بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
معاون فنی بیمه البرز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

راننده محور شدن بیمه‌نامه شخص ثالث در گرو یک شرط مهم

با این طرح، مبلغ حق بیمه‌نامه‌ها منطقی‌تر شده و رانندگان پُرریسک حق بیمه بیشتری پرداخت خواهند کرد.
کد خبر : ۱۸۶۸۸۴
به گزارش بورس‌نیوز، پس از اعلام خبر اجرای طرح آزمایشی راننده محور شدن بیمه نامه های شخص ثالث به جای خودرو محور بودن از سال آینده، ابهاماتی ایجاد شده است. از جمله اینکه آیا با این طرح اگر دو یا چند نفر از اعضای خانواده از یک خودرو مشترک استفاده می کنند، هر یک باید بیمه نامه مجزا خریداری کنند؟ و آیا این طرح به معنای افزایش تعداد بیمه نامه های صادره و رشد درآمد شرکت های بیمه خواهد بود؟ 

احمد صفرزاده معاون فنی شرکت بیمه البرز در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در استانداردهای جهانی، بیمه نامه شخص ثالث اصولا راننده محور است؛ نه خودرو محور. به عبارتی هر فرد با خرید بیمه نامه شخص ثالث، امکان رانندگی با خودروهای متعدد (متناسب با گواهینامه) را خواهد داشت و در صورت بروز حادثه، شرکت بیمه اقدام به پرداخت خسارت خواهد کرد. در برنامه ششم توسعه، این موضوع به بیمه مرکزی تکلیف شده که به تدریج حق بیمه ها بر مبنای راننده محاسبه و دریافت شود. 

وی افزود: اگر چه با اجرای این طرح، هر راننده باید بیمه نامه مجزا خریداری کند، ولی این موضوع لزوما به معنای پرداخت هزینه بیشتر از سوی خانواده هایی که چند عضو خانواده با یک خودرو رانندگی می کنند، نخواهد بود. لازمه اجرای این طرح دسترسی بیمه ها به اطلاعات جامع سامانه راهبر است تا بتوان با توجه به وضعیت و کیفیت رانندگی و سایر اطلاعات مورد نیاز، حق بیمه را تعیین و دریافت کرد. طبیعتا خصوصیات فردی و رفتاری و نمرات منفی رانندگان در محاسبه بیمه نامه اثرگذار خواهد بود. با این طرح، مبلغ حق بیمه نامه ها منطقی تر شده و رانندگان پرریسک حق بیمه بیشتری پرداخت خواهند کرد و بالعکس. با اجرای این طرح علاوه بر آنکه مبلغ حق بیمه منطقی تر خواهد شد، انتظار می رود کیفیت رانندگی افراد هم بهبود یابد.

این فعال صنعت بیمه در رابطه با تاثیر این طرح بر سودآوری شرکت های بیمه گفت: با اجرایی شدن این طرح، تعداد بیمه نامه های صادره افزایش خواهد داشت؛ ولی احتمالا نرخ ها به گونه ای تعریف خواهد شد که در نهایت درآمد شرکت های بیمه از محل حق بیمه های شخص ثالث، رشد چندانی نداشته باشد. البته هنوز سازوکار اجرای این طرح مشخص نشده و بدون دسترسی به اطلاعات جامع رانندگان، راننده محور شدن بیمه نامه های شخص ثالث امکانپذیر نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر