بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
نقش پُررنگ بورس کالا در حوزه فلزات و پتروشیمی؛

شفافیت آماری از دستاوردهای بورس کالا برای اقتصاد است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس کالا در اقتصاد به عنوان یک بستر شفاف برای کشف واقعی قیمت کالاها، ثمرات زیادی را برای صنایع کشور به خصوص در حوزه فلزات و پتروشیمی داشته است به طوریکه شفافیت آماری فعلی و حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری ها از جمله دستاوردهای بورس کالا برای اقتصاد بوده است.
کد خبر : ۱۸۷۸۳۵
به گزارش بورس نیوز، احمد انارکی محمدی با بیان اینکه در سال های گذشته شاهد روند قیمت گذاری برای کالاها و نبود شفافیت در روند داد و ستدها بودیم، عنوان کرد: به واسطه راه اندازی بورس فلزات در سال ۱۳۸۲ و در ادامه بورس کالای ایران در سال ۱۳۸۶، قیمت کالاها در بستری عادلانه کشف شد و امروز آمارهای شفافی از میزان تقاضا، عرضه، معامله، قیمت ها و موارد دیگر موجود است.

وی با تاکید بر اینکه بدون شک اعتماد به مکانیسم بورس کالا یکی از اصلاحات اقتصادی سال های اخیر بوده است، گفت: امروز با مشکلاتی در اقتصاد کشور از جمله تحریم، نوسانات ارزی، وجود واسطه های مخرب و ... روبه رو هستیم که در کنار این عوامل اگر مبادلات کالاهای اساسی و مواد اولیه در بازارهای غیررسمی انجام می شد، فسادی گسترده بخش های مختلف را فرا می گرفت؛ اما امروز به واسطه وجود بورس کالا، عمده محصولات در بستری قابل رصد معامله می شوند که این شفافیت آماری برای اقتصادمان بسیار ارزشمند است.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید توجه داشت با توجه به شفافیت در معاملات و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا، هردوطرف معامله یعنی خریدار و فروشنده، سود خواهند برد و دست واسطه ها و دلالان که بیشترین مشکلات را برای مصرف کننده و تولید کننده ایجاد می کنند، از معاملات کوتاه می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر عرضه کل محصولات از مواد اولیه تا محصول نهایی همگی در بورس کالا معامله شود، دیگر شاهد دغدغه صنایع پایین دست به منظور تامین مواد اولیه شان نخواهیم بود؛ از طرفی خرید مواد اولیه با قیمت واقعی و مناسب اما فروش محصول نهایی با نرخی گران به مردم نیز برچیده می شود که از این رو اطمینان خاطر به وجود آمد با تمرکز معاملات در بورس کالا حتی در شرایط سخت تحریم نیز برای اقتصاد مفید خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر