بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
مدیرعامل شهید قندی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:‏

سودآوری بالا برای سهامداران شهید قندی / تامین 90درصدی نیاز داخلی ‏

محصولات جدیدی را در دستور کار مجموعه قرار گرفته که این محصولات عمدتاً وارداتی و های‌تک بوده بنابراین از ما درخواست شده در این زمینه‌ها ورود کرده تا به کشور کمک شود.
کد خبر : ۱۸۶۰۴۹

به گزارش بورس نیوز، حمیدرضا قدری مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت کارخانجات شهید قندی است و بورس‌نیوز در یک گفت‌وگوی اختصاصی ‏از وی در مورد شرایط حال و آینده این مجموعه عظیم پرسیده است. قسمت نخست این گفت‌وگو در تاریخ هشتم دی‌ماه نودوهفت منتشر و امروز ادامه آن را مطالعه خواهید کرد.

*آقای قدری رویکرد مجموعه شما به بازار سرمایه چگونه است؟

سهامداران ما در اصل صاحبان کارخانجات شهید قندی هستند و نگاه و هدف ما در بازار سرمایه، حفظ ارزش دارایی‌ها و ارتقا آن است. نگاه بنده در کار این است که دارایی‌ها باید هرساله رشد پیدا کنند و این مهم جزو دکترین مدیریتی بنده است.

به همین دلیل بود که در برنامه‌های گذشته تجدیدنظر کردیم و قراردادهای و چرخه عملیاتی مجموعه را بهبود بخشیدیم.

در سال‌های گذشته فعالیت‌های مجموعه شهید قندی برای سهامداران رضایت‌بخش نبوده اما با استراتژی جدیدی که تدوین کرده‌ایم، می‌توانیم سودآوری را برای سهامداران خود افزایش دهیم.

سهام ما مبتنی بر عملیات ارزش‌گذاری شده است.

*این‌طور که از صحبت‌های شما برمی‌آید باید نتیجه بگیریم که سرمایه زیرمجموعه‌های شما هرسال افزایش خواهد یافت؟

البته ما شرکت‌هایی داریم که دارایی محور هستند و این دارایی‌ها بسیار ارزشمند برای آن مجموعه است. ما چاره‌ای جز افزایش سالانه سرمایه این شرکت‌ها نداریم لذا دید ما به بازار سرمایه بسیار مثبت بوده و می‌خواهیم رضایت سهامداران را در میان‌مدت جلب کنیم.

*چرا می‌فرمایید میان‌مدت و نه بلندمدت؟

در کوتاه‌مدت فعالیت‌های قبلی تکرار می‌شود و لذا فعالیت‌های قبلی برای بازنگری نیازمند تدوین برنامه‌های جدید میان‌مدت هستند تا بتوانیم از چرخه عملیات سود خوبی برای سهامداران ایجاد کنیم.

*نقش دیدگاه مدیریتی را چقدر بر بهبود اوضاع مجموعه شهید قندی مؤثر می‌دانید؟

بنده، گذشته 10 ساله این شرکت را مطالعه کرده‌ام. صورت‌های مالی و عملکرد مدیران سابق همه نشان می‌دهد که تمام تلاش‌ها برای توسعه مجموعه شکل‌گرفته اما گاهی اوقات انسداد ذهنی ما مدیران باعث می‌شود که از یک چرخه خارج نشویم. لذا من به هر مجموع‌هایی که اضافه می‌شوم، مدیریت تحول را در دستور کار خود قرار می‌دهم.

*کمی بیشتر در مورد مفهوم مدیریت تحول بگویید.

مدیریت تحول مفاهیم خودش را دارد و قاعدتاً از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر رسیدن را ترویج می‌کند که این مهم انرژی بسیاری می‌خواهد. اگر این مدیریت تحول بر سیستم های نوین اجرای شود، سکان مدیریت این کشتی به دست هر شخصی بیافتد، کار به‌راحتی ادامه پیدا می‌کند.

در ابتدای ورود به شهید قندی، مدیریت تحول را پی‌ریزی کردیم و در قدم اول، در روابط فی‌مابین با شرکای تجاری خود تجدیدنظر کردیم. ما دنبال یک همکاری برنده – برنده هستیم اما در کشوری زندگی می‌کنیم که به دلیل شرایط اقتصادی گاهی یک همکاری برنده – بازنده است. اگر قراردادی طویل‌المدت ببندیم برای تأمین به مشکل بر خواهیم خورد. تمامی قراردادهای بسته‌شده در دوره‌های قبل پیش‌بینی‌نشده بود که هزینه‌های مالی شرکت را بالا برد.

خوشبختانه در یک تعامل سازنده با شرکای خارجی، در حال ترمیم روابط هستیم اما از این منظر بحث‌های آتی ما در توسعه بازار و توسعه محصول بسیار مهم است.

*با توجه به جمله آخرتان، در سبد کالایی شما نیز شاهد تغییر خواهیم بود؟

بله- محصولات جدیدی را در دستور کار مجموعه قرار داده‌ایم. این محصولات عمدتاً وارداتی و های تکنولوژی هستند و از ما درخواست شده در این زمینه‌ها ورود کرده و به کشور کمک کنیم. با توجه تحریم‌ها، خودکفای در تولید محصولات تک برای کشور بسیار ضرورت دارد و ما در این برنامه حضوری فعال خواهیم داشت.

تا به امروز برخی از محصولات به مرحله تولید اولیه رسیده که موفقیت‌آمیز نیز بوده‌اند. خوشبختانه ارزش دانشی که در شرکت‌هایی نظیر شهید قندی وجود دارد بسیار بالاست اما باید از این دانش نهفته استفاده مناسب کرد.

*جناب قدری، کارخانجات شهید قندی در حال حاضر چقدر از نیاز کشور را تأمین می‌کنند؟

90 درصد از نیاز داخلی توسط ما تأمین می‌شود و آن 10 درصد باقی‌مانده نیز همان‌های تکنولوژی‌هایی هستند که فعلاً در اختیار نداریم. البته برای رسیدن به برخی از این محصولات، کنسرسیوم‌هایی با شرکت‌های داخلی ایجاد کرده‌ایم تا با اشتراک گذاشتن دانش هر مجموعه با سایرین، بتوانیم به نتایج مثبتی در تولید محصولات تک برسیم.

پایان.

گفتگو از محمد علی رفیعی

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر