بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی گفت:

وجود مشکلات متعدد در صنعت خودروسازی کشور

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت، تنظیم بازار، کیفیت، به‌کارگیری نیروی انسانی و تکنولوژی در صنعت خودروسازی دارای اشکالاتی است و این اشکالات ما را به این جایگاه و شرایط در صنعت خودروسازی رسانده است.
کد خبر : ۱۸۷۷۴۱

به گزارش بورس نیوز، مسعود پزشکیان با اشاره به مشکلات صنعت خودروسازی کشور، گفت: اگر روندی که در بازار خودرو در جریان است درست بود وضعیت و شرایط صنعت خودروسازی به اینجا نمی‌رسید و ایده آل‌ها و اهداف به دست می‌آمد، لذا در حال حاضر که اهداف موردنظر محقق نشده یعنی مسیر رفته علمی نبوده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در خانه ملت با بیان اینکه در صورتیکه خودورسازی در مسیر علمی قدم برمی‌داشت دستاوردهای مورد نظر نیز به دست می‌آمد، افزود: مدیریت، تنظیم بازار، کیفیت، به‌کارگیری نیروی انسانی و تکنولوژی در صنعت خودروسازی دارای اشکالاتی است و این اشکالات ما را به این جایگاه و شرایط در صنعت خودروسازی رسانده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی -که ایران خودرو و سایپا بزرگترین آنها هستند- با چالش هایی مواجه‌اند؛ این چالش ها برای دیروز و امروز نیست بلکه به دلیل جهت‌گیری نادرست در دوره‌ها، مدیریت‌ها و دولت‌های مختلف ایجاد شده و این چالش ها باعث ایجاد گلایه هایی مانند کیفیت خودرو، تعهدات مشتریان و... شده است.

پزشکیان با بیان اینکه حل مشکل خودروسازی تنها در گروی انتخاب مسیر درست است، اظهار کرد: مسیر درست با کارشناسی علمی و استفاده از تجربه کشورهایی که در صنعت خودروسازی به موفق رسیده اند حاصل می‌شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت خودرو را قیمت‌گذاری می‌کند و این روند برای خودروسازان به صرفه نیست؛ زمانی که تصمیمات اصلی این حوزه توسط دولت اخذ می‌شود خودروسازان ناچار هستند خودرو را با ضرر به فروش رسانند به طور مثال خودرویی که هزینه تمام شده آن ١٠ میلیون تومان است را ۵ میلیون تومان قیمت گذاری و به فروش می‌رسانند که در این شرایط خودروسازان در فروش هر خودرو ۵۰ درصد ضرر می‌کند، لذا با ادامه این روند زیان انباشته ایجاد می‌شود و در نهایت نقدینگی این شرکت‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

پزشکیان ادامه داد: در شرایطی که شرکت‌های خودروسازی هر خودرویی را با زیان به فروش رسانند پولی برای پرداخت به قطعه‌سازان ندارند و در ادامه این روند قطعه‌ساز نیز نمی‌تواند بدهی خود را به بانک پرداخت کند که این چرخه باعث مشکلات بسیار در خودروسازی و قطعه سازی می‌شود و مانعی برای توسعه سرمایه گذاری ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات خودروسازان اخذ مالیات از آنها توسط دولت است، خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات رسیده دولت تاکنون پشتیبانی خوبی از خودروسازی انجام نداده، بنابراین خودروسازان با هدف ایجاد نقدینگی پیش فروش می کنند تا از این طریق هزینه توسعه و نوآوری خود را به دست آورند.

وی ادامه داد: سیاستگذاری دولت و مجلس در صنعت خودروسازی بازار خرید و فروش این کالا را با مشکل مواجه کرده است همچنین مدیریت‌ها در صنعت خودروسازی، با تغییر دولت‌ و حتی در یک دولت با تغییر سلیقه‌ها، مکرر تغییر می‌کند که می‌توان آن را نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه برشمرد.

پزشکیان اضافه کرد: ثبات مدیریتی در صنعت خودروسازی کم است و با تغییر هر مدیر، سلیقه جدیدی به صنعت خودروسازی تزریق می‌شود، در نتیجه جهت گیری که باید در جریان باشد محقق نمی‌شود از سوی دیگر نمایندگان مجلس یا افراد دیگر برای اشتغالزایی به صنعت خودروسازی نیروی انسانی تزریق می‌کنند و در نتیجه این شرکت ها با تعداد زیاد نیروی کار مواجه می شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در بسیاری از موسسات شرکتی، بسیاری از استخدام ها به صورت توصیه‌ای انجام می‌شود در حالی که پذیرش افراد باید براساس تخصص و گزینش آنها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شیوه به کارگیری نیروی انسانی در صنعت خودروسازی، سیاست گذاری دولت و سیاست های جاری در مجلس مشکلات بسیاری برای این صنعت رقم زده است، گفت: برخی در مجلس پیشنهاد می کنند برای پشتیبانی و نوسازی، خودرو وارد کشور شود این در حالی است که برای واردات خودرو دلار نیاز است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که دلار مورد نیاز برای واردات خودرو را از کجا بیاوریم، ادامه داد: ما می خواهیم منابع کشور را به فروش برسانیم تا با دلار آن خودرو وارد کنیم؟ اگرچه افرادی که از این نظریه دفاع می‌کنند پر بی راه نمی‌گویند اما اگر جامعیت را در نظر گیریم باید به سراغ خلاقیت و نوآوری در صنعت خودروسازی برویم.

پزشکیان با بیان اینکه اگرچه نوآوری و خلاقیت در صنعت خودروسازی هزینه دارد اما نتایج خوبی برای ما رقم میزند، افزود: در انرژی هسته‌ای اگر تنها مسائل اقتصادی مدنظر بود باید سوخت خریداری می‌شد. در حالی که با ۱۰ برابر هزینه ی خرید سوخت ما به دنبال تولید آن در کشور بودیم.

وی در توضیح اینکه علت تأکید و هزینه بسیار برای داشتن سوخت از طریق انرژی هسته‌ای در داخل کشور چه بود، توضیح داد: با این کار فناوری و تکنولوژی را به کشور آوردیم در نتیجه وابستگی ایران به سایر کشورها از بین رفت. قیمت، تنها هدف نیست.

نایب رییس مجلس شروای اسلامی با بیان اینکه تکنولوژی، قطع وابستگی و قدرت تولید بسترهایی است که به هزینه نیاز دارد، خاطرنشان کرد: برای هر هدفی که هزینه شود دشمن نمی‌تواند در آن موضوع ما را زمین گیر کند ما در جاهایی زمین‌گیر می‌شویم که برای آن هزینه نکنیم و وابسته به دشمن باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: قطع وابستگی در خودرو مستلزم پشتیبانی از این صنعت است.

وی با اشاره به راهکارهای لازم برای پشتیبانی از صنعت خودروسازی، اضافه کرد: اگر مشکلات قانونی دراین حوزه وجود دارد باید تا جای ممکن آن را رفع کنیم، قیمت خودرو را با واقعیت بازار و قیمت واقعی تطبیق دهیم و در نهایت با مردم بر اساس صداقت و درستی صحبت کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر دولت به دنبال سیاست ثبات قیمت در خودروسازی است، هزینه ای که به شرکت‌های تولیدکننده تحمیل می‌کند را پرداخت کند نمی‌توان برای این صنعت هزینه ایجاد کرد و پول مربوط به آن را نپرداخت.

وی گفت: در صورتی که مدیریت در صنعت خودروسازی مشکلاتی دارد این حیطه در اختیار دولت است بنابراین دولت است که باید آن را اصلاح کند. این سیاست که خودروسازی مشکل مدیریت دارد پس بر آن هزینه تحمیل کنیم امر اشتباه و غیر منطقی است.

رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکردی که نسبت به خودروسازی و قطعه سازی در کشور وجود دارد باید تغییر کند، تاکید کرد: باید به آنها برای سرپاماندن کمک کنیم تا بتوانند خلاق و نوآور شوند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا خودروسازان در این چهل سال به رسالت خود به درستی عمل کردند، توضیح داد: از یک سو در این سال‌ها خودروسازی ثبات مدیریت نداشت و مدیریت براساس نگاه دولت و سیاسیون مکرر تغییر کرد از سوی دیگر قوانین به درستی از خودروسازان پشتیبانی نکرد بنابراین این صنعت نتوانست به اهداف خود دست یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اگر به دنبال تقویت صنعت خودروسازی هستیم باید به آن کمک کنیم، تاکید کرد: زمانیکه که بچه ها توانایی راه رفتن ندارند بزرگترها به آنها در این امر کمک می‌کند اما زمانی که بچه ها قدرت گرفتند دست بزرگترها را می‌گیرند. ما در ابتدا باید به صنعت خودروسازی کمک کنیم و پس از آنکه تقویت شد و پیشرفت کرد از آنها مالیات دریافت کنیم و انتظار اشتغال‌زایی و... داشته باشیم.

به زعم پزشکیان وقتی برای صنعتی که هنوز به قدرت نرسیده هزینه و توقع ایجاد شود در قدم های اولیه خود وا می‌ماند.همان چیزی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا علیرغم عدم ثبات مدیریت، اگر خودورسازان برنامه داشته باشند می‌توانند به پیشرفت دست یابند، گفت: خودروسازان برنامه ندارند بنابراین هر مدیر جدید برنامه جدید تدوین می‌کند و هر چه مدیریت گذشته پنبه کرده آن را رشته می‌کند و محصول جدید می‌بافد. بی‌ثباتی در صنعت باعث ایجاد مشکلات بسیار می‌شود. ثبات برنامه، پشتیبانی سیاستمداران از این حوزه و نظارت بر برنامه ها جز اصولی است که هر مدیریتی باید از آن برخوردار باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر