بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت:

تبعات ارز تک نرخی و 4200 تومانی برای اقتصاد کشور

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: در 4 ماهه نخست سال برای ثبات در بازار و مشکلات خاصی که در این زمینه وجود داشت ارز تک‌نرخی و 4 هزار و 200 تومان تخصیص پیدا کرد، این روش و سیاست تبعاتی برای اقتصاد کشور داشت.
کد خبر : ۱۸۷۹۷۶

به گزارش بورس نیوز، محمد حسینی در ارتباط با بحث نرخ ارز، اظهار کرد: یکی از منابع تامین ارز و تراز ارزی در کشور صادرات مواد نفتی و غیر نفتی که بیشترین عدد آن به پتروشیمی‌ها می‌رسد، است، تاکنون با توجه به میزان تراز ارزی که برای کشور پیش‌بینی کرده‌ایم این تراز قابل قبول است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: با توجه به روند فروش نفت در 6 ماهه اول بر اساس سیاست‌هایی که بانک مرکزی اتخاذ کرده ارز مورد نیاز کشور تامین شده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم بااشاره به تخصیص ارز، افزود: در 4 ماهه نخست سال برای ثبات در بازار و مشکلات خاصی که در این زمینه وجود داشت ارز تکنرخی و 4 هزار و 200 تومان تخصیص پیدا کرد، این روش و سیاست تبعاتی برای اقتصاد کشور داشت.

وی تاکید کرد: با این حال با ایجاد سامانه‌ها و سیستم‌هایی که طراحی شد، ارز مورد نیاز تولیدکنندگان، کالاهای اساسی و مواد اولیه را تاپایان سال داریم و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

حسینی همچنین، با بیان اینکه از لحاظ قانون 2 نرخ ارز وجود دارد، گفت: ارز 4 هزار و 200 تومان و ارز نیمایی مورد قبول قانون است، ارزی که به نوعی در محاوره استفاه می‌شود مورد قبول بانک مرکزی نیست چرا که دیگر بازار سوم نداریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بازار ارز سوم در واقع برای مبادلات خارج از فرآیند تراز ارزی کشور اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: به دلیل اتفاقاتی در کشور رخ داد و دارایی‌ها به ارز خارجی تبدیل شد بازار سوم شکل گرفت در این بازار ارز مورد نیاز مسافرت‌های غیرضرور و کالاهایی که ثبت سفارش برای آنها اتفاق نمی‌افتد تامین می‌شود که عدد آن آنقدر زیاد نیست ولی متاسفانه نرخ آن برای قیمت خیلی از کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد که این روند ادامه دارد.

وی تاکید کرد: با بررسی‌های که بانک مرکزی برای سال آینده انجام داده است حتی در شرایط سخت مشکلی با تامین ارز دقیق مورد تقاضا نداریم تراز ارزی مثبت و افزایش قیمت انچنانی در سال آتی مشاهده نخواهیم کرد مگر اینکه اتفاقات دیگر یا شرایطی در بازار صورت بگیرد که آن موقع باید فضا به شکل دیگری مدیریت شود تا تراز ارزی مان منفی نشود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس گفت: اگر تراز ارزی منفی شود نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند که امیدواریم با تمهیدات و سیاست‌هایی که بانک مرکزی تا به امروز اعمال کرده با ادامه روند حمایتی مجلس و دولت حداقل از این باب موجب افزایش قیمت در سایر کالاهای اساسی نباشیم.

حسینی با اشاره به کانال اینتکس بین ایران و کشورهای اروپایی به تاثیر روانی این کانال بر بازار ارز اشاره کرد و بیان کرد: از آنجایی که انتقال هر یک دلار ارز حدود 17 درصد هزینه دارد، مبادله ارز ایران با سایر کشورها افزایش پیدا کرده که خود به خود منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی بیان داشت: با این حساب هر چقدر بتوان رابطه مالی با سایر کشورهای دنیا به خصوص اروپا را که بسیاری از مواد اولیه را از کشورهای اروپایی تهیه می‌کنیم، شفاف کرد، می‌توان شرایط بهتری برای کشور فراهم کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید کرد: هر چقدر دامنه تحریم و محدودیت‌های تبادل پول بین ایران و سایر کشورها فراهم شود به طور قطع مشکلاتی به وجود می‌آید اما اگر روابط مالی بین ایران و اروپا بدون پیش‌شرط‌های مطرح شده به جمع بندی برسد می‌تواند محوری برای ثبات ارزی کشور شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس:

مابه‌التفاوت نرخ ارز را به حساب مردم واریز کنیم

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن مطرح کرد:

استقبال بازار از افزایش دلار در نرخ‌های فروش و ارزش جایگزینی

نایب رئیس مجلس مطرح کرد:

ادامه داشتن مشکلات با وجود رانت

در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس انجام شد؛

جذب 372میلیارد ریالی سرمایه بخش خصوصی در منطقه پارس

ارسال نظر