بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

ابهام در آینده صنعت کارگزاری/ کاهش 20درصدی سودخالص کارگزاری‌ها در 4 سال اخیر

بررسی وضعیت صورت‌های مالی صنعت کارگزاری براساس گزارشی که از سوی کانون کارگزاران منتشر شد حاکی از آن بوده که درکنار افزایش هزینه‌ها و ریسک‌های متعددی که گریبانگیر فعالان این صنعت بوده، کارگزاران با کاهش شدید درآمدها طی سال های آتی نیز مواجه خواهند بود.
کد خبر : ۱۸۶۲۷۳

به گزارش بورس نیوز، در هفته اخیرگزارش بررسی وضعیت صورت‌های مالی صنعت کارگزاری توسط واحد امور اعضا کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار منتشر شد این گزارش که در دوره‌های شش‌ماهه بر اساس صورت‌های مالی 108 شرکت کارگزاری تهیه می‌شود، حاوی نکاتی بود که سودآوری، توسعه و بقاء صنعت کارگزاری را با ابهام مواجه می کند.

فارغ از روزهای خوبی که بازار سرمایه در شش‌ماه اخیر تجربه کرده روند سودآوری و بازدهی صنعت کارگزاری به دلیل تصمیماتی که در چند سال اخیر برای این صنعت اتخاذ شده در حال کاهش است.

در این خصوص علیرضا تاج‌بر عضو هیات مدیره کانون کارگزاران به خبرنگار بورس نیوز گفت: با وجود رشد پیوسته درآمد شرکت‌های کارگزاری طی 5سال اخیر، افزایش شدید هزینه‌ها منجر به کاهش مجموع سود خالص کارگزاران شده و حاشیه سود خالص این صنعت از 47درصد در سال 1392 به کمتر از 26درصد در پایان سال 1396 رسیده است.

وی با بیان اینکه نکته قابل تامل در این گزارش کاهش شدید نرخ بازده حقوق صاحبان سهام طی 5سال اخیر است، افزود: این نرخ از 38درصد در سال 1392 به کمتر از 15 درصد در سال 1396 رسیده و سهامداران شرکت‌های کارگزاری در ازای سرمایه‌گذاری خود در این شرکت‌ها حتی به میزان سود بانکی نیز بازدهی دریافت نکرده‌اند.

تاج‌بر خاطر نشان کرد: همچنین تعداد شرکت‌های کارگزاری زیان‌ده نیز از 4 شرکت در سال 1392 به 25 شرکت در سال 1396 افزایش یافته است.

عضو کانون کارگزاران بورس افزود: کاهش درآمدهای کارگزاران در سال‌های آتی، آینده این صنعت 6000 نفری و به تبع آن آینده توسعه خدمات بازار سرمایه با ابهام مواجه می‌کند زیرا توجیه سرمایه‌گذاری در صنعت کارگزارای به راحتی سال‌های گذشته نخواهد بود.

وی افزود: درکنار افزایش هزینه‌ها و ریسک‌های متعددی که گریبان‌گیر فعالان این صنعت است، کارگزاران با کاهش شدید درآمدها طی سال‌های آتی نیز مواجه خواهند بود زیرا تنوع درآمدی این صنف به حداقل رسیده است.

تاج بر با اشاره به اینکه پس از مجوز مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردانی، مجوز مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در حال بازپس‌گیری از این صنعت است، ادامه داد: کارگزاران در سال‌های آتی صرفاً باید به درآمد معاملات بسنده کنند که این امر تهدیدی جدی برای توسعه بازار سرمایه محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاری در صنعت کارگزاری و آینده شغلی پرسنل این نهاد مالی را با چالش جدی مواجه می کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بررسی گزارش 9ماهه حکایت دارد؛

افت سنگین سود «چدن» در 3ماهه سوم سال

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل گفت:

تاسیس بورس بین‌الملل در مناطق آزاد

ارسال نظر