانگر اهتمام بانك بر به‎کارگیری حداکثر منابع در دارایی‎ها مولد است.
مبلغ سپرده‎های بانك با رشد 5 درصدی نسبت به سال قبل، به رقم 171506 میلیارد ریال رسیده که بیانگر رشد نسبت سپرده‎ها به سرمایه از 16 برابر در سال گذشته به 17 برابر در پایان شهریورماه سال 97، است. انتظار می‌رود با تداوم شرایط کنونی، این نسبت تا پایان سال جاری به مرز 20 برابر نزدیک شود.

«وسینا» با اقدام در جهت کاهش نرخ سود علی‎الحساب سپرده‎های سرمایه‎گذاری، نرخ هزینه تجهیز منابع از محل سپرده‎های ریالی را بیش از 5 درصد کاهش دهد. این موضوع ازاین‌جهت حائز اهمیت است که سهم قابل‌توجهی در حفظ حاشیه سود فعالیت‎های پولی بانك داشته است.

این بانک برآورد کرده با افزایش حدود 21 درصدی سود حاصل از تسهیلات اعطایی، در پایان سال 97 درآمدهای مشاع رشد 19 درصدی را نسبت به سال 96 تجربه کند.

 


 ولی با توجه به رشد یک‌درصدی درآمد تسهیلات در 6 ماهه اول در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، تحقق این پیش‌بینی بعید به نظر می‌رسد.


اما از این نکته نیز نباید گذشت که این بانک با کنترل سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری توانسته سهم خود از درآمدهای مشاع را حفظ کند و به نزدیکی مقدار سال 96 برساند.

 

نسبت تسهیلات به سپرده‎ها معمولاً بین 70 تا 87 درصد معرفی شده و مقادیر پایین‎تر از 70 درصد معرف سیاست محافظه‎کارانه بانك و عدم تمایل به اعطای تسهیلات و یا صرف منابع حاصل از سپرده‎ها در دارایی‎های غیر مولد است. از سوی دیگر مقادیر بالاتر از 87 درصد نیز بیانگر کسری نقدینگی بانك‎ها جهت تأمین منابع اعتبارات اعطایی و آسیب پذیری نسبت به وام‎دهندگان است. همچنین نشان از جذاب بودن تسهیلات و علاقه بانك به اعطای تسهیلات نیز دارد. این نسبت طی دوره‎های اخیر در بانك سینا بین 74 تا 81 درصد بوده که میزان قابل قبولی محسوب می شود.

در مجموع، وضعیت «بانک سینا» مطلوب و رو به بهبود ارزیابی می شود و با توجه به سیاست کاهش سود سپرده ها در کنار اعطای برنامه‌ریزی شده تسهیلات، وضعیت درآمدها انتظار می‌رود بهتر از گذشته شود. به‌علاوه‌این که در صورت فروش شرکت‌های تحت تملک، می‌تواند سود مناسبی شناسایی کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر