بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
نایب رئیس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

اطلاعات مالی بیش از 4000 هزار شرکت در پلتفرم داخلی/ مقایسه داده‌های مالی شرکت‌های خصوصی

انگیزه شرکت‌های بخش‌خصوصی که با اعتماد تمام داده‌های مالی خود را در اختیار ما می‌گذارند برای مقایسه عملکرد خود با دیگر شرکت‌های همکار و رقیب بوده تا میزان عملکرد آنها در دایره‌های مختلف رقابت، بررسی شود.
کد خبر : ۱۸۸۱۳۱

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه یکی از حوزه های مهم اقتصادی است که در سال های اخیر توانسته است بسیاری از فعالان قدیمی و جدید اقتصادی را در بخش های مختلف و مرتبط با خود جذب کند. تهیه و جمع آوری تخصصی اطلاعات مالی از شرکت های بزرگ و کوچک و ارائه آن به افراد فعال در بازار سرمایه برای سرمایه گذاری و یا ترمیم امور است.

مجموعه پارسیان هوشمند را می توان یکی از اولین ها در توع خود نامید که از 16 سال پیش استارت کار را برای تهیه دیتاهای اطلاعاتی در مورد شرکت های داخلی را زده است و در همه این دوران نیز توانسته با بکارگیری نیروهای جوان و خبره داخلی به تمام اهداف خود دست پیدا کند.

برای آشنایی بیشتر با این مجموعه با فرشید شکرخدایی مدیرعامل گروه پارسیان هوشمند همکلام شده ایم که ماحصل آن را در ذیل می خوانید.

*جناب شکرخدایی با تشکر از وقتی که در اختیار بورس نیوز قرار دادید. برای آغاز گفت‌وگو کمی از مجموعه پارسبان هوشمند بیشتر بگویید.

گروه پارسیان هوشمند یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه جمع آوری اطلاعات از بنگاه های ایرانی و ساماندهی آنها در پایگاه داده و تحلیل و گزارش دهی از وضعیت این شرکت ها در طول سالیان گذشته تشکیل شده است. بزرگترین دیتابیس اطلاعات شرکت های ایرانی را داریم. از سال 1382 این جمع آوری اطلاعات آغاز شده است.

*این اطلاعات جمع آوری شده توسط مجموعه شما، حول محور چه موضوعاتی است؟

دیتاهای ما علاوه بر صورت های مالی، ترازنامه و سود و زیان و همه یادداشت های پیوست را شامل می شود. در زمینه رضایت کارکنان، همچنین تجربیات موفق شرکت ها، توان اجرایی شرکت ها، وضعیت فرهنگی سازمانی وبسیاری از دیتاهای دیگر جمع آوری می شود.

همین الان برای برگزاری مسابقات و جشنواره هایی که در زمینه جشنواره بهره برداری ملی داریم از همین اطلاعات استفاده می کنیم اما؛ استفاده اصلی در رتبه بندی، ارزیابی و تعیین نقاط قوت و ضعف شرکت ها در حوزه های مختلف است. مهمترین خروجی ما محاسبه متوسط ها، ماکزیمم ها و مینیمم هاست. درحدود 300 شاخص در فضای کسب و کار که در 16 سال گذشته جمع آوری شده و به بازار عرضه می شود.

*کدال نیز همین کار را انجام می دهد آیا تفاوتی میان شما و این مجموعه وجود دارد؟

اولا ما این مهم را قبل از تشکیل کدال شروع کردیم. در کدال ما فقط ترازنامه و سود و زیان را یکپارچه داریم. صورت های مالی به صورت پی دی اف آنجا عرضه می شود. دلیلش هم این است که یادداشت های پیوست یکنواخت نیست. امکان دارد امسال هزینه آب و برق را جمع بزنید سال بعد آب را جدا بگذارید. در حالی که ترازنامه و صورت های سود و زیان یکنواخت هستند و امکان انتشار یکنواخت را دارند. کاری که ما به صورت کارشناسی انجام می دهیم و هزینه زیادی هم دارد یکپارچه سازی یادداشت های پیوست بود که این دیتا پیوست حوزه مالی ما را منحصر به فر می کند. در حوزه کدال ما فقط شرکت های بورسی و فرابورس را داریم اما دیتابیس ما همین الان 2017 شرکت را در سال 96 آپدیت کردیم. در ادوار حدود 4300 شرکت در دیتابیس ما وجود دارد.

*برای کمک به شفافیت و در کنار آن حفظ اسرار شرکت های طرف قرار داد خود چه کرده اید؟

شرکت های بخش خصوصی که دیتاهایشان را در اختیار ما قرار می دهند و به ما اعتماد می کنند بیشتر با این انگیزه است که شاخص های خودشان را با بقیه مقایسه و گزارشات تفضیلی دریافت کنند. هنگامی که ما این صورت های مالی و یا هرچیز دیگری که از شرکت ها دریافت می کنیم را تهیه می کنیم در یک فرم از مجموعه طرف قرارداد خود این نکته را جویا می شویم که آیا شما علاقمند هستید که دیتاهای شما منتشر شود یا خیر؟

*جواب ایشان چیست؟

نزدیک به 60 درصد فعالان اقتصادی می گویند مشکلی نیست که بقیه دسترسی داشته باشند اما؛ بعضی هم علاقه مند نیستند و در فرم اشاره می کنند که منتشر نشود. از همین رو آنها که نمی خواهند با نرم افزار قفل می کنیم و اطلاعات در اختیار بقیه قرار نمی گیرند و فقط در میانگین ها تاثیرگذارخواهند بود.

