بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳
ساعت پنج و نیم امروز نیم‌نگاهی دارد به تغییر فرمول قیمت‌گذاری مس تا علاقه دلار برای ورود به کانال 12هزار تومانی!
کد خبر : ۱۸۶۵۰۹
غولی که درگیر اعتیاد شد/ خواب کیلومتری برای پیش‌فروش و صف‌های خرید
به گزارش بورس‌نیوز، غول‌های اقتصادی ایران، داستانی غم‌انگیز داشته که شاهنامه نیز برای آن گریان است، چراکه در زمان کلنگ‌زنی این غول، کسی فکر نمی‌کرد خصوصی‌سازی این غول اراکی را به ورطه‌ای بیاندازد که این غول بزرگ روزی کارتن‌خواب شود.

حکایت غول این داستان خصوصی‌ساز آنگونه بود که رغیب بزرگ خود زیمنس را کنار زد و زمانی که شاسی لودر ولوو را ساخت، همه را انگشت به‌دهان گذاشت؛ شاید همین حسودان بودند که این غول را درگیر اعتیاد خصوصی‌سازی کردند.

چه کسی باور می کرد غول صنعت ایران سردرگریبان بماند چراکه قیمت فروش کارخانه 10هزار میلیاردی به 70 میلیارد تومان تنزل یابد و به یک بی‌سواد پیش‌کش شود ، حراجی از نوع وزیر تکنوکراتی که کتاب کینز را از آغوش خود جدا نمی‌کند و شب‌ها تا این کتاب را دوره نکند، چشم روی چشم نمی‌گذارد.

سردرگمی هنوز هست

بازار کماکان به‌دنبال سرمایه می‌گردد، امروز بازارسرمایه کاملا بی‌زور بود و عزم آن برای روزهای خوب تابستان و سال‌های طلایی کافی نبود، درحالی که بانک‌ها قصد رهایی تامین سرمایه ندارند، باید دید که آیا رئیس ابقا شده ملاصدرا می‌تواند باردیگر لبخند را بر لبان سهامداران بیاورد و تکانه‌ای مثبت به بازار دهد.

ابزارهای بازارسرمایه برای ورود سرمایه شاید در نگاه نخست کافی به‌نظر برسد اما زمانی که شرکت‌ها تمایلی برای ورود به این بازار ندارند، شاید عدم آشنایی بنگاه‌های اقتصادی نسبت به ابزارها و مزیت‌ها دلیل آن باشد، شاید سوالی مطرح شود که مگر می‌شود بازارسرمایه را نشناسند اما باید گفت که آری، امروز علنا مشاهده شد که بنگاه‌های اقتصادی مزیت‌های تامین سرمایه بانک‌ها را از بر کرده‌اند اما از نظر بازارسرمایه کاملا پُر از خالی هستند.

خواب‌های کیلومتری برای صف‌های کیلومتری!

خودروسازان باردیگر کمر به افزایش قیمت را محکم کرده و در بوق خود می‌دمند که تنوع محصولات را چنان و چنون افزایش داده‌ایم که اگر رشد نرخ را به خود نبینیم، خودروهای پیش‌فروش فعلی که هیچ، پیش‌فروش آینده را هم نمی‌توانیم تحویل دهیم؛ قطعه‌سازان هم که طلب آنها به 20 هزارمیلیارد تومان رسیده را فعلا فراموش کنید که خریدار اگر از شب قبل در صف نخوابد ما خوابمان نمی‌برد.

فرمول قیمت‌گذاری مس مجددا دستخوش تغییر شد!

طبق فرمول قیمت‌گذاری جدید، نحوه محاسبه قیمت کاتد مسی در هر هفته بدین صورت شده که میانگین مس جهانی در هفته گذشته *میانگین دلار نیما * 3 درصد منفی باشد ضمنا مدت اعتبار اسنادی از 3 به 4 ماه تغییر یافت و هزینه مالی ماهیانه نیز از 1.25 درصد به یک درصد کاهش یافت.

علاقه دلار به کانال 12هزارتومانی!

نوسان دلار نزدیکی کانال 12هزارتومانی را رها نمی‌کند و امروز قیمت دلار نقدی به 11750 تومان
رسیده که 50 تومان افزایش نسبت به قیمت قبل و 350 تومان افزایش نسبت به قیمت اول وقت امروز را تجربه کرده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر