بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها کلید می‎‌خورد؛

افزایش سرمایه «حفارس» / ابری بر سر هزینه استهلاک دارایی‌ها

شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس قصد افزایش سرمایه سنگین 1.513 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های خود را دارد.
کد خبر : ۱۸۶۸۶۰

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس قصد افزایش سرمایه سنگین 1.513 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های خود را دارد. 

به این ترتیب و در صورت اجرایی شدن این افزایش سرمایه، سرمایه ثبتی شرکت به 5.632 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. 

به نظر می‌رسد که قوانین مصوب دولت، بسیاری از شرکت‌ها را تشویق به زیان‌سازی و رشد ارزش بازار خود از این طریق را دارند همچنین عدم نظارت جدی بر نحوه ارزش‌گذاری دارایی‌های شرکت‌ها توسط کارشناسان رسمی دادگستری از دیگر چالش‌های بزرگ رویه فعلی تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. 

افزایش سرمایه حفارس از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها

به طور مثال می‌توان به ارزش‌گذاری 1.500 میلیارد ریالی وسائل نقلیه شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس اشاره داشت که ارزش دفتری این بخش از دارایی‌های شرکت کمتر از 110 میلیارد ریال بوده و این نشان دهنده این موضوع است که بخش مهمی از عمر مفید این وسائل نقلیه در سال‌های گذشته سپری شده و مشخص نیست که کارشناس رسمی دادگستری بر چه اساسی اقدام به ارزش‌گذاری 1.500 میلیارد ریالی این بخش از دارایی‌ها کرده است؟

مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها شرکت به مبلغ 5.280 میلیارد ریال شامل 2.290 میلیارد ریال تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت بخش زمین و 2.990 میلیارد ریال تجدید ارزیابی سایر دارایی‌های ثابت (عمدتا ساختمان و وسائل نقلیه شرکت) است.

نکته قابل ذکر در خصوص دارایی‌های تجدید ارزیابی شده این است که در سنوات آتی و پس از اعمال مازاد تجدید ارزیابی در صورت‌های مالی شرکت، هزینه استهلاک دارایی‌های استهلاک پذیر شامل ساختمان و وسائل نقلیه بر اساس استانداردهای حسابداری با نرخی دو برابر نرخ‌های معمول استهلاک می‌بایست در صورت‌های مالی شناسایی گردد که این امر منجر به رشد سنگین هزینه‌های استهلاک که با نرخ‌های جدید محاسبه می‌گردد، خواهد گردید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر