بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که در هفته گذشته نفت به مدار صعودی برگشت و آمارهای اقتصادی چین و آمریکا شروعی منفی را برای فلزات در سال ۲۰۱۹ رقم زد.
کد خبر : ۱۸۶۰۹۰
به گزارش بورس نیوز، در هفته ای که گذشت روند نزولی قیمت نفت متوقف شده و شاهد افزایش قابل توجه قیمت ها در شروع سال جدید بودیم.

بازار نفت در روزهای اخیر تحت تاثیر کاهش تولید اوپک، پیشرفت در مذاکرات آمریکا و چین برای رفع تنش های تجاری، انتشار آمار نگران کننده از اقتصاد چین و آمریکا، تداوم ریزش بازارهای سهام، سخنان رئیس کل فدرال رزرو در مورد احتمال تغییر سیاست این نهاد در مورد نرخ بهره و کاهش تعداد حلقه های چاه نفت آمریکا قرار داشت.در شروع هفته تحت تاثیر افزایش احتمال توافق چین و آمریکا بر سر اختلافات تجاری و رشد بازارهای سهام شاهد بهبود اندک قیمت نفت بودیم. محرک بازارها برای رشد، سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد مکالمه تلفنی بسیار خوب با رئیس جمهوری چین بود و او اعلام کرد توافق تجاری احتمالی بین آمریکا و چین دارد خوب پیش می رود.

در ادامه انتشار آمار نگران کننده از اقتصاد چین و افزایش نگرانی ها نسبت به تقاضای این کشور قیمت ها را تحت فشار قرار داد اما با اجرایی شدن توافق ماه گذشته اوپک و نوپک برای کاهش تولید نفت مجددا شاهد صعودی شدن قیمت ها بودیم. گزارش ها حاکیست تولید نفت اوپک در ماه دسامبر به کمترین رقم ۲۴ ماه اخیر رسیده و تولید نفت عربستان کاهش ۴۲۰ هزار بشکه کاهش داشته است که و مجموع تولید اوپک در مجموع با کاهش ۵۳۰ هزار بشکه ای به ۳۲.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است. در برنامه توافق شده اوپک- نوپک برای کاهش تولید، عربستان ۳۲۲ هزار بشکه از تولید نفت خود نسبت به ماه اکتبر می کاهد و سهمی ۴۰ درصدی از کل کاهش نفت اوپک دارد و روسیه ۲۳۰ هزار بشکه از تولید خود را کاهش می دهد و  سهمی ۶۰ درصدی در کشورهای نوپک دارد.

افزایش تولید نفت آمریکا، انتشار آمار نگران کننده از اقتصاد آمریکا و ریزش بازارهای بورس که در پی سقوط قیمت سهام شرکت اپل رخ داد مجددا فشارها بر قیمت نفت را افزایش داد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت خام در اکتبر ۷۹ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۱.۵۳۷ میلیون بشکه در روز رسید که آمریکا را به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان در جایگاهی بالاتر از روسیه و عربستان سعودی قرار می‌دهد. در نهایت در روز جمعه با افزایش امیدواری ها به حل اختلافات تجاری آمریکا و چین، سخنان جرمی پاول رئیس کل بانک مرکزی آمریکا مبنی بر احتمال تغییر سیاست این نهاد در مورد نرخ بهره و کاهش ۸ حلقه ای چاه های نفت آمریکا شاهد بهبود نسبی قیمت ها هم در بازارهای سهام و هم در قیمت نفت بودیم.

آمارهای اقتصادی چین و آمریکا شروعی منفی را برای فلزات رقم زد

انتشار آمار نگران کننده از اقتصاد چین و آمریکا، ریزش بازارهای سهام، افزایش نگرانی ها نسبت به چشم انداز رشد اقتصادی دنیا، سیگنال های مثبت مسئولان چینی و آمریکایی در مورد جنگ تجاری، کاهش ارزش دلار آمریکا، سخنان رئیس کل فدرال رزرو در مورد احتمال تغییر سیاست های این نهاد در مورد نرخ بهره و برنامه های حمایتی چین برای مقابله با اثرات منفی جنگ تجاری مهم ترین عوامل اثرگذار بر قیمت فلزات اساسی در هفته گذشته و مجموع این عوامل موجب شد شاهد افت قابل توجه قیمت فلزات در بازارهای جهانی باشیم.

