بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
لاستیک کویر تایر در حالی با اعلام سود 345 ریالی به ازای هر سهم تعدیل منفی 41 درصدی خود در مقایسه با سود سال گذشته، شرایط دشوار این شرکت در سال جاری و آتی را بیش‌ازپیش نمایان کرد.
کد خبر : ۱۸۸۵۹۶

به گزارش بورس نیوز، ظاهراً سیاست‌های فروش، بلای جان این شرکت در سال جاری و آتی خواهد شد چراکه این شرکت بر اساس سیاست‌های فروش خود در سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از محصول تولیدی خود را به شرکت‌های خودروساز سایپا و ایران‌خودرو به فروش می‌رسانده که با حال‌وروز این روزهای این خودروسازان زیانده، امیدی به بهبود روند تولید این شرکت‌ها نخواهد بود.

حجم بالای مطالبات از شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو که در سرفصل‌های دریافتنی شرکت منعکس گردیده، شرایط نامطلوب نقدینگی و دوره وصول مطالبات این شرکت را بیش‌ازپیش آشکار می‌سازد.


ثبت بیش از 1.370 میلیارد ریال دریافتنی‌های تجاری از شرکت سازه‌گستر سایپا و ساپکو ایران‌خودرو در کنار کاهش بیش از 4.000 تنی فروش انواع تایر این شرکت در سال مالی 1397 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته تنها برخی از عوارض همکاری‌های تنگاتنگ این شرکت با خودروسازان داخلی است.

سیاست‌های جدید دولت مبنی بر اعطای مجوزهای واردات لاستیک‌های خارجی، کاهش چشمگیر تولید و فروش خودروسازان داخلی در ماه‌ها و سال آتی، افزایش ادامه‌دار نرخ تهیه مواد اولیه، طولانی و پرهزینه بودن تغییرات سیاست‌های فروش شرکت و جذب مشتریان جدید و احتمال بالای افزایش دوره وصول مطالبات از خودروسازان و ...، از عوامل محتمل ادامه روند ناامیدکننده این شرکت در سال آتی است.


همان‌گونه که در جدول فوق نیز مشاهده می‌شود، شاید بتوان بخش عمده‌ای از کاهش سودآوری شرکت در سال مالی 1397 را به کاهش بیش از 4.000 تنی انواع تایر و فلپ مرتبط دانست.

همچنین رشد 195 میلیارد ریالی مواد مستقیم مصرفی با توجه به کاهش تولید که عمدتاً ناشی از رشد نرخ ارز و افزایش نرخ محصولات پتروشیمی به‌ویژه بوتادین بوده را می‌توان از دیگر عوامل تأثیرگذار بر کاهش سودآوری شرکت در این سال دانست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر