بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
بررسی گزارش یکی از بانک‎های کشور که در دایره سودآوری چرخ می‎زند، نشان از رخدادهایی جالب توجه دارد. این در شرایطی است که بانک‎های بزرگ کشور در زمینه سودآوری عقب‎گرد داشته‎اند.
کد خبر : ۱۸۸۰۵۱

بر مبنای بررسی‎های واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از بانک‎های سودده کشور، بانک «آینده» است که در 6 ماهه اول سال 97 توانسته حدود 1170 میلیارد ريال سود خالص شناسایی کند.

گزارشی پرحاشیه از این بانک / قدرت جذب بالای «بانک آینده» مشکل‎ساز می‎شود

از دیدگاه ترازنامه، در مقابل 1322 میلیارد ريال بدهی، 1342 میلیارد ريال دارایی دارد. تحلیل فاصله ساختار دارایی بانک «آینده» از میانگین 8 بانک دیگر نشان میدهد که تنها بر اعطای تسهیلات به اشخاص غیردولتی‎ تمرکز کرده است. مطالبات از بانک مرکزی همانند گروه 9 درصد از کل دارایی‎ها را شامل میشود. به دولت و اشخاص دولتی، تقریبا تسهیلاتی اعطا نکرده و مطالباتی ندارد؛ در حالی که 11 درصد داراییهای گروه را مطالبات از دولت دربرمیگیرد.

گزارشی پرحاشیه از این بانک / قدرت جذب بالای «بانک آینده» مشکل‎ساز می‎شود

اما اختلاف «وآیند» با میانگین گروه در سرفصل تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی نمود پیدا میکند. بالغ بر 78 درصد از دارایی‎ها سهم این سرفصل است که غالب آن مربوط به مشارکت مدنی میشود؛ ولی در میانگین گروه نیمیاز کل دارایی‎ها معطوف به این بخش گردیده است.

در بین تمام بانکهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، بانک «آینده» با رقمیبالغ بر 1051 هزار میلیارد ريال، بیشترین مبلغ تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی را دارد و پس از آن، بانکهای «صادرات» و «ملت» قرار دارند.

گزارشی پرحاشیه از این بانک / قدرت جذب بالای «بانک آینده» مشکل‎ساز می‎شود

یکی از نکات جالب توجه این بانک، جذب بیش از 1060 هزار میلیارد ريال سپرده است که معادل 10 درصد کل سپردههای جذب شده توسط کل بانکهای حاضر در بورس است. 

به عبارت دیگر، «وآیند» 66 برابر سرمایه خود، سپرده جذب کرده و از یک طرف، این میزان سپرده جذب شده نشان از ظرفیت مناسب جذب سپرده و پتانسیل مهم برای استفاده از منابع در طرحهای سودآور به شمار میرود؛ اما از طرف دیگر، در صورت عدم مدیریت صحیح، به یک تهدید جدی تبدیل خواهد شد. چراکه با خروج تنها 2 دهم درصد از سپردهها، بانک با بحران مواجه میشود؛ تنها 1777 میلیارد ريال وجه نقد دارد. 

البته، برای جلوگیری از چنین وضعیتی، بانکها مبالغی را به عنوان ذخیره نزد بانک مرکزی دارند.

گزارشی پرحاشیه از این بانک / قدرت جذب بالای «بانک آینده» مشکل‎ساز می‎شود

یکی از نکات بارز و مثبت گزارش اخیر «وآیند» رشد شدید درآمد کارمزد است که با کیفیت‎ترین درآمد بانکی شناخته میشود. این محل درآمدی تا سال 95 رقم چندان دندان‎گیری عاید بانک نمی‎کرد اما از سال 96 حرکت پرشتاب خود را آغاز کرد و در 6 ماهه نخست به رقم جالب توجه 19766 میلیارد ريال رسید.

گزارشی پرحاشیه از این بانک / قدرت جذب بالای «بانک آینده» مشکل‎ساز می‎شود

در مجموع، روند درآمدزایی بانک مثبت ارزیابی میشود و میتوان به بهبود شرایط امیدوار بود اما لزوم اصلاح نسبت کفایت سرمایه و کفایت نقدینگی از طریق افزایش سرمایه و فروش داراییهای غیرمولد و مازاد، اجتناب ناپذیر است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
United States of America
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
سرمایه گذاری این بانک در بزرگراه همت در پروژه رزمال که خرید زمین های ارزان و تورم مسکن در آن منطقه جزو سرمایه گذاری املاک به حساب نمی آید؟