بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گفت:

تامین نیازهای ارزی با راه‌اندازی بازار متشکل آن

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گفت: تامین نیازهای ارزی برای فعالان تمامی بخش‌های اقتصادی با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی فراهم‌تر خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۷۱۳۳

به گزارش بورس نیوز، عباس آرگون درباره بازار متشکل ارزی و ساختار آن گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار بازار متشکل ارزی در راستای ساماندهی و توسعه بازار ارزی، افزایش شفافیت و کارایی بیشتر شکل گرفته تا ارزها در این بازار بر اساس قوانین و مقرراتی که برای آن تدوین می‌شود، عرضه شود.

آرگون خاطرنشان کرد: تامین نیازهای ارزی برای فعالان تمامی بخش‌های اقتصادی با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی فراهم‌تر خواهد بود. مکانیسم تعیین قیمت در این بازار نیز عرضه و تقاضا خواهد بود که به صورت شفاف و مبتنی بر نیازهای واقعی است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تاکید کرد: به طور حتم نقش بانک مرکزی، صرافی‌ها، بانک‌های عامل و بورس در ایجاد بازار متشکل ارزی تعیین‌کننده است و اگر عرضه‌ها در بورس انجام شود، زمینه ایجاد بورس ارز نیز فراهم خواهد شد.

وی افزود: همچنین می‌توان در کنار آن بحث بازار مشتقه ارزی را پیگیری کرد تا بتوان به بحث هجینگ ارزی کمک شود و به نوعی از بروز نوسان‌های ارزی نیز جلوگیری شود تا بتوان نوسان‌ها و ریسک‌های ناشی از ارز را نیز پوشش داد.

آرگون گفت: اکنون به دلیل نبود ابزاری که فعال اقتصادی بتواند خود را از نوسان ارزی مصون نگه دارد، فعالان اقتصادی مکلف شده‌اند تا تعهدات ارزی خود را با نرخ‌های جدید بازپرداخت کنند و خسارت سنگینی را از این ناحیه متحمل می‌شوند، تسهیلاتی نیز که در قالب یوزانس و یا فاینانس‌های بلندمدت بوده اکنون با مشکلاتی در بازپرداخت مواجه هستند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: برخی حساب‌های باز برای واردات نیز وجود دارد و خریدهایی براساس ارز ۳۵۰۰ تومان صورت گرفته که اکنون باید با نرخ ۸۵۰۰ و یا بالاتر تسویه شود که در عمل منتج به ورشکستگی فعال اقتصادی خواهد شد، اگر ابزاری وجود داشته باشد که بتواند نوسان نرخ ارز را حفظ کند فعالان اقتصادی اکنون با این مشکلات مواجه نبودند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه گفت:

پیامدهای قانون حذف جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مطرح کرد:

پیشرفت 85 درصدی سامانه جامع ارزی

برای رفع دغدغه های صادرکنندگان از نحوه تسویه ارز حاصل از صادرات انجام می شود؛

راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در سال آینده

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

نظام توزیع ارز یارانه‌ای در کشور ما جهان سومی است

ارسال نظر