بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

نظام توزیع ارز یارانه‌ای در کشور ما جهان سومی است

نظام توزیع در کشور ما جهان سومی است و متاسفانه این نظام توزیع در زمان جنگ هم ملت و نیروهای انقلاب را آزار داد، اکنون هم به نوعی کاملا شاهد آسیب به مردم در بخش توزیع هستیم.
کد خبر : ۱۸۷۹۷۴

به گزارش بورس نیوز، جهانبخش محبی‌نیا به ایجاد رانت 4.5 هزار میلیارد تومانی در جریان توزیع ارز یارانه‌ای برای کنترل قیمت کالاهای اساسی توسط دولت اشاره کرد و اظهار کرد: نظام توزیع در کشور ما جهان سومی بوده و متاسفانه این نظام توزیع در زمان جنگ هم ملت و نیروهای انقلاب را آزار داد، اکنون هم به نوعی کاملا شاهد آسیب به مردم در بخش توزیع هستیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: ما به عنوان کشوری که باید برای شرایط عادی و ویژه یک نظام توزیعی منطقی داشته باشیم، در شرایط کنونی راه اصولی نداریم.

نماینده مردم میاندآب، شاهین دژ و تکاب در خانه ملت ادامه داد: متاسفانه بخشی از ارز یارانه‌ای به جای تخصیص به کالاهای اساسی به افرادی داده می‌شود که هیچ زمان کالایی به کشور وارد نکردند یا کالاهای وارداتی را مطابق با ارز نیمایی و حتی بالاتر از آن، در میان مردم توزیع کردند و اینگونه ارقام هنگفتی به جیب عده‌ای سودجو و رانتخوار رفت.

وی با بیان اینکه مقداری از این مسائل به فرهنگ ما باز می‌گردد، تصریح کرد: ما باید خودمان را به صورت یکپارچه و یک ملت واحد ببینیم، اگر در زمان‌های حساس مانند شرایط تحریمی بخواهیم متوجه درد یکدیگر نشویم آنگاه، سودانگاری‌ها و طلب سودهای غیرمتعارف در میان مردم به شکل رفتار در خواهد ‌آمد.

محبی‌نیا با تاکید براینکه در بحث رانت و انحراف ایجاد شده در توزیع ارز یارانه‌ای برای واردات کالاهای اساسی نهادهای نظارتی به صورت جدی زیر سوال هستند، بیان کرد: شبکه توزیع دولت که مشمول توزیع ارز، کالا و خدمات هم می‌شود به صورت جدی دچار مشکل است. شان ملت ما بسیار بالاتر از آن است که حتی در بخش عرضه خدمات حقوق شهروندی با آنها به این شکل کنونی در صف‌های گوشت و مرغ برخورد شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: البته این اواخر تا حدودی در مقابل توزیع نامناسب ارز یارانه‌ای و ایجاد رانت گرفته شده اما باز هم قابل دفاع نیست.

نماینده مردم در خانه ملت، با اشاره به اینکه پرداخت ارز یارانه‌ای به مصرف کننده بجای ارائه به واردکنندگان اکنون در مجلس مطرح است، گفت: دولت قرار است براساس بودجه سال 98، 14 میلیارد دلار ارز یارانه‌ای با نرخ 4200 تومانی را برای واردات کالاهای اساسی در نظر بگیرد اما ما در مجلس بر روی توزیع این رقم به شکل دیگری در حال بررسی هستیم.

وی با بیان اینکه چند روش اکنون مورد نظر قرار دارد، افزود: توزیع این ارز یارانه‌ای به صورت مستقیم با توجه به مشکلات شبکه توزیعی در کشور میان مردم آثار تورمی دارد، به طور مثال در کمیسیون تلفیق بودجه برخی پیشنهاد دادند که یک میلیارد دلار سهم دارو به نظام بیمه‌ای به صورت مستقیم اختصاص داده شود و نظام بیمه‌ای مکلف به ارائه خدمات دارویی و درمانی شود که به دلیل عدم اعتماد به شبکه توزیع تصویب نشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ مجلس مطرح کرد:

کاهش قیمت کالاها به وسیله ساماندهی تولید

عضو کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس:

افزایش قیمت‌ها در بازار توجهی به میزان افزایش حقوق ندارد

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

نظارت کافی روی واردات دام کشتارشده

ارسال نظر