بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
عضو کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت:

به صرفه بودن صادرات دام زنده

عضو کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: تحریم‌های اخیر و افزایش نرخ ارز باعث شد صادرات دام زنده صرفه اقتصادی داشته باشد به همین دلیل برخی افراد به صادرات دام تمایل پیدا کرد‌ه‌اند اما بر اساس قانون صادرات دام زنده ممنوع است و نباید چنین اتفاقی صورت بگیرد.
کد خبر : ۱۸۵۸۱۹


به گزارش بورس‌نیوز، یوسف داودی در خصوص دلایل بالابودن قیمت گوشت قرمز در بازار اظهار کرد: در گذشته این هشدار را داده بودم که باتوجه به کاهش جمعیت دام سبک و سنگین کشور نسبت با افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مواجه می‌شویم در سال‌های گذشته جمعیت دام کشور بیش از 100 میلیون راس بود و از سوی دیگر جمعیت انسانی نیز نصف میزان فعلی بود، درحالی که جمعیت انسانی کشور به بیش از 80 میلیون نفر افزایش پیدا کرده تعداد دام نیز باید افزایش پیدا می‌کرد اما متاسفانه این میزان حدود به نصف رسیده که خطرناک است.

آمار رسمی و دقیقی از جمعیت دامی کشور وجود ندارد

نماینده مردم سراب در خانه ملت با بیان اینکه آمار رسمی و دقیقی از جمعیت دامی کشور وجود ندارد، تصریح کرد: تحریم‌های اخیر و افزایش نرخ ارز باعث شد صادرات دام زنده صرفه اقتصادی داشته باشد به همین دلیل برخی افراد به صادرات دام تمایل پیدا کرد‌ه‌اند اما بر اساس قانون صادرات دام زنده ممنوع است و نباید چنین اتفاقی صورت بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر گوشت موردنیاز کشور حدودا از 20 کشور تامین می‌شود به همین دلیل نباید اجازه خروج دام داه شود زیرا این موضوع می‌تواند موجب بروز بحران شدید شود، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات دام را اعلام کرده اما به دلیل کاهش ارزش پول ملی دام زنده از کشور قاچاق می‌شود.

دست‌های پشت پرده قاچاق دام زنده از کشور

وی با تاکید بر اینکه این احتمال وجود دارد که دست‌های در کار باید تا به واسطه قاچاق دام جمعیت دامی کشور را کاهش دهند و این موضوع تهدید و خطر بزرگی محسوب می‌شود، تصریح کرد: قاچاقچیان دام‌های ماده و مولد را قاچاق می‌کردند و این موضوع باعث می‌شود که در آینده زاد و ولد کاهش داشته باشد.

این نماینده مردم درباره اینکه با توجه به بالا رفتن قیمت گوشت مرغ در کنار گوشت قرمز باید در کوتاه مدت از طریق واردات نیاز بازار را تامین کرد، ادامه داد: واردات دام زنده نیز مشکلاتی دارد و باید به این موضوع توجه کنیم که می‌تواند ناقل بیماری‌هایی باشد؛ باید از کشورهای پاک اقدام به واردات دام زنده کنیم.

نماینده مردم سراب با تاکید بر اینکه در بلندمدت نباید اجازه دهیم جمعیت دامی کشور کاهش پیدا کند و در کوتاه مدت نیز باید با استفاده از واردات قیمت گوشت قرمز را کاهش دهیم، عنوان کرد: واردات دام زنده به صلاح نیست و اقدام نادرستی از نظر تخصصی محسوب می‌شود، باید در صورت امکان گوشت قرمز بدون استخوان وارد شود زیرا در مغز استخوان میکروب‌ وجود دارد که می‌توانند منتقل شوند.

وی با بیان اینکه دام زنده تنها به منظور اصلاح نژاد باید وارد کشور شود، گفت: سرانه مصرف لبنیات و گوشت قرمز کاهش پیدا کرده که این موضوع در دراز مدت در کشور موجب بروز خطراتی می‌شود، باید از طریق واردات گوشت قرمز و سفید به عنوان کوتاه‌ترین راه ممکن قیمت این محصولات را در بازار کاهش دهیم.

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار موجب احیاء دامداری‌های تعطیل شده است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: باید به این موضوع نیز توجه کنیم که با بالا رفتن قیمت گوشت در بازار بسیاری از دامداران که واحدهای تولیدی خود را تعطیل کرده بودند به دنبال احیاء آن رفته‌اند و این موضوع باعث ایجاد اشتغال و افزایش جمعیت دام کشور می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه قیمت گوشت قرمز باید کاهش پیدا کند زیرا مردم جامعه توان خرید این محصول اساسی را ندارند، خاطرنشان کرد: باید با توجه به نزدیک شدن به شب عید به منظور کاهش قیمت اقدام به واردات گوشت قرمز کنیم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان مطرح کرد:

رتبه نهم ایران در بین کشورهای تولیدکننده گوشت مرغ

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:

وجود زمینه صادرات لبنیات در خوزستان

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:

کاهش عرضه دام زنده در بازار

ارسال نظر