بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵
مهم‌ترین نکته در صنعت حمل‌ونقل ریلی اعتماد بین طرفین است که در سال‌های گذشته این مهم کمرنگ شده بود اما امروز این ‏اعتماد بازسازی‌شده و از این حیث مشکلی وجود ندارد.‏
کد خبر : ۱۸۵۶۹۱

افزایش اعتماد جامعه به حمل‌ونقل ریلی/ اعتماد به سرمایه‌گذاری ریلی با تضمین مالی سرمایه‌

به گزارش بورس‌نیوز، یکی از حوزه‌هایی که تحریم‌های جدید نشانه گرفته واردات، صادرات و حمل‌ونقل دریایی و هوایی است. 

این بخش‌ها در دوره گذشته نیز موردتوجه تحریم کننده‌ها قرارگرفته بوده که اتفاقاً از این منظر زیان زیادی به اقتصاد کشور وارد شد اما در دوره جدید بسیاری از ضعف‌های گذشته به‌خصوص در سیستم حمل‌ونقل کشور، مرتفع شده است.

این مهم می‌تواند منجر به کاهش تأثیرات منفی تحریم‌ها بر روند صادرات و واردات و همچنین کاهش ریسک و هزینه واردات شود. حمل‌ونقل ریلی کشور یکی از بال‌های فرار از تحریم‌های آمریکایی است که در این سال‌ها رشد و توسعه خوبی را تجربه کرده است.

سعید محمد زاده مدیرعامل راه‌آهن کشور در گفتگو با بورس نیوز ضمن اعلام آمادگی راه‌آهن برای کمک به تجار ایرانی گفت: برای هر صاحب‌بار آمادگی کامل وجود دارد تا هر باری را از مبدأ تولید تا مقصد و کشوری که ریل به آن اتصال دارد منتقل کنیم.

وی ادامه داد: چین، کشورهای حوزه CIS، ترکیه و اروپا جزو نقاطی هستند که می‌توان برای انتقال کالا در مسیرهای ریلی به کمک تجار ایرانی بیاید.

محمد زاده تأکید کرد: خدماتی که راه‌آهن ارائه می‌کند کاملاً قابل‌رقابت است و از جهت مبدأ خارج از کشور به داخل کشور نیز مشکلی برای همکاری با واردکنندگان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به برخی از صنایع کشور برای تضمین نیازهای خود از کشورهای چین، آلمان و ترکیه خدمات ارائه داده شده و در ادامه نیز این آمادگی وجود داشته که خدمات خود را گسترش داده و نیازهای طرف‌های ایرانی را برای واردات مواد اولیه و صادرات به سایر کشورها را مرتفع سازیم.

مدیرعامل راه‌آهن کشور در مورد حضور در بازار سرمایه گفت: در هفته‌های گذشته همایش در حوزه حمل‌ونقل ریلی داشتیم. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل ریلی یک سرمایه‌گذاری مطمئن است، شرایطی فراهم‌شده که سرمایه‌گذاران به این صنعت ورود کنند.

وی افزود: طبیعتاً یکی از مسائل مهم در این روند کاری، تضمین مالی سرمایه‌گذاران است. مدل‌های مختلفی برای این تضمین مالی وجود دارد اما بر اساس قانون راه‌آهن اجازه دارد برای سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی تضمین صادر کند. به کمک این مدل توانستیم هم از بازار سرمایه و هم از بانک‌ها برای بخش سرمایه‌گذار تسهیلات خوبی را فراهم کنیم.

محمد زاده در مورد مشکلاتی که برای توسعه فعالیت‌های راه‌آهن وجود دارد گفت: مهم‌ترین نکته نحوه تضمین مالی خرید در مسئله تولید است. چه از طرف دولت و چه از طرف بخش خصوصی. تمام تلاشمان این است که بتوانیم این زنجیره را درست کنیم وگرنه ریل یا خیلی از محصولات دیگر قابلیت تولید در هرجایی را می‌توانند داشته باشند.

مدیرعامل راه‌آهن کشور تصریح کرد: در حال حاضر شبکه ریلی ایران ظرفیت اسمی 80 تا 90 میلیون تن بار را دارد اما در شرایط فعلی شاید نزدیک به صد میلیون تن بار را نیز بتوانیم جابه‌جا کنیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر