بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
با توجه به توسعه پرشتاب خدمات الکترونیکی، استفاده از خدمات دیتاسنتر به شدت افزایش یافته است. با توجه به تقاضای بیش از ظرفیت موجود در بازار، شرکت «افرانت» تصمیم به سرمایه گذاری جهت افزایش ظرفیت خود گرفت که در این مسیر افزایش سرمایه را در پیش گرفته است.
کد خبر : ۱۸۶۱۶۶

بر مبنای بررسی های واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «افرانت» با ارائه خدمات پهنای باند اینترنت و دیتاسنتر، بالاترین سهم از بازار را به خود اختصاص داده است.

دیتای سرخ در رگ های «افرا» / خنثی‎سازی سود این شرکت از درگاه بانک

تحلیل فاصله ساختار فروش نشان از حاشیه سود ناخالص 51 درصدی «افرانت» در مقابل 22 درصدی گروه، دارد. به عبارتی، این شرکت 28 درصد بیش از میانگین گروه حاشیه سود برای خود کنار گذاشته که رقم قابل توجهی است. اما داستان به همین جا ختم نمی شود؛ چرا که در نهایت، به موجب تحمل هزینه مالی سنگین، حاشیه سود خالص اندکی پایین‏تر از گروه قرار می‎گیرد.

دیتای سرخ در رگ های «افرا» / خنثی‎سازی سود این شرکت از درگاه بانک

همانطور که در جدول بالا ملاحظه میفرمایید، بهای تمام شده با شیب نسبتا تند، در دوره های اخیر روند رو به افول داشته که ناشی از کاهش نرخ خرید پهنای باند است.

روند حاشیه سود در سالیان اخیر شیب کند نزولی داشت، اما در نیمه نخست سال جاری توانسته خود را بالا بکشد.

دیتای سرخ در رگ های «افرا» / خنثی‎سازی سود این شرکت از درگاه بانک

جهش درآمدی شرکت در 6 ماهه سال جاری، در ادامه روند صعودی سال های گذشته را در تصاویر ذیل قابل مشاهده است. هر چند که در بخش اینترنت پرسرعت کاهش درآمد نسبت به 6 ماهه اول سال 96 داشته، اما بخش دیتاسنتر جبران کاستی را کرده و جهش جالب توجهی را رقم زد.

دیتای سرخ در رگ های «افرا» / خنثی‎سازی سود این شرکت از درگاه بانک

دیتای سرخ در رگ های «افرا» / خنثی‎سازی سود این شرکت از درگاه بانک

اما هر چقدر که شرکت در امر کاهش بهای تمام شده موفق بوده، هزینه های مالی مجال رشد حاشیه سود را گرفت. «افرا» 288 میلیارد ريال مانده تسهیلات با نرخ سود 14 تا 18 درصد در حساب های خود دارد. حجم بالای تسهیلات مالی سبب شده تا نسبت جاری به عدد یک بسیار نزدیک شود و در مجاورت ناحیه خطر قرار گیرد.

«افرا» امروز مجمع فوق العاده تشکیل داد و در خصوص افزایش سرمایه 125 میلیارد ريالی از محل سود انباشته به شور نشستند. طبق آخرین صورت مالی منتشر شده مربوط به 6 ماهه نخست سال جاری، این شرکت با سرمایه 500 میلیارد ريالی، 204 میلیارد ريال سود انباشته دارد. آخرین افزایش سرمایه «افرانت» مربوط به دی ماه سال 95 می شود که 150 درصد بر سرمایه خود افزوده بود.

در مجموع، با توجه به ورود سرمایه جدید به شرکت و تلاش شرکت در جهت اصلاح ساختار مالی، می توان به روند رو به رشد «افرا» امیدوار بود. به علاوه، شرکت توسعه ظرفیت پهنای باند اینترنت پرسرعت، دیتاسنتر و فروش آنلاین خدمات را متناسب با نیاز بازار، در دست اقدام قرار داده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر