بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
فعال صنعت غذایی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری بیسکوییت، شیرینی و شکلات در ۹ ماهه

در صورت حمایت بیشتر دولت از صادرات، صادرات این صنعت به ۱.۵ میلیون دلار خواهد رسید.
کد خبر : ۱۸۶۵۷۹
به گزارش بورس‌نیوز، در حالی که گزارش گمرک نشان می‌دهد در دوره زمانی ۹ ماهه امسال، ۸۶ میلیون و ۹۴۰ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار صادر شده که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال ۵.۴ درصد رشد داشته است؛ محصولات کشاورزی و غذایی اما وضعیت بهتری داشته اند. 

طبق آمار مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران از تجارت خارجی بخش کشاورزی و صنایع غذایی ایران در ۹ ماهه امسال، صادرات این بخش رشد چشم گیری داشته به طوری که ۱۴.۳ ارزش درصد صادرات غیر نفتی کشور را شامل شده است.

حجم صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در این مدت ۵ میلیون و ۶۴ هزار تن و به ارزش ۴ میلیارد و ۷۶۵ میلیون دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵.۳ درصد افزایش دارد و در مقایسه با آمار موجود سال‌های گذشته کشور، رکوردی بی سابقه بوده است.

جمشید مغازه ای دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بیسکوییت، شیرینی و شکلات در گفتگو با بورس نیوز در خصوص سهم این صنعت از صادرات محصولات غذایی بیان کرد: در دوره ۹ ماهه نخست امسال حدود ۵۰۰ میلیون دلار انواع بیسکوییت و شیرینی و شکلات روانه بازارهای صادراتی شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش صادرات، افزایش ۱۳ درصدی و به لحاظ وزنی، افزایش ۱۰ درصدی داشته است. 

به تداوم روند صعودی صادرات بسیار خوشبین هستیم؛ ضمن اینکه معمولا پیک صادرات محصولات غذایی در ۳ ماهه پایانی سال است. سال گذشته، صادرات کل صنعت حدود ۷۰۰ میلیون دلار بود و به نظر می رسد امسال بیش از این رقم صادرات خواهیم داشت.

وی افزود: افزایش صادرات عمدتا ناشی از جذابیت صادرات به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین رکود بازار داخل بوده است. به هر حال وضعیت اقتصادی سبب رکود و کاهش تقاضای بازار داخل شده؛ این صنعت پتانسیل افزایش صادرات را دارد. ضمن اینکه در صورت حمایت بیشتر دولت از صادرات، صادرات این صنعت به ۱.۵ میلیون دلار خواهد رسید.

فعال صنعت غذایی در خاتمه تصریح کرد: تحت تاثیر تحریم ها و افزایش نرخ ارز، مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد؛ ولی صادرات نقطه قوتی برای صنعت محسوب می شود و با کمک صادرات می توان مشکلات را پوشش داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر