بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
وابستگی شدید صنعت خودروسازی کشور به شرکت های خارجی سبب تحمیل هزینه های سنگین بابت تحریم ها شده است. این شرکت ها چاره کار را در افزایش نرخ های فروش می بینند ولی تاکنون ضرر و زیان سرسام‎آوری را به بار نشانده‎اند. عملکرد خودروسازان را در یک قاب مشاهده کنید.
کد خبر : ۱۸۷۱۴۸

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت های خودروساز در مدت گذشته از سال جاری عملکرد بسیار نامطلوب داشتند و در عوامل مهم عقبگرد شدیدی را ثبت کردند.

یک نما از 9 ماه / دنده معکوس خودروسازان در جاده زیان

شرکت «ایران خودرو» ضمن ثبت افت 31 درصدی در درآمد فروش، در حالی که در 9 ماهه سال قبل به سودآوری رسیده بود، در مدت مشابه سال جاری زیان بسیار سنگین 51 هزار میلیارد ريالی را به معرض نمایش گذاشت.

وضعیت قطب دوم خودروسازی کشور نیز به همین شکل است. شرکت «سایپا» 1735 درصد بر شتاب زیان سازی خود افزوده است که در نوع خود جالب توجه است.

در بین خودروسازان حاضر در بورس تهران، بر اساس مبلغ فروش، «خکاوه» عملکرد خوبی داشته و توانسته 122 درصد بیش از 9 ماهه سال قبل فروش انجام دهد. هر چند که هزینه‎های سرسام‎آور مالی موجب شناسایی مبلغ زیان بیش از گذشته شده است.

به جز «خاور» با رشد 38 درصدی، باقی خودروسازان افت فروش داشتند و از منظر سودآوری، به جز «خدیزل» تمام شرکت ها زیانده هستند و هیچ شرکتی نتوانسته عملکرد بهتری از این منظر نسبت به گذشته داشته باشد.

یک نما از 9 ماه / دنده معکوس خودروسازان در جاده زیان

(ارقام به میلیارد ريال)

به زودی در گزارشات بعدی وضعیت دو قطب خودروسازی کشور را با جزئیات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
United States of America
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
صنعتی که غیر از زیان انباشته برای کشور و سود سرشار برای خارجی ها عایدی ندارد، بهتر است به خارجی ها واگذار شود تا لا اقل زیانده نباشیم و طبق روال عادی زندگی کنیم، نه تنها صنعت خودرو بلکه تمام صنایع و موارد به همین نحو عمل شود تا یک شبه ارز خارجی چندین برابر نشود و حقوق مردم در زیان نباشد، در زمان قاجار کشور را به تاراج می بردند و از زمان پهلوی اموال و پول کشور را به تاراج می برند