پس از آن که ترامپ اعلام کرد مکالمه تلفنی طولانی و بسیار خوبی با رئیس جمهور چین در مورد حل اختلافات داشته داشته است امیدواری ها نسبت به پایان جنگ تجاری افزایش یافت. پس از آن وزارت بازرگانی چین اعلام کرد، روزهای ۷ و ۸ ژانویه در پکن مذاکراتی در سطح معاونان رئیس جمهور بین دو کشور برگزار خواهد شد و دو کشور به دنبال پایان دادن به اختلافاتی هستند که در حال لطمه زدن به اقتصاد دو کشور و آشفته ساختن بازارهای مالی است. در ادامه ترامپ اعلام کرد که افت شاخص بورس آمریکا در ماه دسامبر ناشی از جنگ تجاری بوده و با پیشرفت مذاکرات با چین از ماه مارس نگرانی ها برطرف و بازار سرمایه مجددا صعودی می شود.

در هفته ای که گذشت آمار نگران کننده ای از اقتصاد چین و آمریکا منتشر شد. شاخص PMI تولید چین در ماه دسامبر ۴۹.۴ بوده که پایین تر از انتظار بازار بود و در کمترین سطح ۲۱ ماه اخیر قرار گرفت. عامل اصلی سقوط شاخص، کاهش سفارشات صادراتی اعلام شد. از طرف دیگر نتایج تحقیق یک موسسه خصوصی نشان داد که فعالیت کارخانه ای چین در ماه دسامبر برای اولین بار در طی ۱۹ ماه گذشته کاهش یافته است. با این وجود دولت این کشور اقدامات بسیاری را برای کاهش تاثیرات منفی جنگ تجاری در پیش گرفته است.

در هفته گذشته بانک مرکزی چین شرایط بانکها برای پرداخت تسهیلات به شرکت های کوچک از محل کاهش نسبت سپرده قانونی نزد بانک مرکزی را تسهیل نمود تا نقدینگی بیشتری برای شرکت های کوچک و متوسط این کشور آزاد شود. این بانک همچنین نسبت سپرده بانکها نزد بانک مرکزی را یک درصد دیگر کاهش و به ۱۴.۵ درصد رساند تا ۲۱۹ میلیارد دلار دیگر وام بانکی برای شرکت ها و متقاضیان آزاد شود. آمار اقتصادی ماه دسامبر آمریکا نیز نشان داد که اقتصاد این کشور نیز از جنگ تجاری آسیب دیده و اوضاع خوبی ندارد. شاخص PMI تولید ماه دسامبر این کشور از ۵۹.۳ به رقم ۵۴.۱ رسیده که بیشترین سقوط را از سال ۲۰۰۸ داشته است. درخواست کنندگان بیمه بیکاری نیز ۲۳۱ هزار نفر بوده که از ۲۲۰ هزار نفر مورد انتظار بدتر است. تنها خبر خوب اشتغالزایی ۲۷۱ هزار نفری ماه دسامبر اقتصاد آمریکا بود که از ۱۷۹ هزار نفر مورد انتظار فراتر رفته است. با انتشار این آمار و کاهش بیش از پیش فاصله قیمتی اوراق قرضه ده دو ساله در این کشور و احتمال بروز رکود؛ جرمی پاول رئیس کل بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد با توجه به عدم وجود نشانه تورم ، بانک مرکزی آماده تجدید نظر در رشد بهره دلار در سال ۲۰۱۹ است. انتشار این سخنان با استقبال سرمایه گذاران مواجه شده و شاهد افزایش تقاضا در بازارهای جهانی بودیم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پی کاهش تولید نفت از سوی اوپک و متحدانش؛

توازن بازار نفت با توافق جهانی اوپک

بررسی مجموع کل مقرری بگیران بیمه بیکاری؛

کدام شهر بیشترین دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری را دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:

نفت خام به جای بدهی

ارسال نظر