بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران گفت:

رشد قیمت نفت شیل در آینده

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران گفت: به دلیل افزایش تولید نفت از منابع غیرمتعارف موسوم به شیل قیمت نفت در زمستان کاهش یافت اما این کاهش در آینده به رشد تبدیل خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۶۴۴۳

به گزارش بورس نیوز، رضا پدیدار درباره افزایش قیمت نفت اظهار کرد: به‌طورمعمول در فصل سرد سال در نیم‌کره شمالی افزایش تقاضای نفت به رشد قیمت‌ها می‌انجامد اما در دوره کنونی سیاست‌های غرب ایجاب کرد که کشورها با استفاده از ذخایر استراتژیک به تقاضای فزاینده نفت پاسخ گفته و بازار را مهار کنند. به دلیل افزایش تولید نفت از منابع غیرمتعارف موسوم به شیل قیمت نفت در زمستان کاهش یافت اما این کاهش در آینده به رشد تبدیل خواهد شد. چرا؟

وی ادامه داد: دلیل اول، عدم امکان اتکای همیشگی کشورها به ذخایر استراتژیک و استفاده از منابع غیرمتعارف است. هزینه تولید نفت خام از منابع نامتعارف بسیار بالاست و برای تولید و فروش آن به‌منظور مهار همیشگی بازار برای کشورها امکان‌پذیر نیست. ایران و عربستان به‌عنوان صاحبان منابع متعارف نفت در دنیا شناخته می‌شوند. این کشورها برای تولید هر بشکه نفت خام کمتر از10 دلار هزینه می‌کنند و درواقع کمترین میزان هزینه برای تولید نفت در ایران و عربستان ثبت شده است. در سایر کشورها این میزان بیشتر است. روسیه حدوداً برای تولید هر بشکه نفت 14 دلار هزینه می‌کند. در کشورهای آفریقایی مثل نیجریه این هزینه به 12 تا 13 دلار می‌رسد و در نروژ و انگلستان که نفت شمال را استخراج می‌کنند این میزان 17 تا 18 دلار است. این در حالی است که هزینه استخراج نفت از منابع غیرمتعارف موسوم به شیل که عمدتاً در آمریکاست، بر اساس آماری که مرکز تحقیقات اوپک، سایت‌های تخصصی مثل بانک جهانی و مؤسسات اطلاعات انرژی ارائه کرده‌اند از 35 تا 40 دلار است.به‌این‌ترتیب اگر آمریکا یا سایر کشورهای دارنده منابع شیل بخواهند نفت تولید کنند، قیمت این نفت دست‌کم باید برای هر بشکه 60 دلار تعیین شود. تولید نفت با چنین هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه نیست مگر اینکه سیاست‌های آمریکا بر منافع اقتصادی غلبه کند و هزینه‌های مالی تولید و عرضه این‌چنینی نفت را بپذیرد. از سوی دیگر آمریکا می‌تواند نفت بیشتری از کانادا وارد کند. بخش عمده‌ای از نفت موردنیاز آمریکا از مناطق نفت‌خیز کل گری کانادا از شمال وارد می‌شود و آمریکا در مناطق مرکزی و جنوبی از نفت خودش استفاده کند. با توجه به همه این مقدمات می‌توان گفت هزینه بالای تولید نفت از منابع شیل یک دلیل عمده در افزایش قیمت نفت در آینده است. هرچند نفت همیشه سیاست زده بوده و ممکن است باوجوداینکه هیچ عقل سالمی حکم به تولید نفت با هزینه 40 دلار و فروش آن باقیمت 44 دلار نمی‌دهد، آمریکا به مهار بازار با اتکا به این منابع تن دهد. تولید نفت از منابع غیرمتعارف موسوم به شیل تنها در شرایطی صرفه اقتصادی دارد که قیمت نفت بین 65 تا 70 دلار قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعاتی که در اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی انجام‌شده، جهان با رشد مصرف نفت در آینده روبه‌رو خواهد شد. رشد مصرف و ضریب رشد مصرف از عوامل اثرگذار در آینده قیمت نفت است. اکنون دنیا 95 تا 96 میلیون بشکه نفت در روز مصرف می‌کند که پیش‌بینی‌شده این میزان در سال 2019 از یک‌صد میلیون بشکه نفت فراتر رود. این یعنی 2 تا 2.6 درصد مصرف. به نظر من با توجه به ضریب رشد مصرف قیمت نفت در سال 2019 بیش از 60 دلار خواهد بود و حتی به نظر می‌رسد در فصل سرمای بعدی در همین سال به 65 دلار هم برسد. در سال گذشته مصرف جهانی نفت از 92 میلیون بشکه به 94 میلیون بشکه رسیده و گزارش‌های بین‌المللی حاکی از آن است که مصرف نفت خام و مواد هیدروکربنی در جهان با توجه عدم تحقق اهداف مربوط به برنامه‌های انرژی تجدید ناپذیر رشد بیشتری هم پیدا می‌کند.

پدیدار گفت: نکته سوم اینکه میزان ظرفیت کشورهای تولیدکننده نفت مثل عربستان و روسیه کمتر از رشد ضریب مصرف نفت در سال‌های 2019 و حتی 2020 است. آژانس بین‌المللی انرژی گزارش کرده که میزان تولید نفت آمریکا در سال‌های آینده افزایش پیداکرده و از 11.5 میلیون بشکه به 16.5 میلیون بشکه در سال 2025 می‌رسد. از سوی دیگر اعلام‌شده که ضریب رشد مصرف نفت از 1.8 تا 2.6 در نوسان است. عوامل دیگری مثل رشد جمعیت جهان و رفاه‌طلبی جهانی در کنار این مسائل به رشد بیشتر مصرف نفت دامن می‌زند و این در حالی است که تولیدکنندگان بزرگ نمی‌توانند ضریب رشد استخراج نفت خام را بیش آنچه برنامه‌ریزی‌شده افزایش دهند. برای مثال عربستان تا سه سال آینده تنها می‌تواند تولید نفت خام را حداکثر 400 هزار بشکه افزایش دهد. از سوی دیگر روسیه که اقتصاد آن وابستگی 48 درصدی به درآمدهای نفتی دارد به دنبال افزایش تولید است اما میزان افزایش تولید این کشور در سال 2018 تنها 300 هزار بشکه بوده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر