بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
پس از اعمال تحریم‌ها مشکلات مختلفی در خصوص تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های پتروشیمی ایجاد شده زیرا سرمایه‌گذاران خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران نخواهند داشت اما در مقابل وزرات نفت نیز برای رفع این مشکل راهکارهایی همچون انتشار اوراق را در نظر گرفته است.
کد خبر : ۱۸۶۶۱۵

به گزارش بورس نیوز، به تبع اعمال تحریم‌های بانکی در چندماه اخیر بانک ها با محدودیت‌های تامین مالی مواجه شده اند بنابراین مجریان طرح‌ها در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی چاره‌ای به جز انتخاب دیگر راه های تامین مالی برای طرح‌های خود ندارند که براساس برآوردها پروژه‌های در دست اجرا در صنعت پتروشیمی نیازمند سرمایه‌ای حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که منابع تامین‌کننده آن شامل تامین نقدینگی از طریق بازار سرمایه، تضمین وام یا فاینانس داخلی و خارجی ، ایجاد جذابیت برای صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری،استفاده از توان سرمایه‌گذاری خارجی به‌صورت مستقیم با ایجاد مالکیت پروژه یا فاینانس و نیز انتشار اوراق مختلف از جمله اوراق خزانه اسلامی می شوند که در حال حاضر وزیر نفت به‌طور جدی پیگیر موضوع تامین مالی طرح‌های پتروشیمی از طریق فروش اوراق مشارکت اسلامی بوده که در این زمینه طرح هایی که از نظر استراتژیک برای کشور مهم هستند در اولویت قرار خواهند گرفت که در این خصوص مشروح میزگرد بورس نیوز با حضور سید تقی حجازی ، رضا پدیدار و بهزاد محقق حضرتی اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران و قادر شادی وند کارشناس صنعت پتروشیمی را در ذیل می خوانید.

آیا تامین مالی از طریق انتشار اوراق اسلامی راهکار مناسبی برای تامین مالی طرح های پتروشیمی محسوب می شود؟

بهزاد محقق حضرتی: در حال حاضر شرکت ملی پتروشیمی و وزارت نفت فقط در خصوص تهیه خوراک، امور حاکمیتی و سیاست‌گذاری و مجوزها با پتروشیمی‌ها همکاری می‌کنند اما در هیچ طرحی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

هیچ کدام از شرکت پتروشیمی به صورت 100درصد برای وزارت نفت نیست و بخشی از سهام این شرکت‌ها به شستا، وزارت دفاع و صندوق‌های بازنشستگی واگذار شده اند اما هنوز بخشی از سهام هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی امام نیز در اختیار شرکت ملی پتروشیمی است.

برخی از شرکت‌های متعلق به بخش خصوصی واقعی مجوز لازم برای خرید برخی از شرکت های پتروشیمی را دریافت کردند اما همچنان برخی از این شرکت‌ها در اختیار دولت قرار دارند.

رضا پدیدار: انتشار اوراق خزانه اسلامی یکی از روش های تامین مالی طرح‌ها از جمله طرح‌های پتروشیمی محسوب می شود که در صورت اطمینان و مشارکت مردم نتایج خوبی حاصل می شود.

قادر شادی وند: انتشار اوراق اسلامی برای تامین مالی طرح‌های معمولی که در حال حاضر در دست اجرا قرار دارند کافی بوده اما سرمایه کافی در خصوص طرح‌هایی که نیاز به تکنولوژی بالایی دارند باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تامین شود بعنوان مثال سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح های تهیه اوره و آمونیاک از طریق اوراق اسلامی امکان پذیر بوده اما برای تهیه MTP که تکنولوژی آن در کشور موجود نیست باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی در جهت تامین مالی آن اقدام شود.

در سال های گذشته که پتروشیمی‌ها با بانک ملت همکاری می کردند تمام منابع مالی این بانک در اختیار اجرای یک پروژه قرار می گرفت.

در شرایط فعلی که با توجه به اعمال تحریم‌ها سرمایه گذاران خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارند چاره ای به جز تامین مالی طرح ها از طریق منابع داخلی نداریم که انتشار اوراق نیز یکی از راهکارهای موثر در این زمینه محسوب می شود اما در شرایط عادی فاینانس خارجی به دلیل همراهی با تکنولوژی و منابع مالی بیشتر راهکار موثرتری است.

اکنون شرکت های پتروشیمی صرفا گاز را تبدیل به اوره یا متانول می کنند و در بازارهای جهانی به قیمت کم می فروشند که با توجه به شرایط فعلی می توان گفت ادامه این روند در آینده نیز امکان‌پذیر خواهد بود اما در راستای افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده و ایجاد اشتغال باید روش‌های دیگری را برای تامین سرمایه مورد نیاز شرکت‌های پتروشیمی در نظر گرفت.

در شرایط فعلی که محدودیت منابع یا تکنولوژی وجود دارد راهی به جز طی کردن مرزهای دانش و یا مشارکت با صاحبان مشارکت وجود ندارد اما مشارکت با دیگر کشورها به دلیل شرایط سیاسی کشور امکان‌پذیرنخواهد بود و تولید داخل نیز فرآیندی زمان بر محسوب می شود.

در زمینه اجرای طرح‌های همراه با تکنولوژی در صنعت پتروشیمی می توان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده کرد اما تامین نقدینگی برای اجرای این طرح ها به سختی امکان پذیر خواهد بود و در حال حاضر فقط باید انتظار داشت که صنعت پتروشیمی کشور زنده بماند زیرا حمایت از تولید داخل و بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان راهکارهایی بلندمدت محسوب می شوند.

سید تقی حجازی : انتشار اوراق اسلامی برای تامین مالی طرح‌های پتروشیمی راهکار موثری محسوب می شود زیرا کاهش میزان خام فروشی و افزایش تولید فرآورده ها را به همراه خواهد داشت.

نقش مردم در تامین مالی طرح های پتروشیمی چیست؟

رضا پدیدار: اوراق خزانه اسلامی که توسط دولت منتشر می شود نوعی اوراق مشارکت محسوب می شود که مردم باید آن را بخرند و آن را در بورس ارائه دهند و آن را خرید و فروش کنند که این وجوه صرف طرح های توسعه ای در کشور می شود.

مالکیت طرح ها ممکن است در اختیار دولت ، بخش خصوصی یا تعاونی باشد اما تامین مالی آن از طریق اوراق خزانه یا قرضه انجام شود.

قادر شادی وند: در سال های گذشته بانک اسلامی فعالیت می کرد که وظیفه سرمایه گذاری و انتشار اورق برای تامین مالی طرح‌ها در صنایع مختلف را برعهده داشت اما در راستای دست‌یابی به نتایج مثبت پس از انتشار اوراق باید اعتماد مردم جلب شود که به تبع آن نقدینگی به سمت این صنعت هدایت شود امادر حال حاضر که سیاست‌های کشور در جهت عدم استقاده صنایع از سرمایه‌های داخلی بوده باید ظرفیت‌ها و سرمایه‌های موجود در بورس مورد استفاده قرار گیرند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس‌نیوز برآورد سودخالص 4‌شرکت‌پتروشیمی را بررسی‌کرد؛

اثرات آزادسازی نرخ اوره داخلی بر سودآوری این شرکت‌ها

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس گفت:

میزان انتشار اوراق و اسناد خزانه براساس مجوز قانون

از سوی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور اعلام شد؛

به‌روز شدن فهرست بانک‌های مجاز مشمول تسویه اوراق خزانه

ارسال نظر