بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
استاندار خراسان شمالی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

صادرات گندم از پنجره بورس‌کالا/ شفافیت نخستین گام برای ورود ساقه طلا

شفافیت نخستین مُهر برای ورود گندم به این بازار بود یعنی باید به صورت شفاف قیمت هر کیلوی گندم کاملا آنالیز، تعیین و شفاف سازی شود.
کد خبر : ۱۸۸۱۲۹

محمدرضا خباز استاندار خراسان شمالی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز درباره ورود گندم به بازار نقره‌ای کشور گفت: گندم مانند سایر نهادهای دامی می‌تواند با ورود به بورس‌کالا تجربه جدیدی را در روند عرضه‌وتقاضا داشته باشد اما نباید سازوکارهای ورود این محصول استراتژی را تنها در عرضه این محصول در بورس خلاصه کرد.

وی ادامه داد: در زمان تدوین برنامه سوم، کشور از حیث گندم به واردکننده‌ای بزرگ از کانادا تبدیل شده بوده و گندم داخلی را ارزان می‌خرید اما همین کالا را برای صادرات دو برابر پول پرداخت می‌کرد اما سازوکار زمانی که تغییر پیدا کرد و گندم نیز همانند قیمت صادراتی از طرف داخلی خریداری شد، کشاورزان به سمت کشت گندم گام برداشتند و امروز در خصوص تولید گندم در کشور مشکلی وجود ندارد ولذا اگر سازوکارهای دقیقی تدبیر شود، حتما گندم در بورس کالا موفق خواهد شد.

نماینده سابق مردم در خانه ملت به صادراتی شدن گندم از بورس‌‌کالا اشاره داشت و تاکید کرد: امکان صدور گندم از پنجره این بازار کاملا فراهم بوده اما احتمال صادرات در حجم پایین نیز وجود دارد که نباید دلسرد شد چراکه در ابتدای هر راهی، شاید کم‌رونقی مشاهده شود اما تصحیح روندها می‌تواند به مروز زمان این نوع صادرات را در کشور نهادینه کند و تولیدکنندگان گندم، کالاهای خود را از طریق بورس، عرضه و حتی در رینگ صادراتی قرار دهند.

وی اضافه کرد: گندم، از استراتژیکی‌ترین کالاهای کشاورزی به شمار می‌آید که می‌تواند در بورس کالا جایگاه ویژه ای را برای خود بدست آورد.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه برای ورود گندم به این ابزار، نیازمند ابزارهای فراگیر هستیم، تاکید کرد: شفافیت نخستین مُهر برای ورود گندم به این بازار بود یعنی باید به صورت شفاف قیمت هر کیلوی گندم کاملا آنالیز، تعیین و شفاف سازی شود.

خباز درباره آنکه آیا بورس کالا برای سرکوب کردن قیمت‌های دلالی می‌تواند راهکاری مناسب باشد، افزود: بورس کالا یک شمشیر دولبه بوده و اگر سازوکارهای آنها دقیق طراحی و پیاده‌سازی شود، تولیدکنندگان منتفع شده و مصرف‌کنندگان کالا به قیمت واقعی می‌توانند خریدهای خود را به بورس‌کالا منتقل کنند اما از طرف مقابل اگر این بازار به وظیفه دقیق و قانونی خود توجهی نکند، نیمه خالی لیوان کاملا در اقتصاد نمود پیدا می‌کند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تسویه آخرسال تهدید ویژه‌ای نیست/ سهم‌های بنیادی نخستین هدف سال 98

عضو کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی مجلس:

افزایش قیمت گندم از رقم پیشنهادی دولت مناسب تر است

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی رقم خورد؛

بورس کالا میزبان انواع مواد پلیمری

ارسال نظر