بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

صف فروش، رونمای بازار به تجدید ارزیابی بانک ها

واکنش بازار به رونمایی خبری که از مدت ها قبل چشم به راه آن بود، منفی بود!
کد خبر : ۱۸۷۴۴۳
به گزارش بورس نیوز پس از ماه ها انتظار، شنبه شب گزارش توجیهی پیشنهاد هیئت مدیره بانک تجارت  مبنی بر افزایش سرمایه 458 درصدی این بانک از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، روی سامانه کدال نشست. با وجود آنکه در ابتدای صبح یکشنبه واکنش بازار به این خبر مثبت بود، ولی در کمال تعجب وتجارت معاملات روز یکشنبه را با رنگ سرخ و فشار عرضه به پایان رساند که ممکن است نتیجه پیش خور شدن خبر سهم باشد. 

احسان پیران کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و اثر آن بر روند قیمت سهم ها بیان کرد: با توجه به احتمال افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، سهم های این گروه در ماه های اخیر رشد کرده است. البته برخی سهم ها رشد بیشتری تجربه کرده اند و برخی دیگر به دلیل عرضه حقوقی ها، مجال چندانی برای رشد نداشته اند. حال اگر افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، تا پایان سال جاری وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود و مورد تایید قرار بگیرد، سهم بانک ها هم پتانسیل افزایش قیمت خواهد داشت. اما اگر به هر دلیلی این افزایش سرمایه امسال انجام نشود یا مجوز سازمان بورس دریافت نشود؛ قطعا شاهد ریزش قیمت سهم های بانکی خواهیم بود. بنابراین می توان گفت واکنش منفی به خبر افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، ناشی از عدم خوشبینی به انجام این کار در سال جاری است.(افزایش سرمایه بانک تجارت برای خروج از 141 کافی نبود و بنظر این گزارش فقط برای خریدن زمان بود تا تقصیر ها به گردن سازمان افتاده شود)

وی افزود: مواردی همچون عدم رشد قیمت سهم بانک صادرات همپای بانک تجارت و یا واکنش منفی به افزایش سرمایه وتجارت و فشار عرضه ها بلافاصله پس از گزارش افزایش سرمایه این بانک، می تواند گواهی بر این ادعا باشد.

پیران با تاکید بر نقش رفتار حقوقی های بزرگ بازار بر روند بازار، گفت: مادامی که حقوقی های بزرگ بازار، فروشنده باشند؛ یک شایعه یا خبر نمی تواند روند قیمت سهمی را تغییر با دوامی دهد. در معاملات روز یکشنبه، عرضه حقوقی های سهم پالس مثبتی نبود و باید این رفتار در سرمایه گذاری ها مد نظر قرار گیرد. به هر حال در وضعیت کنونی اثرگذارترین خبر بر بازار سرمایه، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها است و اگر این موضوع به هر دلیل با ابهام مواجه شود، بازار سرمایه افت دیگری تجربه خواهد کرد.

به بهمن ماه برای معاملات خود بیشتر  توجه کنید!
اشتراک گذاری :
ارسال نظر