بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
یکی از شرکت‎های در صف عرضه اولیه، «افق کوروش» است که بررسی‎ها نشان می‎دهد از وضعیت مطلوبی برخوردار است و جاذبه‎های زیادی را به معرض نمایش خواهد گذاشت.
کد خبر : ۱۸۷۹۰۵

بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «فروشگاههای زنجیره‎ای افق کوروش» با سرمایه 1000 میلیارد ريالی، به زودی وارد جریان معاملات بازار سهام خواهد شد.

سهمی‎ جذاب در صف عرضه / «افق» روشن کوروش در نگاه سهامدار

با توجه به زمینه فعالیت شرکت، ساختار داراییها بر مبنای موجودی مواد و کالا بنا نهاده شده و 45 درصد از کل داراییها را به خود اختصاص داده است. یکی از علل افزایش موجودی مواد و کالا میتواند ناشی از کاهش مقدار فروش محصولات در نتیجه تورم حاکم بر اقتصاد و کاهش قدرت خرید مردم باشد.

از سویی، دریافتنیها تجاری و غیرتجاری حجم اندکی از داراییها را مشغول خود کرده که نشان از اوضاع مساعد وصول مطالبات دارد. البته از آن جایی که این شرکت در زمینه خرده فروشی فعالیت دارد و اغلب به صورت نقد صورت میگیرد، آن چنان با موضوع مطالبات درگیر نیست.

سهمی‎ جذاب در صف عرضه / «افق» روشن کوروش در نگاه سهامدار

همانطور که گفته شد، کاهش مقدار فروش در سال جاری منجر به افزایش موجود کالا و مواد گردید؛ ولی با این وجود، به سبب رشد نرخ فروش محصولات، توانسته به سطوح درآمدی قابل توجهی دست یابد. شرکت «افق کوروش» در 9 ماهه سال 97 بالغ بر 35495 میلیارد ريال درآمد فروش کسب کرد که 22 درصد از دوره 12 ماهه و 60 درصد از دوره 9 ماهه سال 96 بیشتر است. یکی دیگر از عوامل رشد فروش را میتوان در افزایش تعداد شعب به 1140 فروشگاه جستجو کرد.

برآوردهای شرکت حاکی از آن است که تا پایان سال 97 قادر به شناسایی 53000 میلیارد ريال درآمد فروش خواهد بود که رقم قابل توجهی است. به عبارت دیگر، در 3 ماهه چهارم سال قصد درآمدزایی حدود 18000 میلیارد ريالی دارد.

سهمی‎ جذاب در صف عرضه / «افق» روشن کوروش در نگاه سهامدار

ساختار فروش نشان میدهد که حاشیه سود در دورههای اخیر روند رو به رشد را پیش گرفته و افق روشنی را در برابر «افق کوروش» قرار داده است. این شرکت در سایر بخشها تحرک چندانی ندارد و حتی خبری از هزینههای مالی سنگین نیست. به نظر میرسد این شرکت باید از حالت تک بعدی خارج شود تا ریسک کمتری را متوجه خود سازد. به عبارتی، باید به محلهای درآمدی دیگر نظیر سرمایهگذاری و سپردهگذاری توجه بیشتری نماید تا کمک حال فروش در امر درآمدزایی باشد و حاشیههای سود بالاتر رنگ واقعیت بگیرد. به علاوه باید نیم نگاهی به هزینه‎های فروش، اداری و عمومی نیز داشته باشد.

سهمی‎ جذاب در صف عرضه / «افق» روشن کوروش در نگاه سهامدار

مجموع فعالیتهای شرکت «افق کوروش» منجر به 1736 میلیارد ريال سود انباشته شده که معادل 1.7 برابر سرمایه شرکت است و به راحتی میتواند از معافیت مالیاتی استفاده کند و نسبت به افزایش سرمایه از محل سود انباشته اقدام نماید.

نکتهای که برای سهامداران جذاب است، میزان سود تقسیمی است که در این شرکت در ارقام بالا قرار دارد. هماطور که ملاحظه میفرمایید در سال 95 بیش از 100 درصد و در سال 96 حدود 95 درصد سود تحقق یافته را بین سهامداران تقسیم نمود. برآورد شده بیش از 90 درصد سود سال مالی 97 نیز به صورت نقدی پرداخت گردد. این موضوع، حضور در مجمع سالانه را برای سرمایه‎‎گذاران و سهامداران جذاب میکند.

سهمی‎ جذاب در صف عرضه / «افق» روشن کوروش در نگاه سهامدار

به طور کلی میتوان گفت که اوضاع این شرکت بسیار مطلوب است و در مسیر رشد حرکت میکند. به همین جهت، انتظار بر این است «افق» بازدهی مطلوبی نصیب سهامداران خود کند و طرفداران زیادی برای خود جمعآوری کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر