بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
کارشناس بازار سرمایه گفت: تاکنون صندوق تثبیت در زمینه حمایت از بازار سرمایه موفق نبوده بنابراین باید سازکار و ساختارهای این صندوق در جهت حمایت از بورس تغییر یابد.
کد خبر : ۱۸۸۱۲۷

صندوق تثبیت نیازمند سازوکار و ساختاری جدید

به گزارش بورسنیوز، در چندماه اخیر شاخص بازار سرمایه نوسانات زیادی را تجربه کرده که به گفته برخی از کارشناسان کمبود نقدینگی در اقتصادکشور مهم ترین عامل برای ایجاد این وضعیت در بورس محسوب می شود اما چندی پیش وزیر اقتصاد از تزریق مبلغ قابل توجهی به صندوق تثبیت در راستای حمایت از بازار سرمایه خبر داد.

در این خصوص مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه به بورس‌نیوز گفت: تاکنون اقدامات اجرایی لازم برای راه‌اندازی صندوق تثبیت انجام شده و منابع مالی نیز در اختیار این صندوق قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید از منابع این صندوق در زمان‌هایی که بازار ریزش‌های سنگین را تجربه می‌کند، بهره برد، ادامه داد: سازوکارهای تعیین شده به گونه‌ای نیست که این صندوق بتواند در زمان‌های اضطراری نقش خود را به خوبی در بازار ایفا کند که این مشکل نیز به دلایل مختلفی از جمله کمبود نقدینگی و پیش‌بینی استفاده از منابع صندوق در شرایط دشوار‌تر ایجاد شده است.

افضلیان با بیان اینکه تاکنون صندوق تثبیت در زمینه حمایت از بازار موفق نبوده است، افزود: باید سازوکارها و ساختارهای لازم در صندوق تثبیت برای حمایت از بازار سرمایه ایجاد شود.

کارشناس بازارسرمایه درخصوص کاستی‌های حمایتی از سهم‌هایی که ارزش بازار و سرمایه فراوانی را در خود جای داده‌اند اشاره داشت و  گفت: منابع مالی تعیین شده برای این صندوق به اندازه‌ای باشد که چند روز مداوم یا در شرایط بحرانی موجبات حمایت از بازار‌سرمایه را فراهم کند.

افضلیان با انتقاد از اینکه در شرایط ریزش بازار سرمایه‌گذاران مجبور به فروش سهام خود می‌شوند، تصریح کرد: در راستای حمایت از بازار و به تبع ورود منابع مالی این صندوق به بورس، مانعی در مقابل فشار فروش سهام در بورس ایجاد شده که در مرحله بعدی سرمایه‌گذاران نیز اقدمات لازم برای حمایت مالی از این صندوق را انجام می دهند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

توقف حقوقی‌ها در فروش سهام عاملی برای نجات بازار/ ترس بازار از ابهامات سیاسی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کرختی تعطیلات به تن بازار ماند / بانکی‌ها مستعدترین گروه بازار

طبق اعلام بانک مرکزی؛

حجم نقدینگی کشور چقدر شد

از طریق بورس اوراق بهادار و بورس کالا صورت می‌گیرد؛

واگذاری ۸۰ تا ۱۰۰درصد اموال بانک‌ها

ارسال نظر