بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت:مجموعه بازار سرمایه در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری خلاصه شده و در واقع همه فعالان بازار سرمایه با این کانون در ارتباط هستند، گفت: سعی کردیم همواره از نظرات کانون نهادها و کانون کارگزاران بهره‌برداری کنیم.
کد خبر : ۱۸۶۲۱۸

به گزارش بورس نیوز، علی صحرایی، ضمن بیان اینکه مجموعه بازار سرمایه در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری خلاصه شده و در واقع همه فعالان بازار سرمایه با این کانون در ارتباط هستند، گفت: سعی کردیم همواره از نظرات کانون نهادها و کانون کارگزاران بهره‌برداری کنیم.

مدیر عامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه ارزش بازار امروز به ۶۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: شاخص بورس تهران از ابتدای سال تا کنون ۶۷ درصد رشد داشته و جایگاه شاخص بورس تهران و فرابورس از نظر رشد، در منطقه رتبه اول است.

طی سال جاری ارزش معاملات بورس‌ها رشد قابل توجهی داشته و شاخص نقدشوندگی بازار سرمایه نیز افزایش داشته است.

صحرایی راه‌اندازی ابزار آتی سبد سهام را یکی از اقدامات مهم سال جاری دانست و گفت: برای راه‌اندازی این ابزار تلاش بسیاری شد و اکنون تنها با گذشت دو هفته از شروع فعالیت آن ارزش معاملات در این روش داد و ستد به ۱۷ میلیارد تومان رسید که آمار بسیار خوبی است. انتظار داریم همه مجموعه‌ها و فعالان بازار سرمایه به سمت استفاده از این ابزار حرکت کنند. در این روش علاوه بر هزینه مالیاتی کمتر، پوشش ریسک بیشتری رقم می‌خورد و اکنون ابزارهای کلاسیک در بازار سرمایه ما تقریبا کامل شده و اگر فروش استقراضی نیز وارد شود دیگر همه ابزار‌های کلاسیک در دسترس فعالین بازار سرمایه کشور است. از سوی دیگر در بازار بدهی هم ابزار‌های اسلامی راه‌اندازی شده و ما در این زمینه پیشرو هستیم.

وی ادامه داد: حدود ۶۰ درصد از حجم معاملات در دنیا مشابه معاملات آتی سبد سهام است.

مدیرعامل بورس تهران آماری از وضعیت معاملات در این بازار ارایه داد و گفت: ۴۰ درصد GDP کشور به شرکت‌های بورسی اختصاص دارد. حجم داد و ستد فعالان حقیقی بازار به ۵۱ درصد خرید و ۴۹ درصد فروش رسیده و این اتفاق خوبی برای بازار است. اکنون نسبت P/E 30 شرکت برتر بورس، ۴.۷ مرتبه است و این نشان از ظرفیت رشد بازار دارد.

علی صحرایی با تاکید بر اینکه ما برای توسعه بازار به فرهنگ سازی و ارتقای سواد مالی نیاز داریم: گفت: ما انتظار داریم افرادی که علم دارند با افراد عادی عملکرد متفاوتی داشته باشند البته اکنون از فضای هیجانی عبور کرده‌ایم و این نشانه‌ای از بلوغ بازار است.

وی همچنین به سایر اقدامات توسعه محور در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تقویت تالار‌های منطقه ای و فعالیت ۱۰۸ کارگزار با حدود ۱۷۰۰ ایستگاه دسترسی سراسری به بازار سرمایه ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران افزود: نقدشوندگی از چالش‌های مهم بازار بود که با توسعه ابزارها و بازارگردانی بهبود قابل توجهی داشت، دستورالعمل‌ها اصلاح شد. زیرساخت‌ها تقویت شد و به رغم تحریم‌ها و فشار‌ها توسعه سامانه معاملات دنبال می‌شود. با این وجود زیرساخت‌ها هنوز برای جمعیت ۸۰ میلیونی کافی نیست و باید با استانداردهای بین‌المللی منطبق باشیم. در حوزه شفافیت‌های اطلاعاتی نیز تلاش زیادی شده و همچنان این راه ادامه دارد.

وی افزود؛ دامنه نوسان پویا در دستور کار است اما در پلتفرم معاملاتی فعلی این امکان وجود ندارد و ما امیدورام با بهبود شرایط تغییر انجام‌ شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پایان معاملات امروز بازار سرمایه رقم خورد؛

تاثیر مثبت «ونوین»، «غسالم» و «دعبید»

عضو هیات مدیره شرکت مدیریت فناوری گفت:

وارانت سبد سهام نوعی ابزار مشتقه

مدیرعامل فرابورس ایران گفت:

جایگاه خوب بازار بدهی در دنیا

ارسال نظر