بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
نشست خبری اولین دوره مسابقات معاملات الگوریتمی بازار سرمایه ایران با حضور سید مصطفی رضوی عضو هیات مدیره سازمان بورس و یاسرفلاح مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس برگزار شد.
کد خبر : ۱۸۵۸۱۷

به گزارش بورس نیوز، در این نشست سید مصطفی رضوی عضو هیات مدیره سازمان بورس با بیان اینکه حدود 90 در صد معاملات در بازار سرمایه آمریکا به شکل الگوریتم انجام می شود، گفت: مسابقه آن در کشورهای پیشرفته از جمله هند انجام شده و در منطقه خاورمیانه برای اولین بار در ایران انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه کشور انجام می شود ولی عمق آن کافی نیست، افزود: عمر این معاملات در بازار سرمایه حدود 1 سال بوده اما به علت عدم قابلیت تشخیص از نظر آمارگیری برای سفارشاتی که از طریق الگوریتم وارد هسته معاملات می‌شوند آمار دقیقی در این خصوص ارائه نمی‌شود.

رضوی ادامه داد: با اجرای این مسابقات شاخصه های معاملات الگوریتمی شناسایی می‌شوند که با اجرای آن‌ها می‌توان آماری در خصوص معاملات ارائه نمود.

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های بازار گردانی از این امکان استفاده می کنند ولی سفارشات آن‌ها قابل تشخیص نیست.

عضو هیات مدیره سازمان بورس با بیان اینکه مسابقات معاملات الگوریتمی به صورت آزاد برگزار می‌شود، افزود: همه فعالین حوزه IT و مالی که توانایی الگوریتم‌نویسی نیز دارند می‌توانند در این رقابت‌ها شرکت کنند.

وی با بیان اینکه۲۰ تیم شرکت کننده در سه بخش سهام، اوراق با درآمد ثابت و حل مساله به رقابت می‌پردازند، گفت: در مسابقه سهام تیم اول 30 میلیون تومان، تیم دوم 20 میلیون تومان و تیم سوم 10 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

رضوی ادامه داد: درمسابقات اوراق با درآمد ثابت نیز تیم اول 15 میلیون تومان، تیم دوم 10 میلیون تومان و تیم سوم 5 میلیون تومان و در بخش حل مساله تیم اول 7 میلیون تومان، تیم دوم 5 میلیون تومان و تیم سوم 3 میلیون تومان اعتبار خرید سهام دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هیات داوران این مسابقات متشکل از متخصصان بخش IT سازمان بورس، بخش نظارت بربورس‌ها و بازارهای این سازمان، یک نفر استاد رشته مالی و فردی متخصص در زمینه بازارهای مالی است.

در ادامه این نشست یاسرفلاح مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس نیز به تشریح فعالیت‌های انجام شده در خصوص این رقابت‌ها پرداخت و گفت: در این مدت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازم در زمینه این مسابقات انجام شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰ تیم متقاضی حضور در این مسابقات بودند که از این تعداد ۲۷ تیم برای حضور در مصاحبه شرکت کردند، افزود: براساس بررسی‌های تیم داوری ۲۰ تیم به عنوان شرکت‌کنندگان نهایی انتخاب شدند که این تیم‌ها در ۳۲ روز به رقابت می‌پردازند.

فلاح در خصوص زمان شروع این دوره از مسابقات گفت: اولین دوره مسابقات معاملات الگوریتمی از ۱۵ دی ماه سال جاری آغاز می شود اما زمان افتتاح رسمی این رقابت‌ها از تاریخ ۱۹ دی ماه آغاز و تا ۱۷ بهمن ماه ادامه دارد.

وی در خصوص اعتبار اولیه گروه های شرکت کننده در این مسابقات نیز گفت: برای هر کدام از گروه‌های شرکت‌کننده اعتباری حدود ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده، که حد ضرر نیز برای هر رقابت از پیش تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس افزود: در بخش رقابت در سهام، حد ضرر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بخش اوراق با درآمد ثابت این رقم یک میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: مالکیت معنوی الگوریتم‌ها از سوی نهاد ناظر برای تیم‌ها محفوظ باقی خواهد ماند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
طی سال ۲۰۱۸ میلادی صورت گرفت؛

سال بد برای بازار سهام چین

ارسال نظر