بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
«فایرا» در 9 ماهه نخست امسال 604 ریال سود محقق ساخت؛

سهم 30 درصدی درآمدهای غیرعملیاتی در سود محقق شده

شرکت آلومینیوم ایران در 9 ماهه منتهی به پایان آذرماه سال جاری، موفق به کسب سود خالص 3.137 میلیارد ریالی گردید. این سود شامل مبلغ 1.256 میلیارد ریال سود ناشی از تبدیل وام ارزی شرکت به وام ریالی در سال جاری بوده است و این سود در سال‌های آینده قابلیت تکرار ندارد.
کد خبر : ۱۸۶۲۴۷
«فایرا» در 9 ماهه نخست امسال 604 ریال سود محقق ساخت/ سهم 30 درصدی درآمدهای غیرعملیاتی در سود محقق شده///کدال

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، سود عملیاتی کسب‌شده در سه‌ماهه سوم سال، مبلغ 1.550 میلیارد ریال بود و این در حالی است که سود عملیاتی سه‌ماهه اول و دوم سال جاری به ترتیب 836 و 440 میلیارد ریال بوده است. درواقع سود عملیاتی سه‌ماهه سوم بیشتر از کل سود عملیاتی 6 ماهه نخست این شرکت درنظر گرفته شد .

دلیل اصلی این موضوع مربوط به رشد قیمت‌های فروش محصولات شرکت در بورس کالا بود که با توجه به تغییرات دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری در بورس کالا، این شرکت با رشد بهای فروش محصولات خود مواجه شده است.


مقادیر فروش شرکت در 9 ماهه نخست امسال، 117 هزار تن انواع محصولات شمش آلومینیوم بود، همچنین نرخ‌های فروش محصولات به‌طور متوسط 71 درصد رشد داشته‌اند و بهای تمام‌شده تولیدات نیز به‌طور متوسط  52 درصد رشد را تجربه کرد.

لازم به ذکر است که یکی از بخش‌های مهم هزینه تولید شرکت، هزینه برق مصرفی است که در ماه‌های اخیر هیچ‌گونه افزایشی نداشته است و از عوامل اصلی عدم تناسب رشد بهای فروش و بهای تولید محصولات را می‌توان عدم تغییر برخی اقلام هزینه سربار ازجمله هزینه برق و انرژی مصرفی شرکت عنوان کرد.

بااین‌حال، با توجه به رکود فعلی در بازارهای داخلی به نظر می‌رسد که باید منتظر کاهش فروش محصولات و همچنین رشد بهای تمام‌شده تولید بمانیم. در این خصوص، شرکت در گزارش تفسیری خود عنوان کرده است که در ماه‌های آینده با توجه به روش محاسبه بهای مواد اولیه مصرفی بر اساس روش میانگین موزون، شاهد رشد تدریجی بهای مواد اولیه مصرفی شرکت خواهیم بود.

همچنین، از ریسک‌های عمده پیش روی شرکت می‌توان به ریسک تأمین ماده اولیه مصرفی اصلی شرکت که پودر آلومینا است اشاره کرد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از این فرآورده از طریق تهاتر بخشی از محصول شمش شرکت تهیه می‌شود و در این زمینه، شرکت برآورد کرده است که در سال جاری بیش از 30 هزار تن از محصولات خود را به‌صورت صادراتی و در جهت تهاتر با پودر آلومینیوم به فروش برساند.

لازم به ذکر است که کل فروش بودجه شده شرکت برای سال جاری 174 هزار تن است که تاکنون 117 هزار تن محقق شده است و مقادیر فروش 9 ماهه شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افت 9 درصدی را نشان می‌دهد.

از دیگر ریسک‌های شرکت، ریسک کاهش تولید پودر آلومینا در کشور چین است. با توجه به سخت‌گیری‌های زیست‌محیطی، در سال گذشته میزان تولید پودرآلومینای چین کاهش یافت و درحالی‌که به‌طورمعمول، نسبت بهای این فرآورده به قیمت جهانی آلومینیوم در حدود 20 درصد است، در سال گذشته میلادی در مقاطعی از سال، شاهد افزایش این نسبت به بیش از 30 درصد قیمت جهانی شمش آلومینیوم بودیم.

همچنین، در حال حاضر دو طرح تولید شمش آلومینیوم جنوب با ظرفیت 300 هزار تن و آلومینای ایران با ظرفیت 40 هزار تن در حال ساخت است که انتظار می‌رود در سال آینده به بهره‌برداری برسد و این موضوع هم درزمینه افزایش رقابت فروش شرکت‌ها و هم درزمینه افزایش رقابت در تأمین مواد اولیه، اثرگذار خواهد بود.

از سایر موارد گزارش شرکت، می‌توان به مطالبه 1.735 میلیارد ریالی سازمان امور مالیاتی از شرکت بابت عوارض آلایندگی 1 درصدی تا پایان سال 1396 اشاره کرد که شرکت هیچ‌گونه ذخیره‌ای از این بابت در حساب‌های خود منظور نکرده است و پرونده شرکت در حال بررسی است و ممکن است در سنوات آتی منجر به اعمال ذخیره و اصلاح حساب سود و زیان انباشته شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر