بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
بعد از ماه‌ها گفت‌وگو و مذاکره و در شرایطی که حدود 8 ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد درنهایت کانال مالی اروپا روز گذشته از سوی وزرای خارجه سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان رونمایی شد.
کد خبر : ۱۸۷۷۴۶

به گزارش بورس نیوز، بعد از ماه‌ها گفت‌وگو و مذاکره و در شرایطی که حدود 8 ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد درنهایت کانال مالی اروپا روز گذشته از سوی وزرای خارجه سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان رونمایی شد و آن‌ها از راه‌اندازی کانال مالی برای پشتیبانی از تجارت با ایران با عنوان «اینستکس» خبر دادند. کانال مالی که از سوی مسئولان و مقامات ایرانی ازجمله محمدجواد ظریف به‌عنوان نخستین گام یاد شد و در اولین مرحله تنها شامل همکاری‌های مشترک ایران و سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان خواهد بود و در مراحل بعدی سایر کشورها را نیز دربر خواهد گرفت. اما این سازوکار مالی چگونه کار خواهد کرد؟ فعالیت آنچه پیش‌نیازهایی را می‌طلبد و شامل چه مواردی می شود؟ در اینجا به نکات و جزییات اصلی این کانال مالی خواهیم پرداخت:

1- این کانال مالی یک مکانیزم تسویه و پرداخت است ولی در آن پولی به کشور بازگردانده نخواهد شد؛ درواقع در قالب این کانال مالی پول نفت و کالاهای دیگر که به کشورهای اروپایی صادرشده و به فروش رسیده است با انتقال به شرکت‌های دیگری در خاک اروپا امکان خرید کالاهای دیگر و تسویه‌حساب‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

2- کانال مالی اینستکس در مرحله اول تنها شامل دارو، مواد غذایی و کالاهای بشردوستانه و غیرتحریمی بر اساس ضوابط تحریم‌های اروپا و سازمان ملل می‌شود و با محدودیت‌هایی ازاین‌دست روبه‌رو است.

3-سه کشور اروپایی شروع به کار ساز و کار مالی با ایران را به پذیرش استانداردهای مالی و بانکی بین‌المللی از سوی ایران که اعضا اتحادیه اروپا و شرکت‌های این قاره بر مبنای آن‌ها فعالیت و تبادلات مالی خود را انجام می‌دهند، مشروط کرده‌اند. استانداردهایی مانند FATF که ماه‌هاست راتبه‌گیر تصویب آن در ایران جنجال به پا شده است.

4-طبق توافق صورت گرفته شهر پاریس و وزارت اقتصاد فرانسه میزبان دفتر سازوکار مالی کانال اروپا با ایران است که مدیریت آن را آلمانی‌ها بر عهده‌دارند و انگلیسی‌ها هم مسئول حسابرسی‌اش هستند. « میگوئل برگر»، معاون اقتصادی وزیر خارجه فرانسه، «سایمون مک‌دونالد» دبیر اجرایی وزارت خارجه انگلستان و «ماری گوردومونتانه» سفیر پیشین فرانسه در چین، اعضای هیات نظارت بر فعالیت این کانال مالی خواهند بود و «پر فیشر» بانکدار باسابقه آلمانی نیز به مدت شش ماه مدیریت این سازوکار مالی است.

5- ایران باید برای اجرایی شدن سازوکار مالی با اروپا یک شعبه از این کانال مالی را کشور راه‌اندازی کند.

6- طبق این کانال و سازوکار مالی تعهدات و منابع شرکت‌های اروپایی دریافت‌کننده کالا و نفت از ایران در حساب ویژه‌ای نگهداری می‌شود و ایران (دولت و شرکت‌های ایرانی) می‌تواند بر اساس این حساب مالی در خاک اروپا نیازهایش را خریداری و تأمین کند و به‌نوعی تبادل کالا با کالا رخ خواهد داد و منابع مالی به ایران بازگشت داده نمی‌شود.

7- اتحادیه اروپا درواقع با راه‌اندازی این کانال از طرف‌های تجاری ایرانی و اروپایی که با یکدیگر همکاری دارند در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت خواهد کرد و امکان تجارت کالاهای ایرانی با تولیدات اروپایی و برعکس را برقرار نگه می‌دارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر