بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت:

راه‌اندازی کانال مالی ویژه در حوزه دارو

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت: راه‌اندازی این کانال مالی ویژه، بدون شک می‌تواند راهی برای ارتباط بهتر کشورمان و شرکت‌های ایرانی حوزه دارو با شرکت‌های اروپایی که جزو بهترین تولیدکنندگان دارو در جهان هستند باشد و تجارت دارو و مواداولیه را به‌شدت تسهیل کند.
کد خبر : ۱۸۷۹۰۲

راه‌اندازی کانال مالی ویژه در حوزه دارو

به گزارش بورس نیوز، ناصر ریاحی اظهار کرد: راه‌اندازی این کانال مالی ویژه، بدون شک می‌تواند راهی برای ارتباط بهتر کشورمان و شرکت‌های ایرانی حوزه دارو با شرکت‌های اروپایی که جزو بهترین تولیدکنندگان دارو در جهان هستند باشد و تجارت دارو و مواداولیه را به‌شدت تسهیل کند. ضمن اینکه نباید این موضوع را نادیده گرفت که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بسیاری از این شرکت‌ها ارتباط خود را با ایران محدود کرده‌ بودند ولی حالا اجرایی شدن این کانال مالی می‌تواند به معنی پایان محدودیت شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران باشد.

وی با اشاره به اینکه ما درخصوص دارو تحریم نبودیم ولی عملا با تحریم‌های بانکی امکان واردات دارو و مواداولیه به نوعی تحریم شده بود، ادامه داد: مهم‌ترین نکته کانال مالی امکان جا به جایی و تبادلات مالی و پولی در این سیستم است که از طریق آن می‌توان منابع مالی لازم برای تهیه دارو را تامین و به شرکت‌های اروپایی پرداخت کرد و دیگر شرکت‌های اروپایی نگرانی نسبت به دریافت پول نخواهند داشت. همین حالا یکی از مشکلات اساسی ما که باعث قطع روابط شده، نگرانی کمپانی‌ها و شرکت‌های دارویی نسبت به این مسئله است که نتوانیم به‌دلیل تحریم‌ها مبالغ را حواله کنیم و همین موضوع باعث می‌شد که به شرکت‌های واسطه مثلا به ترکیه رو بیاوریم که هزینه‌ها را به‌شدت افزایش می‌داد ولی حالا با ایجاد این کانال می‌توانیم به‌صورت مستقیم برای تامین دارو از شرکت‌های اروپایی به‌خصوص سوئیسی‌ها که بخش مهمی از واردات داروی ما از آنهاست، اقدام کنیم.

ریاحی همچنین درباره آغاز رسمی استفاده از این کانال برای واردات دارو گفت: در بندهای اعلامیه اروپایی‌ها در این زمینه پیش‌شرط‌‌ هایی درنظر گرفته شده است و علاوه بر آنها باید به این نکته توجه داشت که در زمان اجرایی شدن کانال مالی باید منابعی از فروش نفت ایران در بانک‌های اروپایی وجود داشته باشد. البته گفته شده که 2 بانک سوئیسی «هریتیج» و یا «بی‌سی‌پی»، به‌عنوان بانک عامل در این زمینه فعال خواهند شد.

ریاحی همچنین درباره تسهیل واردات دارو از اتحادیه اروپا به سوئیس اشاره کرده و بیان کرد: بخش بزرگی از صادرات سوئیس به ایران در زمینه محصولات دارویی است؛ حدود 15 تا 20درصد داروی وارداتی ایران از این کشور صورت می‌گیرد؛ بنابراین راه‌اندازی کانال مالی اروپا و جابه‌جایی‌های مالی کار را به‌شدت تسهیل خواهد کرد. ما در ماه‌های گذشته از طریق‌هالک بانک ترکیه تبادلات مالی را انجام می‌دادیم ولی سختگیری‌های بسیار زیادی دارند و اخیرا پول کمپانی‌های ایرانی را 3تا 4‌ماه به بهانه بررسی قانونی نگه می‌دارند.

وی همچنین همکاری با شرکت‌های اروپایی در حوزه تولید دارو را اتفاق مثبت دیگری می‌داند که با ایجاد کانال مالی به‌وجود خواهد آمد: کانال مالی اروپا می‌تواند زمینه‌های همکاری شرکت‌های دارویی کشور با شرکت‌های صنعت داروسازی اروپا را فراهم کند. ما هم‌اکنون می‌توانیم بیشتر داروهایی که هند و یا چین تولید می‌کند را تولید کنیم و تنها داروهایی که تکنولوژی‌های جدید دارند و معمولا در اروپا تولید می‌شوند جزو واردات دارویی محسوب می‌شود و حالا می‌توان از طریق کانال مالی همکاری‌هایی را با شرکت‌های اروپایی در حوزه صنعت دارو به‌وجود آورد و همکاری‌هایی هم که بعد از برجام شکل گرفته و تاحدودی متوقف شده بودند را دوباره پیگیری کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر