بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رویه صادراتی زعفران باید اصلاح شود / بورس‌کالا گامی پس از بازاریابی و بسته‌بندی

مشکل چرخه زعفران در بورس‌کالا یا ورود به این بازار نمی‌دانیم بلکه صنعت بسته‌بندی و بازاریابی در گام نخست باید اصلاح شود و سپس به سمت عرضه در بورس‌کالا گام برداشته شود.
کد خبر : ۱۸۵۶۵۹


علیرضا آقا بالایی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درباره وضعیت زعفران و مشکلات آن، گفت: مهم‌ترین مشکلی که محصولات تولیدی کشور با آن دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند، بازار فله‌ای بوده که هدف صادراتی قرارگرفته و جایگزینی تکنولوژی روز در سیستم بسته‌بندی به‌جای روش‌های سنتی گذشته در دستور کار قرار ندارد.

وی ادامه داد: چرایی تأکید بر صادرات فله‌ای به کشورهای ترکیه، اسپانیا و غیره مشخص نیست زیرا «ارزش‌افزوده» که امروز حرف نخست در تولید و تجارت را می‌زند، در چرخه اقتصادی ایران جایگاهی ندارد؛ شاهد آن هستیم کشورهایی که هدف صادرات فله‌ای ایران هستند امروز با بسته‌بندی مناسب، حتی تا سه برابر میزان قیمت صادراتی ایران برای خود درآمدزایی کرده و حتی زعفران را با نام تجاری غیر ایرانی به فروش می‌رسانند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بهترین روش فروش زعفران ایجاد شعب در کشورهای هدف است، تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در نقطه فروش کشورهای همسایه و هدف، می‌توان به‌عنوان یکی از روش‌های کارآمد در صنعت نام‌برده شود زیرا برند ایرانی با بسته‌بندی مناسب می‌توان قیمت تمام‌شده ارزان‌تری را نسبت به کالای مشابه به همراه داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز با ارزیابی آنکه بورس‌کالا در تحقق این مسیر تا چه میزان می‌تواند کمک کند نیز اظهار کرد: مشکل چرخه زعفران در بورس‌کالا یا ورود به این بازار نمی‌دانیم بلکه صنعت بسته‌بندی و بازاریابی در گام نخست باید اصلاح شود و سپس به سمت عرضه در بورس‌کالا گام برداشته شود بنابراین تا زمانی که سرمایه‌گذاری در کشورهای هدف برای حضوری دائم انجام نشود، حال در بورس‌کالا عرضه شود، آیا مشکلات برطرف می‌شود.

وی با توجه به اینکه کشاورزان در قیمت‌گذاری دخیل نیستند نیز اشاره داشت و گفت: کشاورزان به‌تنهایی نمی‌توانند در بحث قیمت نهایی ورود کنند چراکه بازار نهایی از کشاورز دور بوده و به خاطر واسطه‌ای بودن عرضه‌ محصولات کشاورزی، عملاً این حلقه با مشکل روبه‌رو می‌شود.

این فعال اقتصادی در خصوص ضعف‌های بورس‌کالا در بخش زعفران نیز تأکید کرد: زعفران، طلاست بنابراین باید نگاه مناسبی به بسته‌بندی، ارزش‌آفرینی و صادرات داشت بنابراین می‌توان گفت که بورس‌کالا شاید محلی برای امید تولیدکننده نام‌برده شود اما ضعف در چشم‌انداز صادراتی طلای سرخ بیش از معاملات و عرضه در بورس اهمیت دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد:

مزیت‌های بورس کالا بر بازارها

ارسال نظر