بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) از انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت ققنوس برای ‌عرضه دارایی‌های مازاد بانک‌ها در بستر بلاک‌چین خبر داد.
کد خبر : ۱۸۷۸۹۳
به گزارش بورس نیوز، در نشست هم‌اندیشی که با حضور کارشناسان و مدیران بانکی و بازارسرمایه و همچنین مدیران شرکت ققنوس برگزار شد چالش‌های اجرایی کردن این تفاهم‌نامه بررسی شد.

کریمی یگانه مدیرعامل فام با اشاره به تجربه 10 ساله فام در فروش املاک و دارایی‌های مازاد بانک‌ها و نهادینه شدن راهکارهای فروش در این شرکت گفت: در یک‌ساله اخیر مقدار فروش دارایی‌های مازاد توسط فام بیش از ۶۰ درصد کل فروش ۹ سال قبل از آن بوده است، اما بااین‌وجود باید از تکنولوژی‌ و فناوری روز برای بهره‌وری بیشتر در این مسیر بهره برد تا به اهداف تعیین‌شده دست یابیم.

وی با اشاره به لزوم تغییر روش مزایده برای برخی از دارایی‌ها و املاک حجیم بانک‌ها، ایجاد و استفاده از رمز ارزها در بستر بلاک چین و با پشتوانه دارایی‌های بانکی را یک روش کارا برای سیال نمودن دارایی‌های حجیم و عرضه آن‌ها در بازار دانست.

کریمی یگانه در راستای اجرایی نمودن این مهم از توافق و اتحاد استراتژیک بین شرکت فام و ققنوس و احتمال ایجاد اولین رمز ارز با پشتوانه دارایی، با نام "فانوس" خبر داد.

شرکت ققنوس که کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های زیرمجموعه چهار بانک بزرگ ملی، ملت، پارسیان و پاسارگاد است به‌تازگی از رمز ارز "پیمان" در حوزه طلا رونمایی کرده است و به‌عنوان اولین شرکت ایرانی است که موضوع رمز ارز در بستر بلاک چین را عملیاتی کرده است. ‌ققنوس و فام تلاش دارند تا در حوزه املاک نیز رمز ارز "فانوس" را با میزبانی شرکت فام عملیاتی کنند.
 
دکتر فاطمی، عضو سابق هیات‌مدیره بانک ملی و مدیرعامل شرکت ققنوس نیز در این نشست با اشاره به فرآیند ایجاد بیت کوین و توکنایز کردن واحدهای آن بدون وجود هرگونه پشتوانه فیزیکی، آن را یک فرآیند تأمین مالی در بستر فناوری ‌دانست که متأسفانه پشتوانه فیزیکی مطمئنی ندارد.

وی گفت می‌توان با فناوری و تکنولوژی بلاک چین و توکنایز کردن یک دارایی فیزیکی مطمئن ازجمله دارایی¬ها و املاک بانک‌ها، ابزار ‌یا واحدی بسازیم تا با پشتوانه این دارایی‌ها مورد معامله قرار گیرد و از این ابزار در نظام بازار سرمایه و نظام پولی برای تأمین مالی استفاده کرد، ضمن اینکه ‌توکن¬ها می‌توانند به‌عنوان ابزار تسویه و مبادله مورداستفاده قرار گیرند.

فاطمی با اشاره به رشد اعجاب‌انگیز فناوری دیجیتال گفت: در اقتصاد دیجیتال کاغذ مورداستفاده قرار نمی‌گیرد بلکه به‌جای آن از ID استفاده می‌شود که همه اطلاعات آن برای همیشه وجود دارد، در حالیکه در یک سند کاغذی حداقل احتمال جعل آن وجود دارد.
 
لهرابیان، معاون پشتیبانی بانک ملی دیگر سخنران این نشست با اشاره به موضوع املاک مازاد بانک‌ها گفت: بسیاری از این دارایی‌ها و املاک مازاد علاوه بر اینکه هیچ درآمدی برای بانک‌ها ندارند هزینه‌هایی را نیز به بانک‌ها تحمیل می‌کنند.

وی گفت این ‌املاک دائماً در حال اضافه شدن هستند که می‌تواند برای بانک‌ها خطرناک باشد، اما با توکنایز کردن آنها در بستر بلاکچین، این دارایی‌ها به عنوان دارایی‌های قابل‌قبول و درآمدزا برای بانک‌ها خواهند شد.

این مدیر بانکی افزود: دیگر نیازی به مزایده‌های چندمرحله‌ای برای املاک مازاد نخواهد بود و بعدازاین بسیاری از املاک در شرکت‌های زیرمجموعه نیز می‌توانند به این فرایند ارزش‌آفرینی وارد شوند و به‌این‌ترتیب مأموریت فام بسیار فراتر از حالت فعلی خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر