بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
توقع داریم که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با توجه به اینکه روند بازار رنج یا در حال استراحت است به نحوی پیش برود که بر اساس الگوهای مثلث نزولی قاعدتاً تا 152هزار واحد پایین بیاید.
کد خبر : ۱۸۷۳۷۳

لزوم ورود ارز به بازار سرمایه / رشد بورس تهران به دلیل تفاوت قیمت ارز رخ داد

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، در قسمت اول مصاحبه بورس نیوز با جهاد برزیگر، وی در مورد چرایی ورود به عرصه آموزش گفت و اینکه تمام افراد آموزش‌دیده توسط دانا سرمایه جذب مجموعه شده‌اند.

در ادامه بخش دوم و پایانی گفتگو با مدیرعامل دانا سرمایه را می‌خوانید.

*آقای برزیگر به نظر شما بازار سرمایه در این روزهای باقی‌مانده تا پایان سال قابل پیش‌بینی است؟

ما افت بورس تهران را از 3 ماه پیش، پیش‌بینی کرده بودیم. کما اینکه از این به بعد هم پیش‌بینی رشد داریم. ما توقع داریم که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با توجه به اینکه روند بازار رنج یا در حال استراحت است به نحوی پیش برود که بر اساس الگوهای مثلث نزولی قاعدتاً تا 152هزار واحد پایین بیاید.

بنده هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه این شاخص کل بورس به عدد 152 هزار واحد نرسد نمی‌بینم. غیرازاینکه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بتواند عدد 168 هزار واحد را رد کند. این مسئله‌ای است که این بازار رنج یا اصلاح را که من این را اصلاح موج 4 می‌دانم تمام‌شده فرض کنیم.

باید حواسمان باشد که این روند نزولی بورس اصلاح محسوب می‌شود به خاطر طول‌موجی که دارد. ما از سال ابتدای 1397 تا برج 7، روند صعودی داشتیم که بعضاً شیب آن حدود 80 درجه بوده است. بنابراین اینکه شما چیزی حدود شش، هفت ماه رالی صعودی داشته و دو ماه نزولی، این دو ماه نزولی اصلاح محسوب می‌شود.

*این اصلاح قیمت ناشی از چیست؟

اصلاح قیمت ناشی از این است که بورس دارد خودش را باقیمت‌ها متعادل می‌کند. دو عامل بر رشد بورس تهران مؤثر بود. اول باید تأکید کنم که رشد بورس اوراق بهادار تهران کار این آقایان نبود و ناشی از ارزش جایگزینی دلار به ریال است. یعنی یکی از شرکت‌های پالایشگاهی ما که ارزش ساخت آن در حال حاضر دو هزار میلیارد دلار است وقتی‌که دلار به قیمت 19 هزار تومان می‌رسد قاعدتاً می‌خواهد ارزش جایگزینی‌اش را نسبت به ریال حفظ کند. به این رشد تورمی می‌گویند نه رشد ناشی از بهره‌وری یا سودآوری.

در حال حاضر ارزش کل بازار بورس اوراق بهادار تهران در بازارهای بورس و فرابورس در دنیا 48 میلیارد دلار است. این مسئله 48 میلیارد دلار در مقابل اینکه ارزش کل بورس اوراق بهادار تهران صد میلیارد دلار بود به ما این نکته را نشان می‌دهد که بورس تهران به نسبت دلار آمریکا افت داشته نه اینکه رشد داشته است و این نکته را ما باید بررسی کنیم که چرا بورس اوراق بهادار تهران سال‌های سال است که نتوانسته حجم خود را در اقتصاد ایران گسترش دهد.

ما باید ببینیم که بورس تهران که 5 درصد سهم اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد به چه دلیل نتوانسته مثل کشورهای توسعه‌یافته به 70 درصد اقتصاد ایران مبدل شود. صدالبته علت افت بورس تهران در برج 8 و 9 هم همین مسئله افت قیمت دلار از 19 هزار تومان به 10 هزار تومان بوده است.

لزوم ورود ارز به بازار سرمایه / رشد بورس تهران به دلیل تفاوت قیمت ارز رخ داد

*از صحبت‌های شما این‌طور برمی‌آید که تنش‌های ارزی بیشترین سهم را در بازار سرمایه بازی می‌کند؟

تنها ارز نیست. ما افت قیمت نفت راداریم. قیمت جهانی نفت که در محدوده 40 دلار بود ظرف شش ماه گذشته به 80 دلار رسید. در اقتصاد کشوری که 80 درصد پول مردمش بوی نفت می‌دهد وقتی روی قیمت جهانی نفت افت دارید، به ازای هر یک دلار افت در قیمت نفت چیزی در حدود 900 میلیارد تومان از بودجه کشور آسیب می‌بیند. درنتیجه ما این ثروت زیاد را از دست دادیم و  این در صنایع ما که ناشی از صادرات است مؤثر است. صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی ما وابستگی زیادی به قیمت نفت دارد. پس این افت قیمت و افت قیمت دلار دو عامل افت برای شرکت‌های بورسی است. باید دید آیا ازنظر امواج الیوت ما در مورد شاخص کل بورس اصلاح موج4 تمام‌شده که ما بگویم موج 5 صعودی داریم با 265 هزار واحد؟ این مسئله را نمی‌توانیم بگوییم چون در بازار رنج و استراحت به سرمی بریم. در بازار رنج یا در حال استراحت استفاده از هیچ اندیکاتوری به‌درستی جواب نمی هد بنابراین باید بر اساس الگوهای قیمت کارکنید. بنابراین وقتی می‌گویم شاخص کل بورس باید عدد 168 هزار واحد را رد کند تا ما به رشد بورس تهران امیدوار باشیم یک مسئله اساسی است.

*اما سهام برخی مجموعه‌ها به‌خصوص در حوزه پتروشیمی و پالایشی چیز دیگری را نشان می‌دهد. علت این رشد چیست؟ 

درباره سهام مجموعه‌هایی مثل پتروشیمی زاگرس و پالایشگاه اصفهان که P/E آنها زیر 3 آمده، با توجه به سودهایی که ساختند، وقتی صورت‌های مالی‌شان را می‌بینیم متوجه می‌شویم که 5 ماه اول بر اساس دلار 4200 و یک ماه آخر بر اساس دلار نیمایی بودجه‌شان را بستند و در سه ماه بعدی یعنی در گزارش‌های 9 ماهه  که بر اساس دلار نیمایی فروش داشته باشند سودشان را افزایش دهند و به نظر می‌رسد که P/E آنها به 3/2 برسد. این عدد در بازار خنده‌دار است و جای رشد دارد اما؛ در بازار، عرضه و تقاضا مسئله خیلی مهمی است یعنی صرف اینکه بگوییم سهام پتروشیمی زاگرس سودآوری بالایی دارد و این خودش به‌عنوان یک سهام شاخص ساز می‌تواند بورس تهران را تکان دهد یک مسئله ساده‌انگارانه است. ما در بررسی دانش بورس متوجه می‌شویم که دانش تحلیل تکنیکال 30 درصد، دانش حسابداری 30 درصد، شناخت قلق دلالان 30 درصد مؤثر است و شاید شانس هم مؤثر باشد. باید در این مسئله که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران باید بتواند حرکتی بزند و رشدی داشته باشد که حداقل سه روز پشت‌هم چند هزار واحد را رد کند، نه اینکه امروز مثبت باشد ولی فردا شل کند. بنابراین حتماً باید شاخص کل بورس به ما ثابت کند که روند نزولی‌اش را می‌تواند رو به بالا بزند و 168هزار واحد را رد کند تا ما به رشد سهام شاخص ساز در بورس امیدوار باشیم. اگر این مسئله مجدداً هم رخ می‌دهد البته زمان تکرار آن خیلی مهم است.

آن زمان می‌تواند بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری باشد. یکی از مشکلاتی که مردم‌دارند این است که بورس ارز یا بورس طلا در کشور وجود ندارد و این مسئله‌ای است که باید مورد کنکاش قرار بگیرد. درحالی‌که کلمه بورس و بورس ملی ایران که 50 سال قدمت دارد حق هر شهروند ایرانی است و جزو پرچم ملی کشور است.

*بازار سکه و ارز تنش‌های بسیاری به بار آورد. بورس به کم شدن این تنش‌ها کمک می‌کند؟

در بهابازار که 50 سال قدمت دارد ما باید انواع و اقسام بازار را بشناسیم. اگر اسم ارز آمد، ارزآوری یک فعالیت مقدس است، سپرده ارزی یک فعالیت مقدس است. نه اینکه تاکسی اسم دلار را آورد سریع آن را در گونی کنیم. چرا ما نیازهای سرمایه‌گذاران را برای حفظ ارزش پول سرکوب کرده و آن را ارضا نمی‌کنیم. سپرده‌های کالایی مرتبط با سکه‌های یک‌روزه بانکی یکی از بهترین‌ها است.

بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل مثل رفاه، سامان، ملت و صادرات در سایت TSETMC مشخصاً سکه‌هایی را به تعداد معین می‌فروشد که به دلیل اینکه ظرف 24 ساعت تحویل داده می‌شود به سکه‌های یک‌روزه معروف است. این سکه‌ها هم عیار همان سکه بانکی است و مشتری می‌تواند ظرف مدت کسری از ثانیه سکه‌ها را به تعداد کم یا زیاد بخرد و بفروشد. از طرفی دیگر مالیات و کارمزد بر فروش این سکه‌ها بسیار پایین است و بابت فروش هر سکه 5 هزار تومان بیشتر هزینه کارمزد دریافت نمی‌شود و نسبت به بازار که مالیات 9 درصدی دریافت می‌کند، انتخاب مناسب‌تری است.

*شما موافق حضور و فروش سکه‌های یک‌روزه هستید؟

تأثیر این سکه‌های یک‌روزه در کاهش تورم مسئله‌ای است که باید به‌شدت مردم را جذب کند. 22 هزار سکه توسط کارآموزان و مجموعه دانا سرمایه در بورس ملی ایران خریداری‌شده است. ما فقط میدانیم دو نفر از کارآموزان شعبه تهران سکه‌هایشان را تحویل گرفتند و همان‌ها هم که تحویل گرفتند می‌خواهند سکه‌ها را به خزانه برگردانند ولی خزانه می‌گوید که جا ندارد. می‌دانید که پشتوانه ریال کشور علاوه بر نفت و  کارخانه، طلا هم است. بنابراین اگر سیستم کالایی ما مثل سکه‌های یک‌روزه نقدینگی میلیاردها تومان مردم را جذب می‌کند و به آنها دارایی مالی به پشتوانه طلایی که در خزانه تکان نخورده است می‌دهد و پشتوانه ریالی کشور که طلا است تکان نمی‌خورد پس فعالیت تورم‌زدایی محسوب می‌شود. بنابراین باید بین فعالیت تورم‌زا یعنی خریدوفروش طلا و مسکوکات در طلافروشی‌ها و فعالیت تورم زدا یعنی بورس ملی ایران تفاوت زیادی قائل شویم.

*آیا برای ارز هم بورس می‌تواند راه گشا باشد؟

موفقیت سکه‌های یک‌روزه مرا به این‌سو می‌برد که بر روی راه‌اندازی بورس ارز تأکید کنم. خریدوفروش ارز از صرافی‌ها و آن بازارهایی که در آن شفافیت وجود ندارد و به پشتوانه ریالی کشور آسیب می‌زند مسئله‌ای است که بارها من درباره آن تذکر دادم. فروش و پیش‌فروش سکه توسط بانک ملی حتی قبل از اینکه مقام معظم رهبری درباره اشتباه بودن این کار هشدار دهند من بارها در رادیو جوان گفتم که هیچ کجای دنیا نمی‌آیند پشتوانه ریال کشور و پشتوانه پول آن کشور را تضعیف کنند و سکه را به تعداد نامحدود دست عده‌ای محدود پولدار بدهند. من هشدار داده بودم. امروز هم می‌گویم هر نوع تفکری که نیاز سرمایه‌گذار را ارضا نکند و پول به سمت تولید حرکت نکند و فعالیت مولد نباشد به کشور ما در شرایطی که دشمنان باهوشی داریم آسیب می‌زند.

 ما باید قطعاً سامانه نیما را وارد بورس ملی کنیم و بورس ارز را راه‌اندازی کنیم. کلمه بورس کلمه مقدسی است و همه مردم باید از سنین پایین این را یاد بگیرند و من سعی کردم به‌عنوان یک تحصیل‌کرده ایرانی این فرهنگ را جا بیندازم. ما حدود هزار مجموعه ضبطی و زنده در صداوسیما داریم. در تاریخ بورس خاورمیانه و شاید در جهان کسی این‌قدر مصاحبه نکرده باشد. ما سعی کردیم از طریق رسانه‌های ملی، تیزرهای تبلیغاتی و آگهی مردم را با مفهوم بورس و تولید و در جهت عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی آشنا کنیم. هرکدام از شهروندان ایرانی رسالتی برای خدمت‌رسانی به کشورشان دارند. چنانچه فرد صلاحیت دارد و موارد و قوانین مرتبط را رعایت می‌کند نیازی به اخذ مجوز برای سرمایه‌گذاری در بورس نیست.

*کمی هم از زعفران و بورس کالا بگویید. آیا ورود این محصول باارزش به بورس کالا، کار درستی بود؟

بورس آتی زعفران یا سپرده کالایی زعفران فرد را می‌تواند به‌شدت از بازار سکه و دلار دور کند. چون اهرمی که در این بازارها دارد مهم‌ترین ویژگی سودآوری برای افراد فقیر جامعه است. تصور کنید مبلغ 460 هزار تومان با سود بانکی 12 درصد روزشمار بانک سامان شما را صاحب صد گرم نگین صادراتی به اسپانیا می‌کند. این نگین صادراتی اسپانیا و این زعفران که استانداردهای جهانی برای صادرات را دارد در حال حاضر در بورس کالای کشور وجود دارد.

با مراجعه به سایت CDN.IME.CO.IR مردم می‌توانند با انواع مختلف زعفران اعم از نگین و پوشال آشنا شوند و با مبلغ 460 هزار تومان بر اساس میانگین‌های متحرک در فریم‌هایی مثل 15 دقیقه خرید بزنند. خوبی این نوسان در زعفران این است که این نوسان دوطرفه است. زمانی که زعفران رو به بالا میل می‌کند، می‌توانید پایین را بخرید و زمانی که زعفران پایین است می‌توانید در بالاترین قیمت اول پیش‌فروش کنید یا فروش معکوس کنید. این بازارها دوطرفه است و طرف می‌تواند در بالا رفتن و پایین رفتن آن سود کند درنتیجه می‌تواند مهارت در این بازار به افرادی که حداکثر ضررشان 200 تا 300 هزار تومان است مهارتی بدهد که طرف را به سمت این بازارها جذب کند. ما هم در بازارهای سه‌گانه بورس آتی زعفران، سکه‌های تحویل یک‌روزه و بورس اوراق بهادار مهارتی بالا داریم بسیار دست زیاد.  سعی کردیم این مهارت را در سینه‌های فرزندان این میهن بکاریم و بتوانیم نقش مهمی را در بورس اوراق بهادار کشور و در راستای حمایت از تولید داشته باشیم. ما سعی کردیم از مجوزهایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی خبرگزاری و مجوزهایی در حوزه آموزش بورس از وزارت علوم و همچنین  همکاری با کارگزاری‌های بزرگ در جهت بازاریابی انجام می‌دهیم بتوانیم نقش مهمی را در جهت حمایت از تولید داشته باشیم.

با توجه به اینکه ترآور بچه‌های ما یکی از بزرگ‌ترین ترآورهای معاملات است بنابراین فکر می‌کنم که در تمام این سال‌ها موفق بودیم.

بنده فکر می‌کنم که سال 98 شرایط بسیار سختی خواهد بود. افرادی که دم از مدیریت صحیح می‌زنند باید ثابت کنند که چطور بدون داشتن رانت و ژن خوب می‌توانند در سال98 دوام بیاورند. ما سعی می‌کنیم دانا سرمایه را کما اینکه 7 سال است که در استان‌های مختلف دارد فعالیت می‌کند در سال 98 و 99 که امتحان سختی برای مدیریت دانا سرمایه خواهد بود، بالا بیاوریم و با گچ و تخته سیا و بالاترین فنّاوری بچه‌ها را وارد بورس تهران کنیم و در این حوزه دوست داریم که واقع‌بین بوده و همواره به دنبال استدلال پشت خریدوفروش سهام برویم.

برخی از مقررات داخلی مانند ممنوعیت سبد گردانی و ممنوعیت توسعه خریدوفروش مستقیم برای خرید سهام در دانا سرمایه وجود دارد. این‌ها خط قرمز ناسیونالیستی ماست و ما در این حوزه بسیار سختگیر هستیم. وقتی با توجه به 8 هزار فارغ‌التحصیل یک نفر شاکی هم نداشتیم به نظر می‌رسد که راه صحیح را در پیش گرفتیم و با توجه به شرایط سال 98 و 99 باید بیشتر و بیشتر حساسیت به خرج داده  و بیشتر و بیشتر کارکنیم.

پایان

گفت‌وگو از محمد علی رفیعی


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
سوال اینجاست اگر قرار شاخص استراحت کنه و پایین باید چرا از سهامهای ورشکسته شروع نمی کنه در صورتی که از سهام های با لیاقت مایه میزاره و لیدر بازار باید بشه سهامهای ورشکسته با با نخندونمون تو بورس همه با سوادن به خودتون نگاه نکنین