بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنعت و معدن مطرح کرد؛

ابزارهای مالی بورس کالا در راستای هدایت نقدینگی

بورس کالا حلقه اتصال بخش واقعی اقتصاد به بخش مالی بوده و از اهدف آن، هدایت منابع مالی به سمت تولید است. در این میان ابزاری همچون اوراق سلف موازی استاندارد می تواند نقدینگی سرگردان و منابع راکدی که در سیستم بانکی فریز شده را با سرعت بیشتری در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد که با فرهنگ سازی بیشتر و آشنایی فعالان صنایع با مزایای این ابزار مالی، شاهد رشد سرعت تامین مالی از بورس کالا خواهیم بود.
کد خبر : ۱۸۵۷۵۱
به گزارش بورس نیوز، همه بازارهای کالایی نظام مند در دنیا به دلیل ماموریت‌های خاص و مهم، جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد دارند. بورس کالای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این ترتیب از مهمترین اهداف و مسوولیت‌های این بازار کالایی نظامند کشور می‌توان به شفافیت قیمتی، کشف قیمت منصفانه، دسترسی عادلانه و برابر فعالان بازار به محصولات و همچنین تامین مالی مبتنی بر کالا اشاره کرد.

بررسی عملکرد بورس کالا طی یک دهه گذشته نشان می‌دهد با فعالیت این بورس، بازارهایی که بدون هیچ معیار و قاعده‌ای فعال بودند، وارد یک چارچوب مشخص، شفاف و قانونی شدند و تلاش شد تا بازار سیاه، قیمت گذاری‌های غیر منطقی و وجود زمینه های سوء استفاده در بازار کالاها به حداقل برسد. همچنین ناگفته نماند که از بستر این بورس، تولیدکنندگان و صنعتگران می‌توانند بسیاری از مشکلات خود را برطرف کنند که یکی از آنها تامین مالی است. بورس کالا ابزارهای کاربردی زیادی دارد که به اعتقاد کارشناسان با توسعه این ابزارها و افزایش عمق و تعداد فعالان در این ابزارها، شاهد سهولت در تامین مالی و رفع بسیاری از دغدغه‌های فعالان صنایع از جمله نوسانات قیمتی و تامین مواد اولیه در آینده، خواهیم بود.

تزریق نقدینگی به تولید از مسیر ابزارهای مالی


امیر تقی خان تجریشی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در خصوص مزیت‌های بورس کالا برای تامین مالی به «کالاخبر» گفت: تامین مالی از طریق بورس کالا یک ویژگی مهم دارد و آن وجود یک کالای فیزیکی در جریان این روند است تا بر مبنای آن انتشار اوراق انجام شود و تامین مالی پشتوانه کالایی دارد که این کالا می‌تواند هر کالایی اعم از فولاد، سنگ آهن، محصولات پتروشیمی و یا هر نوع کالای دیگری باشد.

وی افزود: همچنین ابزاری همچون اوراق سلف موازی استاندارد باعث می‌شود نقدینگی راکدی که در سیستم بانکی فریز شده، در اختیار تولیدکنندگان برای محصولات مشخص قرار بگیرد. در این میان با تقویت فرهنگ‌سازی و آشنایی فعالان صنایع با مزایای تامین مالی از بورس کالا، به طور قطع صنعتگران و تولیدکنندگان بورس کالا را به عنوان بهترین گزینه خود برای تامین مالی انتخاب می‌کنند.

تجریشی به دو ابزار اوراق سلف موازی و گواهی سپرده در بورس کالا برای تامین مالی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این دو ابزار بیشتر از سایر ابزارها به طور خاص برای تامین مالی از طریق بورس کالا استفاده می‌شود.

دسترسی آسان به اطلاعات بازار

مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در تشریح دیگر مزیت‌های بورس کالا گفت: بورس کالا حلقه اتصال بخش واقعی اقتصاد به بخش مالی است که بر پایه بستری قانونی تبیین شده و هدف آن هدایت منابع مالی به طور شفاف و عادلانه به سمت تولیدکنندگان است تا از این مسیر، جریان سرمایه در اقتصاد به درستی حرکت کند.

وی دو بازار فیزیکی و مشتقه بورس کالا را باعث رونق اقتصاد و کاهش فساد دانست و افزود: کشف قیمت واقعی بر مبنای عرضه و تقاضا، کاهش هزینه‌های مبادلات به واسطه دسترسی آسان به اطلاعات بازار، افزایش نقدشوندگی بر پایه ایجاد بازار ثانویه برای معاملات، ایجاد سازوکار تشکیل سرمایه و سوق دادن آن به سمت صنایع توجیه پذیر، توزیع ریسک بین سرمایه گذاران و متقاضیان سرمایه از جمله کارکردهای مهم بورس کالا هستند.

تجریشی معاملات در بستر بورس کالا را باعث افزایش شفافیت در صورت‌های مالی و کمک به امور مالیاتی دانست و افزود: شفافیت‌های آماری بورس کالا باعث جلوگیری از فرار مالیاتی می‌شود. در واقع یکی از رسالت‌های اصلی بورس ها، ایجاد شفافیت و جلوگیری از فرار مالیاتی است.  به گفته وی بورس کالا مالیات بر ارزش افزوده را به طور کاملاً شفاف و از طریق سازوکارهای تسویه و پایاپای دریافت می‌کند. از آنجا که همه فرآیندها و دادوستدها در بورس کالا روشن و قابل رصد است، در نتیجه امکان پیگیری مالیاتی فعالان اقتصادی در بورس کالا توسط دولت ساده تر است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رویه صادراتی زعفران باید اصلاح شود / بورس‌کالا گامی پس از بازاریابی و بسته‌بندی

تاثیر نوسانات بازار ارز در چند ماه گذشته بر فعالیت پتروشیمی‌ها؛

بساط دلالان از بازار مواد اولیه پتروشیمی جمع شد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سنگ‌اندازی مشتریان صادراتی با کاهش قیمت/ قوانین دست‌وپاگیر ارزی باید تسهیل شود

ارسال نظر