بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تهران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تقاضای صعودی کاشی و سرامیک در بازار سوریه

در حال حاضر کشورهای عراق و پاکستان و سوریه، مهمترین بازارهای صادراتی صنعت کاشی و سرامیک محسوب می شوند و تقاضای عراق هم مانند سوریه، افزایشی است
کد خبر : ۱۸۸۲۹۴
رییس کمیته مشترک ایران و سوریه از انعقاد توافقنامه برای ترانزیت کالا خبر داده و گفته: تاجران سوری خواهان محصولات چهار صنعت بورسی سیمان، فولاد،کاشی و مواد غذایی هستند. ضمن اینکه جهت مبادلات پولی توافق شده در مرحله اول از طریق صرافی‌ها و بعدا از طریق سیستم بانکی مراودات مالی صورت بگیرد.



مصطفی گودرزی رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تهران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: خبر مربوط به صادرات کاشی و سرامیک به سوریه، خبر جدیدی نیست و چند وقتی است که صادرات کاشی و سرامیک به کشور سوریه هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم و از طریق واسطه های ایرانی و عراقی و سوری، در حال انجام است. البته روند تقاضای کاشی و سرامیک در سوریه، صعودی است و صحبت های رییس کمیته مشترک ایران و سوریه می تواند مهری بر تایید بهبود روند صادرات به سوریه باشد.

وی افزود: در حال حاضر کشورهای عراق و پاکستان و سوریه، مهمترین بازارهای صادراتی صنعت کاشی و سرامیک محسوب می شوند و تقاضای عراق هم مانند سوریه، افزایشی است؛ ولی با توجه به اینکه صادرات به این کشورها معمولا به شکل ریالی بوده و ارزآوری برای کشور به همراه ندارد، از لحاظ اقتصادی چندان موثر نیست. با این حال درآمد ریالی صادرات برای تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، درآمد با اهمیتی است؛ زیرا درآمدهای صادراتی نقدی بوده و بر گردش نقدینگی صنایع تولیدی تاثیر مثبتی دارد.

فعال صنعت کاشی و سرامیک تصریح کرد: امیدواریم شرایطی رقم بخورد که محصولات این صنعت روانه بازارهای اروپا و آسیای میانه شود تا هم ارزآوری داشته باشد و هم به ارتقای کیفی محصولات منجر شود. در حال حاضر کیفیت محصولات بعضی از تولیدکنندگان داخلی، قدرت رقابت با محصولات ترک و ایتالیایی را دارد؛ ولی به دلیل تنش های و روابط بین‌المللی با سایر کشورها، محصولات ایرانی در بازارهای اروپا و آسیای میانه جذابیت ندارد و اگر هم گاهی صادرات به کشوری غیر از ۳ کشور عراق و پاکستان و سوریه انجام شود، در حجم بسیار کم است.

گودرزی افزود: از دیگر موانع و چالش های صادرات به بازارهای اروپایی و آسیای میانه، هزینه حمل و نقل بالا و عدم امکان اخذ سفارش و ارسال فوری محصولات است.

گودرزی ضمن تاکید بر لزوم حفظ بازارهای صادراتی فعلی در کنار تلاش برای ورود به بازارهای جدید، اظهار داشت: در سال های نه چندان دور صنعت کاشی و سرامیک صادرات خوبی به کشورهای آسیای میانه داشت؛ اما به تدریج این بازار را از دست دادیم و ترکیه جایگزین ایران در آن منطقه شد. در حال حاضر هم بازار عراق کاشی و سرامیک با کیفیت بالا را از ترکیه تامین کرده و فقط برای محصولات با کیفیت متوسط و قیمت پایین به سراغ محصولات ایرانی می آیند. اگر این بازار را از دست نداده ایم و اتفاقا حجم صادرات افزایش داشته، به دلیل حجم بالای تقاضای کاشی و سرامیک در عراق است. اما برای حفظ بازارهای صادراتی فعلی و ورود به بازارهای جدید، باید افزایش کیفی محصولات مد نظر قرار گیرد. حمایت از این صنعت و همچنین تشکیل کنسرسیوم جهت صادرات می تواند به ارزآوری این صنعت کمک کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر