بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

روند فرسایشی بورس در گرو محرک‌های انرژی‌زا / الزام به رصد جریانات ورودی ارز

افزایش عرضه نفت خام امریکا و روسیه به دلیل احتمال به صفر رسیدن صادرات نفت ایران، علت کاهش قیمت نفت خام بود.
کد خبر : ۱۸۸۰۰۷
به گزارش بورس‌نیوز، تمامی صنایع با سه عامل چشم انداز قیمت های جهانی، تاثیر پذیری از اقتصاد داخلی و تاثیرپذیری از نرخ ارز مواجه هستند. چشم انداز قیمت های جهانی و نیز وضعیت اقتصاد داخلی، روشن نیست.

از سوی دیگر نرخ ارز بستگی به روند جریانات ورودی ارز دارد. با توجه به چشم انداز نسبتا مبهم آینده اقتصادی کشور، به نظر می رسد اتمام روند فرسایشی بازار سرمایه در گرو اتفاق اثرگذاری همچون رشد قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی خواهد بود.

فرشید اردبیلیون جهانی مدیرعامل کارگزاری جهان سهم درباره وضعیت شاخص‌های بازارسرمایه در روزهای اخیر به بورس‌نیوز گفت: همه منتظر گزارش‌های 9ماهه بودند و پس از آمدن این گزارش‌ها، مشخص شد خودرویی‌ها و بانکی‌ها زیان‌ده هستند. 

وی ادامه داد: البته قرار است بعضی خودرویی‌ها و بانک‌های زیان‌ده با تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سود حاصل از تسعیر ارز، از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شوند.

وی افزود: این اطلاعات فعلا منتشر شده؛ ولی هنوز هیچ یک به صورت قطعی تحقق پیدا نکرده است. 

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پیش‌بینی وضعیت گروه کامودیتی محور بیان کرد: در گروه کالایی و وابسته به قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، چالش اصلی درگیری چین و آمریکا و اعمال تعرفه روی کالاهای وارداتی از سوی دو طرف این ماجرا و مسائل مربوط به این جنگ تجاری بود. 

اردبیلیون جهانی اظهارکرد: بورس‌های دنیا و قیمت جهانی فلزات اساسی، متاثر از این موضوع بود؛ چرا که حجم واردات چین در روند قیمت‌های جهانی بسیار تعیین کننده بوده و البته به دلیل توافق، جو آرام شده است؛ با توجه به تاثیرپذیری بورس‌های جهانی از این قضیه و ریزش قیمت جهانی کامودیتی‌ها، طرفین جنگ تجاری به این نتیجه رسیدند که این درگیری ها به نفع هیچکس نیست. در نتیجه آمریکا از مواضع خود کوتاه آمد و چین هم متعهد شد که ظرف مدت 5 سال، واردات خود از آمریکا را اضافه کند.

مدیر عامل کارگزاری جهان سهم در مورد پیش بینی بازار نفت اظهار داشت: در مورد نفت به دلیل توافقی که اوپکی ها و غیراوپکی ها با هم انجام دادند، تولید نفت را برای سال 2019 یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دلیل مازاد عرضه نفت خام، تهدید آمریکا بابت به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود؛ نمایندگان آمریکا تمایلی به افزایش قیمت بنزین و مشتقات نفتی نداشتند و به همین سبب، آمریکا و روسیه تولید خود را به شدت افزایش دادند تا از افزایش قیمت نفت جلوگیری کنند. توافق برای کاهش عرضه نفت، موجب شد که هر بشکه نفت خام از 50 دلار به 60 دلار برسد و با توجه به توافق به عمل آمده و برنامه های عرضه نفت، به نظر می رسد قیمت نفت خام حدود 60 تا 75 دلار در نوسان خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر