بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
نخستین گام در اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار سرمایه و خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است؛ ولی پس از آن می بایست عملکرد بانک ها اصلاح شود تا بانک ها، سودآور شوند.
کد خبر : ۱۸۷۴۵۹
به گزارش بورس‌نیوز، این روزها به وفور شاهد اتفاقات عجیب در رفتار اهالی بازار سرمایه هستیم. به رغم آنکه اکثر گزارش های شرکت‌ها، گزارش‌های مثبتی است؛ ولی واکنش سهامداران به خبرهای مثبت هم منفی بوده و افت قیمت «وتجارت» پس از ارائه گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانک تجارت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، گواهی بر این ادعا است. 

سینا سلیمانی مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: شکی نیست که در هر شرایطی، معاملات باید بر مبنای تحلیل باشد ولی گاه بازار تحت تاثیر جو هیجانی ناشی از عدم خوش‌بینی به آینده قرار می‌گیرد و با کمرنگ شدن نقش تحلیل، سرمایه‌گذاران به سمت سهم‌های کوچک‌تر و دارای ابهام و سهم‌هایی که برای رشد، دلایلی غیر از افزایش EPS داشته باشند، سوق پیدا می‌کنند. 

وی افزود: مثال بارز این قضیه، سهم‌های گروه بانکی، خودرويي و برخي صنايع ديگر است که با ابهاماتی همچون نرخ تسعیر ارز و افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی و غیره مواجه بودند و به سبب همین ابهامات، رشد مطلوبی تجربه کردند. ولی با انتشار گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانک تجارت از محل تجدید ارزیابی، این سهم رنگ قرمز به خود گرفت. 

کارشناس سرمایه‌گذاری ادامه داد: این حرکت‌های غیر منطقی که همواره در بازار سرمایه وجود داشته، نشان از ضعف تحلیل در بازار بوده بنابراین بهتر است اگر در سهمی با نگاه تحلیلی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، توجهی به حرکت‌های هیجانی و غیر منطقی بازار نداشته باشیم.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که «چرا در برخی نمادها سهم در یک روز از صف خرید به صف فروش می رسد یا بالعکس» گفت: رفتار سهامداران معمولا پایه ای تحلیلی دارد و هر گاه تحلیل منطقی در مورد روند سهمی وجود نداشته باشد، هیجان جای تحلیل را گرفته و رفتارهای این چنینی شاهد هستیم؛ در بسیاری از موارد این چنینی، سهامداران دلیل منطقی برای خرید و فروش ندارند و فقط از جریان نقدینگی تبعیت می‌کنند و در مواردی که سهمی رشد زیادی کرده و اصطلاحا over value شده، سهامدار در نقطه ای، احساس امنیت نکرده و میل به فروش پیدا میکند.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر تفاوت سرمایه گذاری با نوسان گیری، اظهار داشت: سرمایه گذاری به معنای انباشت منابع در فرصت های کسب سودآوری در یک بازه زمانی مشخص است، ولی نوسان گیری به معنای پذیرش ریسک بیشتر برای کسب بازدهی در کوتاه ترین زمان بوده و این دو مقوله کاملا با یکدیگر متفاوت است. اکثر فعالان بازار سرمایه، چشم انداز سرمایه گذاری دارند ولی افرادی که قصد کسب درآمد روزانه از بازار را داشته باشند، می توانند از فرصت های بازار سرمایه بهره ببرند و با خرید و فروش در گروه هایی که نقدینگی در آنها جریان دارد، اقدام به نوسان گیری کنند. 

وی در معرفی گزینه های برتر جهت سرمایه گذاری بیان کرد: در شرایط فعلی، بازار سرمایه وضعیت مبهمی دارد و چشم انداز سرمایه گذاری، کوتاه مدت شده است. ولی اصولا سهم هایی که تا این لحظه EPS مناسبی محقق کرده اند و P بر E پایین دارند، ریسک کمتری خواهند داشت و برای یک سرمایه گذاری منطقی، گزینه معقولی است. 

سلیمانی اضافه کرد: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، به تنهایی دلیل منطقی برای سرمایه گذاری نیست. کسب بازدهی از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و افت قیمت سهم پس از بازگشایی نماد، بیشتر برای نوسان گیری مناسب است؛ نه سرمایه گذاری؛ مگر آنکه تجدید ارزیابی، گامی در راستای بهبود وضعیت عملکرد شرکت محسوب شود. با این نگاه، به نظر می رسد در بین گروه ها و شرکت های مختلفی که برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارند، گروه بانکی چشم انداز روشن تری دارند و از این اتفاق، بهره بیشتری خواهند برد. با توجه به وضعیت نظام بانکی کشور و اهتمام دولت جهت اصلاح نظام بانکی، چنانچه علاوه بر تجدید ارزیابی، سایر برنامه ها و اقدامات مطرح شده از جمله اصلاح نرخ سود سپرده بانکی و واگذاری دارایی های مازاد و تغییر ماهیت فعالیت بانک ها از بنگاه داری به واسطه گری مالی، نیز انجام شود، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بانک ها آثار مثبتی در پی خواهد داشت. اولین گام در اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار سرمایه و خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است؛ ولی پس از آن می بایست عملکرد بانک ها اصلاح شود تا بانک ها، سودآور شوند. اگر با این نگرش اقدام به سرمایه گذاری در سهم بانک ها شده، نباید تحت تاثیر هیجان بازار در صف فروش ایستاد. 

سلیمانی در خاتمه تصریح کرد: یکی از مشکلات بازار سرمایه ما، فرهنگ صف نشینی سهامداران است. این فرهنگ باید اصلاح شود و قطعا اصلاح این رفتار نادرست، بازار را تحلیلی تر خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر