بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
بر اساس آخرین اطلاعات مالی منتشر شده، در گروه خودرو و ساخت قطعات، 9 شرکت با زیان انباشته سنگین مواجه شده اند، به گونه‎ای که ادامه فعالیت در رفع مشمولیت از ماده 141 قانون تجارت گره خورده است. سایر نسبت‎های مالی اوضاع را وخیم‎تر کرده است.
کد خبر : ۱۸۷۳۰۲

بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، صنعت خودرو و ساخت قطعات به شرکتهای خارجی وابستگی بالایی دارند و از همین رو از تحریمها بسیار آسیب دیدند که این موضوع به خوبی در صورتهای مالی نمایش داده شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات مالی منتشر شده، در گروه خودرو و ساخت قطعات، 9 شرکت با زیان انباشته سنگین مواجه شده اند، به گونهای که ادامه فعالیت در رفع مشمولیت از ماده 141 قانون تجارت گره خورده است.

براین اساس، نماد «خاور» با 750 درصد، بالاترین نسبت زیان انباشته به سرمایه را دارد. پس از آن، «خکاوه» با 628 درصد و «خودرو» با 306 درصد در ردههای بعدی جای گرفتهاند.

بهاین ترتیب، همانطور که در جدول ذیل مشاهده می کنید، «خاور» نیاز به افزایش سرمایه 1400 درصدی دارد تا از شمولیت ماده 141 رهایی یابد. با توجه به درصدهای بالای افزایش سرمایه لازم، مسیری جز تجدید ارزیابی داراییها وجود ندارد. البته درصد افزایش سرمایه مورد نیاز «خپارس» و «خلنت» چندان بالا نیست و از مسیرهای دیگر نیز قابل پیگیری است.

صورت‎های سرخ با نسبت‎های سرخ / خودرویی‎ها به دنبال مُسکنی موقت

نکته قابل توجه نسبتهای بسیار نامناسب جاری و بدهی است. «نسبت جاری» این شرکتها در سطوح بسیار پایینی قرار دارد و به جز «خلنت» باقی شرکتها نسبت جاری زیر یک دارند.

از نظر نسبت بدهی نیز اغلب شرکتها درصدی بیش از یک دارند. این نسبت در «خاور» و «خکاوه» در ناحیه بحرانی قرار می‌گیرد و تنها «خوساز»، «خپارس» و «خلنت» کمتر از یک هستند.

ازاین نسبتها به خوبی عمق مشکلات خودروسازان و قطعه‎سازان نمایان می شود و نشان از اوضاع بسیار نامناسب جریان نقدینگی دارد.

بااین اوصاف افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها تنها مسکنی موقت برایاین شرکتها تلقی می شود و قطعا تا زمانی که شرایط تولید و فروش بهبود نیابد، در همین مدار حرکت خواهند کرد و گردشی به سمت جاده سود نخواهند داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر