بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
از سال 92 مقدار حمل و نقل جاده ای افت قابل توجهی داشته و از 621 میلیون تن در آن سال به 403 میلیون تن در سال 94 تنزل یافت. البته در سال‎های 95 و 96 اوضاع کمی‎بهبود یافت اما همچنان با نقطه اوج، فاصله دارد.
کد خبر : ۱۸۷۴۹۲

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، با افزایش تورم و بالا رفتن هزینهها، شرایط برای صنعت حمل و نقل کشور نیز نامساعد شد. به خصوص آن که اعمال تحریمها زمینه و دامنه فعالیت این صنعت را محدود کرد. طی یک سال گذشته هزینه حمل و نقل دریایی از 35 به 50 دلار در هر تن افزایش یافته است.

در کنار افزایش تورم، رکود اقتصادی به شدت بر این صنعت اثر منفی گذاشته است. همانطور که در تصویر زیر روند 20 سال گذشته حمل و نقل جاده ‎ای را مشاهده میکنید، از سال 92 مقدار آن افت قابل توجهی داشته و از 621 میلیون تن در آن سال به 403 میلیون تن در سال 94 تنزل یافت. البته در سالهای 95 و 96 اوضاع کمی‎ بهبود یافت اما همچنان با نقطه اوج، فاصله دارد.

از طرف دیگر، کاهش حجم حمل و نقل، خود به معنای افزایش رکود اقتصادی است.

صنعت حمل و نقل در گوشه رینگ / ریل حمل و نقل به ایستگاه تحریم رسید

یکی از بخشهایی که در اقتصاد مهجور مانده و توجه چندانی به آن نمیشود، حمل و نقل ریلی است. این بخش حجم پایینی از حمل و نقل کشور دارد. البته میزان حمل و نقل ریلی در مجموع روند رو به رشدی را طی میکند و به خصوص در سالهای 95 و 96 شتاب این رشد بیشتر شده است.

صنعت حمل و نقل در گوشه رینگ / ریل حمل و نقل به ایستگاه تحریم رسید

بر اساس آمار بانک مرکزی، شاخص صنعت حمل و نقل و انبارداری در 7 سال اخیر صعودی بوده که نشان از تورم موجود در این صنعت است.

صنعت حمل و نقل در گوشه رینگ / ریل حمل و نقل به ایستگاه تحریم رسید

در سال جاری با اوج گرفتن تورم و نرخ ارز، میزان حمل و نقل افت فاحشی داشت و حتی در برهه‎ای از زمان کار به اعتصاب نیز کشیده شد. به ویژه با اعمال دور جدید تحریمها، شرایط صادرات نیز در وضعیت نامطلوبی قرار گرفت و میزان ترانسفر محصولات شرکتهای تولیدکننده داخلی افت کرد که اثر آن بر صنعت حمل و نقل به خوبی قابل مشهود است. از سوی دیگر، افزایش هزینه حمل و نقل نیز خود بر شرکتهای تولیدکننده داخلی فشار آورده و رقمهای جالب توجه در صورتهای مالی را به خود اختصاص میدهد. به نظر دولت باید بیش از پیش به حمل و نقل ریلی توجه داشته باشد و در جهت کاهش هزینههای حمل و نقل، اقدامات جدی در دستور کار قرار دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر