بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:

پرداخت یارانه دوبرابر بودجه عمومی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به رانت‌های ایجاد شده در روند تخصیص ارز یارانه‌ای به کالاهای اساسی در کشور گفت: 842 هزار میلیارد تومان کل یارانه‌ای است که کشور در سه قالب می‌پردازد.
کد خبر : ۱۸۸۲۴۶

پرداخت یارانه دوبرابر بودجه عمومی

به گزارش بورس نیوز، حسینعلی حاجی‌دلیگانی با اشاره به رانت‌های ایجاد شده در روند تخصیص ارز یارانه‌ای به کالاهای اساسی در کشور گفت: 842 هزار میلیارد تومان کل یارانه‌ای است که کشور در سه قالب می‌پردازد.

وی ادامه داد: حدود 102 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه، 70 هزار میلیارد تومان به صورت فرابودجه‌ای که به نوعی به دستگاه‌های مختلف پرداخت می‌شود و در نهایت یارانه پنهان مانند یارانه پرداختی بر روی سوخت که مجموع این یارانه‌های پرداختی رقم بزرگی می‌شود، یعنی دو برابر بودجه عمومی کشور است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: متاسفانه در بخش‌هایی از این توزیع یارانه رانت ایجاد می‌شود، عمده این یارانه‌ها به صورت ناعادلانه توزیع می‌شود و مشکلاتی را برای کشور بوجود می‌آورد.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: یک قسمت کوچک از این مبالغ، بابت کمک به ارزان نگاه داشتن کالاهای اساسی صرف می‌شود و عمدتا 14 میلیارد دلار آن صرف واردات کالاها می‌شود که غیر از ایجاد رانت و سوءاستفاده برخی افراد سودی ندارد و از سوی دیگر حتی این یارانه ارزی به صورت درست هم در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد. مثلا نحوه توزیع کنونی گوشت مصداق توهین است در حالی که به راحتی دولت می‌توانست در بستر الکترونیکی کد ملی افراد، گوشت را تخصیص را به آنها ارائه کند.

وی با اشاره به لزوم اقدامات و تصمیمات اصولی و اساسی توسط مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه سال 98 برای جلوگیری از ایجاد رانت در زمان توزیع ارز یارانه‌ای اظهار کرد: مجلس و مسئولان باید گفتمانی را راه بیاندازند که حداقل در مرحله اول توزیع، مساوات رعایت شود و بعد به سمت عدالت پیش برویم.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: دولت و مجلس می‌توانند با اتخاذ روشی اصولی همین 14 میلیارد دلار ارز یارانه‌ای را بجای پرداخت به واسطه‌ها برای واردات کالاهای اساسی در حساب افراد واریز کنند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

یارانه‌های پنهان باید هدفمند و شفاف شوند

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس:

مابه‌التفاوت نرخ ارز را به حساب مردم واریز کنیم

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن مطرح کرد:

استقبال بازار از افزایش دلار در نرخ‌های فروش و ارزش جایگزینی

نایب رئیس مجلس مطرح کرد:

ادامه داشتن مشکلات با وجود رانت

ارسال نظر