بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید گفت:

تقسیم بازار سرمایه به دو بخش اصلی اوراق و سهام

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید گفت: بازار سرمایه در کشور به دو بخش اصلی اوراق و سهام تقسیم می‌شود و به طور معمول در پایان هر سال، بحث انتشار اوراق وجود دارد.
کد خبر : ۱۸۸۴۶۱

تقسیم بازار سرمایه به دو بخش اصلی اوراق و سهام

به گزارش بورس نیوز، حبیب رضا حدادی، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت تأمین سرمایه امید، با اشاره به روند بازار تا پایان سال و جذابیت آن نسبت به بازارهای موازی گفت: بازار سرمایه در کشور به دو بخش اصلی اوراق و سهام تقسیم می‌شود و به طور معمول در پایان هر سال، بحث انتشار اوراق وجود دارد. در سه ماهه آخر هر سال، با توجه به اینکه شرکت‌های دولتی، سازمان‌ها و وزاتخانه‌ها ملزم به تامین مالی هستند از همین رو فشار انتشار اوراق در سه ماه پایانی سال افزایشی است و این موضوع بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه به طور معمول این روند در پایان هر سال دیده می‌شود، ادامه داد: در سال‌هایی که روند بازدهی در بخش سهام قابل پیش‌بینی نباشد، به شکل سیستمی بازار به سمت دریافت بازدهی ثابت و معمولا اوراق حرکت می‌کند و این موضوع می‌تواند یکی از ریسک‌های بازار سرمایه تا پایان سال باشد.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امید افزود: خوشبختانه با توجه به الزام سازمان بورس و اوراق بهادار برای رعایت حد نصاب توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان گفت که امکان جذب بخش عمده ای از این اوراق توسط صندوق‌ها فراهم است و در نتیجه انتشار آنها به روند طبیعی بازار آسیب نمی‌زند و این ریسک قابل مدیریت و کنترل است.

حدادی احتمال رکود اقتصادی را یکی دیگر از ریسک‌های بازار سرمایه دانست و گفت: مساله مهم دیگر که همیشه گریبانگیر بازار سرمایه بوده رکود اقتصادی است. اگر بازدهی واقعی شرکت‌ها مثبت باشد و دستخوش عرضه و تقاضای کاذب نباشد ما شاهد بازار سرمایه‌ای پویا خواهیم بود.

وی ادامه داد: بازدهی به میزان فعالیت، نحوه عملکرد، چرخه تولید و ورود و خروج پول شرکت‌ها وابسته است. ما در شرایط فعلی اقتصاد به سیاست‌ها و تصمیمات ویژه حمایتی نیاز داریم تا روند تولید و بازدهی شرکت‌ها متوقف نشود. در حال حاضر بازار با ریسک سیاست‌های کلان اقتصادی مواجه است و در این میان باید از شرکت‌هایی که مولد هستند و در بازار سرمایه حضور دارند حمایت شود تا بتوانند در تولید و به ویژه صادرات قوی تر عمل کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: در این حالت بازدهی حاصل از فعالیت شرکت‌ها به چرخه اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه باز می‌گردد و این امر خود نوعی پوشش ریسک رکود اقتصادی است.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت دولتمردان به ویژه وزارت اقتصاد و همچنین سیاست‌های سازمان بورس، بانک مرکزی و همچنین بیمه مرکزی که مهمترین نهادهای مالی کشور هستند ریسک ناشی از رکود اقتصادی که متوجه بازار سرمایه است مدیریت شود.

عضو هیأت مدیره شرکت تأمین سرمایه امید به تاثیر راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: هر موضوعی را باید از دو منظر رفتاری و ساختار روان‌شناختی اقتصادی نگاه کرد. تجربه نشان داده که در بازار از هر موضوع مثبتی استقبال می‌شود.

وی افزود: اگر مسیر نقل و انتقال پول تسهیل شود، تولید‌کننده به جای پیدا کردن راه‌های خاص، به سمت تولید و کیفیت متمرکز می‌شود. این کانال در صورت تکمیل مدت‌زمان میان فروش و برگشت نقدینگی را کوتاه می‌کند. به عبارت دیگر در این حالت تولیدکنندگان از نظر برگشت دارایی زیان نمی‌بینند و بخش تولید به راحتی کار خود را ادامه می‌دهد.

مدیرعامل تأمین سرمایه امید گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط بازار ارز و روند تورم، که از ثبات خوبی برخوردار شده انتظار می‌رود شاخص کل از کف حمایتی خود پایین‌تر نیاید و با توجه به تجربه نوسانات در بازارهای موازی بازار سرمایه و ریسک این بازارها، به نظر می‌رسد فعالیت در بازار سرمایه با ابزارهای مالی متنوع و کارآمد معقول‌تر است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرمایه‌گذاران سود بانکی را با (P/E) ۱۴ می‌خرند
حاصل ورود آماتور‌ها به بازار سرمایه؛

سرمایه‌گذاران سود بانکی را با (P/E) ۱۴ می‌خرند

با همکاری شرکت تامین سرمایه بانک مسکن و بانک مسکنانجام شد؛

تامین مالی چهارپروژه مسکونی در نقاط مختلف کشور

ارسال نظر