بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

توقف حقوقی‌ها در فروش سهام عاملی برای نجات بازار/ ترس بازار از ابهامات سیاسی

کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی برای رفع مشکل کمبود نقدینگی اشخاص حقیقی خرید انجام داده اند اما سهام خود را نمی‌فروشند که این امر نوعی کمک به بازار محسوب می‌شود .
کد خبر : ۱۸۸۲۵۶

توقف حقوقی‌ها در فروش سهام عاملی برای نجات بازار

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در سال جاری نوسانات زیادی را تجربه کرده که افزایش بی‌رویه نرخ ارز یکی از عمده‌ترین دلایل آن محسوب می‌شود که به تبع آن برخی صنایع از جمله پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها از آب گل‌آلود ماهی گرفته و سود خوبی را از صادرات محصولات خود به جیب زدند.

در ماه‌های اخیر نیز گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت‌های سهامی عام حاکی از وضعیت مطلوب این شرکت‌ها بوده به همین دلیل انتظار می‌رفت که در این ماه‌های پایانی سال 97 شاخص بازار روند نزولی را در پیش گیرد اما در این روزها این شاخص بی‌رمق بوده که کارشناسان مشکل همیشگی کمبود نقدینگی در بازار را عاملی موثر در این زمینه می‌دانند و معتقدند حقوقی‌ها با ورود نقدینگی می‌توانند بورس را از شرایط فعلی نجات دهند.

در این خصوص محسن محمدی کارشناس بازار سرمایه به بورس‌نیوز گفت: در شرایط فعلی ترس فعالان بازار از ابهامات سیاسی موجبات عدم خرید سهام شرکت‌ها را فراهم کرده است.

وی با اشاره به وجود مشکل کمبود نقدینگی در بازارسرمایه نیز تصریح کرد: در حال حاضر اشخاصی که قدرت خرید داشتند از بازار خارج شدند اما باتوجه به گفته وزیر اقتصاد در خصوص استفاده از منابع صندوق توسعه و تثبیت برای تزریق نقدینگی و تهیه سازوکار اینفکس توسط اروپا پیش‌بینی می‌شود که روزهای خوبی در انتظار بازار سرمایه کشور باشد.

محمدی با اشاره به اینکه حقوقی‌ها نیز برای نقد کردن دارایی‌ها و پرداخت سود سهامداران و تعهدات خود با مشکلاتی دستو‌پنجه نرم می‌کنند، تاکید کرد: در شرایط فعلی برای رفع مشکل کمبود نقدینگی اشخاص حقیقی خرید انجام داده‌اند اما سهام خود را نمی‌فروشند که این امر نوعی کمک به بازار محسوب می‌شود .

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نوسانان ماهیت بازار است، افزود: نمی‌توان انتظار داشت که شاخص بازار همیشه روند صعودی را در پیش گیرد اما در شرایط فعلی ابهامات و ریسک‌های سیاسی مهم‌ترین مساله تاثیرگذار در بازار سرمایه محسوب می‌شود که مقامات بلندپایه کشور باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی توسعه ابزارها نیز عاملی موثر در رشد بازار محسوب می‌شود، ادامه داد: اگر فعالان بازار بتوانند از امکاناتی همچون فروش استقراضی و دیگر ابزارها استفاده کنند موجبات پویایی بازار نیز فراهم می‌شود.

محمدی تاکید کرد: تنوع ابزارها در بازار‌سرمایه، کاهش ابهامات سیاسی و تزریق نقدینگی از سوی دولت به نجات بورس از شرایط فعلی کمک خواهد کرد که در صورت ایجاد این شرایط و امکانات افرادی که درصدد خروج از بازار هستند نیز سهام خود را با قیمت کم نمی فروشند و نابه‌سامانی نیز در بازار ایجاد نمی‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تسویه آخرسال تهدید ویژه‌ای نیست/ سهم‌های بنیادی نخستین هدف سال 98

بانک مرکزی اعلام کرد:

افزایش قیمت رسمی ۲۷ ارز

در ۶ ماهه گذشته بررسی شد؛

آخرین جزییات از میزان ارز صادراتی

ارسال نظر