حدود 350 شرکت داریم که اجازه انتشار اطلاعات به ما ندادند که آنها هم مشخص است که دیتاهایشان یا در اختیار کسی قرار نمی گیرند یا کدشده هستند. اما از لحاظ اینکه اطلاعات شرکت های خصوصی کاملا محفوظ شده باشد این کار تا الان انجام داده ایم و به خاطر همین تعداد زیادی از فعالان بخش خصوصی اطلاعات خودشان را درا ختیار ما می گذارند.

*کدام صنعت بیشتر در فعالیت شما حضور دارند؟

ما تقریبا همه جامعه آماری را مثل پتروشیمی، سیمان و خودروسازان را داریم. در بعضی صنایع مثل صنایع غذایی این گونه نیست. ما تنوع زیادی از شرکت های غذایی داریم. تقریبا شرکت های بزرگ و برنددار همه هستند. تقریبا 450 شرکت کوچک هم آمده اند. شرکت های بزرگ و برندداری در کشور نیست که ما اطلاعات شان را نداشته باشیم و دلیلش هم این است که می خواهند جایگاه و وضعیت خودشان را با رقبا مقایسه کنند و اطلاعات مقایسه هم بگیرند.

*آیا تنها شرکت های داخلی را مقایسه می کنید؟

خیر - خیلی از شرکت ها می خواهند که اطلاعاتشان را با شرکت های مشابه خارجی مقایسه کنیم. از حدود 8 سال پیش جمع آوری اطلاعات شرکت های خارجی مشابه داخلی را هم شروع و بیش از 10 هزار شرکت دیتای خارجی را جمع آوری کردیم. این شرکت ها می گویند که درایران رقیبی نداریم مثلا شرکت بارز می گوید با بریتسای ترکیه مقایسه کنید. بنابراین در سامانه ما فقط اطلاعات شرکت های ایرانی نیست اما هدف از اول ایران بوده است. به خاطرنیاز بازار و به خواست مدیران عامل شرکت ها ما به این سمت رفتیم و یک پایگاه داده برای شرکت های خارجی نیز تهیه کردیم و گزارش دهی برای کسب و کار کشور انجام می شود.

*افراد حقیقی چه راهکاری دارند که اطلاعات مالی را شفاف تهیه کنند؟

مدل کسب و کار ما به این گونه طراحی شده که B2B هستیم و به شرکت ها قرار است که اطلاعات را ارائه کنیم اما در پلتفرمی که در طول یکسال گذشته طراحی کردیم این ویژگی دیده شده که شرکت هایی که علاقه مند هستند این اطلاعات را در اختیار افراد حقیقی قرار دهند بیایند و از این پلتفرم ورودی بگیرند و در سایت های خودشان به مشتریان خرد عرضه کنند.

از همین جا دعوت می کنیم از همه کسانی که در حوزه بازار سرمایه، فینتک ها و ابزارهای مالی آنلاین فعالیت می کنند بیایند و سامانه «آی پی کپیتال» را مشاهده کنند و اگر لازم باشد با ما تماس بگیرند و نیازمندی خودشان را ارائه کنند و این آمادگی وجود دارد که اطلاعات در اختیارشان قرار بگیرد. ما به این گونه طراحی کردیم که شرکت های واسط خرده فروشی را انجام دهند و ما پرووایدر این اطلاعات باشیم به کسانی که دارند خرده فروشی می کنند.

*آیا هلدینگ ها جزو مشتریان شما هستند؟

بله - آنها هم می توانند بیایند و از ما لینک را خریداری کنند و در نرم افزارهای خودشان و در سیستم های خودشان این نمودارها را عرضه کنند. این امکان از لحاظ فنی مهیا شده که هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری و بانک ها که امکان دارد این اطلاعات برای تحلیل های داخلی شان به درد شان بخورد بیایند و از دیتابیس ما فید بگیرند و در نرم افزارهای خودشان به هر روشی که بخواهند نمایش دهند. ما تلاش کردیم که دیتاهای لانگ تن و درازمدت تهیه کنیم. برای اینکه فرازوفرودهای صنایع مختلف در طول این سال ها ببینیم. یکی از ویژگی های مهم این دیتابیس این است که می توانید شاخص متوسط آر او آی یک صنعت خاص را در 16 سال گذشته ببینید. این ویژگی دارد که تحلیل های بنیادین برای شرکت ها تسهیل کند.

*سخن آخر؟

به همت تیمی که از سال 82 این کار را شروع کرده دیتابیس عظیمی فراهم شده و برای اینکه بهره وری این دیتابیس افزایش پیدا کند و از آن خروجی های بیشتر داشته باشیم صاحبان کسب و کار، کسانی که می خواهند سهام بخرند مخصوصا سهام بلوکی بزرگ و مدیریتی به نظر می آید که این دیتابیس می تواند آنها را در انتخاب و قیمت گذاری توانمند کند. امیدواریم که کارشناسان حرفه ای بازار سرمایه به این دیتابیس مجهز شوند که بتوانند بهتر به شفاف سازی فضای کسب و کار در شرکت های بورسی و غیربورسی و فرابورسی ما کمک کنند.


گفتگو ار محمد علی رفیعی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر