بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
شرکت لیا با سرمایه ۸ میلیارد تومانی تقریبا نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان سود انباشته دارد و با توجه به سود تحقق یافته سال مالی جاری، این رقم بیشتر هم خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۸۵۸۰
به گزارش بورس نیوز استعفای رییس هیئت مدیره و لغو مجمع عمومی عادی «شلیا» و تصمیم گیری در خصوص اعضای هیئت مدیره که قرار بود روز ۲۹ ام بهمن ماه برگزار شود، حواشی بسیار به همراه داشت. مجمع قبلی این شرکت در ۲۸ ام آذرماه نیز به حد نصاب نرسید و برگزار نشد. اما این تمام ماجرا نیست. صورت های مالی سال مالی منتهی به پایان مردادماه ۹۷ شرکت، به دلیل مغایرت نرخ فروش محصولات با اساسنامه و بهای تمام شده و مغایرت واریزکنندگان وجوه با خریداران محصول و... توسط حسابرس تایید نشد و مهر عدم اظهار نظر حسابرس بر پیشانی شلیا نشست. به دنبال عدم رفع مشکلات این شرکت، ناشر روز سوم بهمن ماه برنامه خود را جهت رفع دلایل لغو پذیرش به هیئت پذیرش ارایه کرد و با تصمیم هیئت پذیرش، پذیرش اوراق بهادار ناشر از فهرست اوراق بهادار پذیرفته شده درفرابورس ایران لغو گردید و «شلیا» به تابلوی ب بازار پایه فرابورس منتقل شد!

خبرنگار بورس نیوز، در پیگیری مشکلات و حواشی مربوط به شرکت مواد اولیه لیا گفت‌وگویی با یکی از سهامداران درصدی این سهم انجام داده است. 

مشکل اصلی شرکت مواد ویژه لیا چیست و این مشکل از چه زمانی آغاز شد؟ 

مشکلات این شرکت ناشی از عدم شفافیت عملکرد شرکت در سال ۹۷ بوده است. به رغم برخی شایعات و حاشیه ها در سال گذشته، ولی تا قبل از نوسانات ارزی این شرکت مشکلی نداشت و عملکرد «شلیا» شفاف بود. ولی به دنبال نوسانات ارزی در سال ۹۷ و افزایش قیمت محصولات در بازار، یکی از سهامداران عمده (عضو هیئت مدیره) اقداماتی انجام داد که هم شفافیت عملکرد شرکت را زیر سوال برد و هم موجب بروز اختلاف بین اعضای هیئت مدیره شرکت شد. با افزایش نرخ ارز، نرخ تیشو رشد چشمگیری داشت و منطقا باید قیمت محصولات «شلیا» هم متناسب با بهای تمام شده افزایش می یافت؛ ولی بعضی قراردادها و فروش های سلف، نرخ فروش غیر واقعی محصولات و... عملا سلامت معاملات را در هاله ای از ابهام قرار داد. 
شفافیت مهمترین خواسته سهامداران شرکت بوده و مشکلات شلیا در همین عدم شفافیت ها ریشه دارد.
البته بانی مشکلات شرکت از این مجموعه خارج شده و اگر مدیران شرکت همکاری بیشتری با سهامداران داشته باشند و هر چه زودتر نسبت به برگزاری مجمع و انتخاب اعضای هیئت مدیره و نیز اصلاح صورت های مالی و رفع ابهامات اقدام کنند، مشکلات برطرف خواهد شد.

سوال: حواشی شلیا روند تولید شرکت را هم تحت تاثیر قرار داده است؟

با وجود مشکلات و حواشی «شلیا»، فعالیت های تولیدی در این شرکت مشکلی ندارد. مهمترین نقطه قوت شرکت مواد ویژه لیا، در اختیار داشتن کوره تولید فایبرگلاس است. سایر رقبا، فایبرگلاس مورد نیاز خود را وارد می کنند ولی شرکت لیا، امکان تولید فایبرگلاس و تبدیل آن به تیشو را داشته و همین مزیت، بهای تمام شده شرکت را کاهش چشمگیری داده است. به طوری که حاشیه سود «شلیا» تقریبا ۵۰ درصد است.
البته این شرکت سال گذشته، قصد اجرای طرح توسعه کوره ۳۰ هزار تنی داشت. هزینه این طرح ۱۵ میلیون دلار برآورد شده بود و قرار بود تامین مالی این طرح از محل افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی از محل آورده نقدی و مقداری هم (حدود ۳۰ درصد) از محل اخذ تسهیلات بانکی صورت گیرد. ولی به سبب شایعات و حواشی پیرامون شرکت، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را صادر نکرد. با توجه به جهش نرخ ارز و رشد چند برابری هزینه ها، احتمالا فعلا امکان اجرای طرح توسعه وجود نخواهد داشت.

چرا از محل سود انباشته افزایش سرمایه صورت نگرفت؟

شرکت لیا با سرمایه ۸ میلیارد تومانی تقریبا نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان سود انباشته دارد و با توجه به سود تحقق یافته سال مالی جاری، این رقم بیشتر هم خواهد شد. ولی از طریق افزایش سرمایه از سود انباشته نمی توان نقدینگی وارد شرکت کرد و طرح توسعه ای اجرا کرد. اجرای طرح توسعه در گرو ورود نقدینگی است که با شرایط فعلی شرکت، چندان به انجام کار خوشبین نیستیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر