بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کاهش هزینه‌های بانک‌ مهم‌ترین مزایای یک مصوبه/ ترسی بابت خروج پول از بانک نیست

پرداخت سود کمتر، هزینه‌های نظام بانکی را کاهش می‌دهد و از رشد شبه پول و افزایش تورم و تلاطم سایر بازارها جلوگیری خواهد کرد اما نباید فراموش کرد که قطعا تاثیر این مصوبه در بلند مدت مثبت خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۵۵۹۴
کاهش هزینه های بانک ها؛ مهمترین مزایای یک مصوبه!
به گزارش بورس‌نیوز، بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، مبنای پرداخت سود سپرده های کوتاه مدت از روزشمار به ماه شمار تغییر خواهد کرد.

میثم علیمحمدی کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار که از ابتدای بهمن ماه اجرا خواهد شد، مبنای پرداخت سود به سپرده های کوتاه مدت، حداقل مانده حساب در یک ماه آخر است؛ در حالی که قبلا سود سپرده های کوتاه مدت بر اساس حداقل مانده حساب در پایان هر روز محاسبه می شد و در پایان ماه پرداخت می‌گردید. 

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: بدین ترتیب میزان سود سپرده‌ها تغییر نکرده، بلکه سود فقط به سپرده‌هایی تعلق خواهد گرفت که حداقل یک ماه در حساب مانده باشند.

وی افزود: بانک‌مرکزی در راستای کنترل نرخ تورم و کاهش تلاطم بازارهای مختلف اقدامات مختلفی انجام داده و این مصوبه یکی از اقدامات مثبت در این راستا تلقی می‌شود. طبق آخرین آمارها تا پایان مهرماه سال جاری، سهم سپرده‌های کوتاه مدت از کل سپرده‌های نظام بانکی به حدود ۳۲درصد رسیده و این آمار حاکی از آن بوده که حجم سپرده‌های کوتاه‌مدت، روند افزایشی داشته است. 

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: مهم‌ترین اثر مصوبه شورای پول‌واعتبار کاهش سرعت حرکت نقدینگی در بازارهای مختلف خواهد بوده چراکه بخشی از سپرده‌های کوتاه مدت، مربوط به حساب‌هایی است که اشخاص به منظور پرداخت‌های روزمره خود ایجاد کرده‌اند. 

وی اضافه کرد: این بخش از سپرده‌ها با مصوبه اخیر به سپرده مدت‌دار تبدیل نخواهد شد؛ اما به دلیل عدم پرداخت سود به سپرده‌های با ماندگاری کمتر از یک‌ماه، هزینه‌های بانک‌ها کاهش خواهد یافت. 

علیمحمدی تصریح کرد: درحالی‌که بانک‌ها قبلا به این سپرده‌ها سود روزشمار پرداخت می‌کردند، بخشی از سپرده‌های کوتاه‌مدت مربوط به اشخاصی است که پول خود را در بانک به‌عنوان پارکینگ سپرده کرده‌اند و از سود کوتاه‌مدت بانک بهره می‌برند ضمن آنکه با توجه به شرایط بازارهای ارز و سکه و غیره این سپرده‌ها را در بازارهای مختلف به گردش درآورده و اصطلاحا از سفته‌بازی در بازارهای مختلف کسب سود می‌کنند. 

کارشناس بازارهای مالی درخصوص ماندگاری پول در سپرده‌ها اظهارکرد: به نظر می‌رسد ماندگاری بخشی از این سپرده‌ها در بانک به دلیل ریسک عدم دریافت سود کوتاه‌مدت، افزایش خواهد یافت؛ در نظر داشته باشید که سپرده‌های کوتاه مدت، منابع کارایی برای بانک‌ها محسوب نمی‌شود و در صورتی سپرده‌ها برای بانک‌ها درآمد به همراه دارد که پایدار باشد.

علیمحمدی ضمن تاکید بر مزایای مصوبه شورای پول و اعتبار، تصریح کرد: نگرانی بابت خروج پول از بانک‌ها به خاطر مصوبه اخیر بی‌مورد است؛ چراکه در هر صورت پول در سیستم بانکی بوده و فقط از حسابی به حساب دیگر منتقل می‌شود؛ ولی پرداخت سود کمتر هزینه‌های نظام بانکی را کاهش می‌دهد و از رشد شبه پول و افزایش تورم و تلاطم سایر بازارها جلوگیری خواهد کرد که قطعا تاثیر این مصوبه در بلند مدت مثبت خواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار صورت گرفت؛

اعلام جزییات نحوه محاسبه سود ماه‌شمار

قیمت هر عدد سکه سه میلیون و ۶۳۰ هزار تومان شد؛

آخرین تحولات بازار سکه در بازار

ارسال نظر