بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
بورس‌نیوز افت تراز تجاری را با تحلیلگر بازار ارز و فعال اقتصادی بررسی کرد؛

افت صادرات غیرمنتظره نبود/ بخشنامه‌ها زهر خود را ریخت

افت چشمگیر صادرات آذرماه به شدت بر تراز تجاری (اختلاف صادرات و واردات) تاثیر گذاشته است. تداوم این روند ممکن است به منفی شدن تراز تجاری ایران منجر شود و منفی شدن تراز تجاری می تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر : ۱۸۵۸۲۰
افت صادرات غیرمنتظره نبود/ بخشنامه‌ها زهر خود را ریخت
به گزارش بورس‌نیوز، بر اساس آمارهای گمرک، صادرات غیرنفتی ایران در آذرماه به حدود ۱.۸۶ میلیارد دلار رسیده و این درحالی‌است که متوسط صادرات ماهانه کشور در هشت ماه قبل از آن نزدیک به چهار میلیارد دلار بوده است. 

با این حساب صادرات غیرنفتی آذرماه نسبت به متوسط صادرات هشت ماهه سال جاری بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بخش عمده‌ای از افت صادرات آذرماه مربوط به توقف صادرات میعانات گازی کشور است که در سبد صادرات غیر نفتی قرار می گیرد. «آمریکا نیمه آبان امسال تحریم‌های نفتی ایران را به اجرا گذاشت.»

مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۹ماهه سال جاری به ۳۳میلیارد و ۳۵۸میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴.۵درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر پایه این گزارش، واردات کشور نیز به ۳۲میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار رسیده که کاهش ۱۳.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد؛ بنابراین، مازاد تراز تجارت خارجی ۷۳۸ میلیون دلار به نفع ایران شده است. 

این رقم در هشت ماهه سال جاری نزدیک به دو میلیارد دلار بود که نشان می‌دهد افت چشمگیر صادرات آذرماه به شدت بر تراز تجاری (اختلاف صادرات و واردات) تاثیر گذاشته است. تداوم این روند ممکن است به منفی شدن تراز تجاری ایران منجر شود و منفی شدن تراز تجاری می تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.


محمدحسین برخوردار فعال اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در صورت تداوم روند فعلی صادرات، تراز تجاری کشور منفی خواهد شد. 

برخوردار در رابطه با تاثیر احتمالی منفی شدن تراز تجاری کشور بر بازار ارز گفت: ارز در ازای صادرات به کشور وارد خواهد شد و اگر صادرات کاهش یابد، درآمدهای ارزی کشور هم کاهش خواهد یافت. با توجه به آنکه کشور مخارج و هزینه هایی دارد که به صورت ارزی است؛ این وضعیت بازار ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته اوضاع بازار ارز بستگی به منابع و ذخایر ارزی دولت دارد و امیدواریم ذخایر ارزی کافی در اختیار داشته باشیم که بتوان بازار ارز را کنترل کرد.

وی در خاتمه تصریح کرد: نرخ تورم انتظاری نرخ ارز در بازار آزاد را متاثر می کند و یکی از اقدامات موثر در حفظ آرامش بازار ارز، این است که نرخ تورم انتظاری جامعه افزایش نیابد.

اصغر سمیعی رییس هیئت موسس کانون صرافان در همین راستا به بورس‌نیوز گفت: اگر اینطور باشد که در ماه های اخیر صادرات افت کرده باشد، خبر عجیب و غیر منتظره‌ای نیست. از سویی در ماه های اخیر انواع مقررات و بخشنامه های مختلف در مورد صادرات و ارز حاصل از صادرات را دیده ایم، همچنین کاهش نرخ ارز نیز می تواند دلیل اصلی کاهش ارزش کالاهای صادراتی باشد. البته مدتی است الزام به پیمان سپاری برای صادرات کمتر از یک میلیون یورو برداشته شده که اقدامی صحیح و ناکافی تلقی می شود.

این تحلیلگر و کارشناس بازار ارز افزود: در شرایط فعلی به نظر می رسد اگر مسوولان همت کنند و به واقعی کردن نرخ ارز و تن دادن به نرخ واحد ارز اقدام کنند؛ ابهام از بازار ارز برداشته می شود. البته شفاف شدن نرخ ارز به تنهایی نجات بخش اقتصاد کشور نیست و هم زمان نیاز است که سایر قیمت ها هم به واقعیت نزدیک شود. از جمله قیمت حامل های انرژی که گاهی قیمت شان کمتر از یک دهم قیمت واقعی است. مثلا قیمت بنزین که روزانه بیش از هزار میلیارد تومان خرج روی دست دولت می گذارد نیازمند اصلاح و نزدیک شدن به قیمت های واقعی است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در سه فصل ابتدایی سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد؛

مثبت ماندن تراز تجاری ایران

با اختلاف ۷۵۰ میلیون دلاری رخ داد؛

مثبت شدن تراز تجاری کشور در ۹ ماه گذشته

ارسال نظر