بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
در بررسی‌های بورس‌نیوز مشخص شد:

هزینه گزاف یک تصمیم نسنجیده

در این پروژه مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر، سال‌ها هزینه صرف مطالعه طرح شده و در زمان اجرای پروژه به نحوی عمل می‌شود که بودجه ملی به راحتی بر باد می‌رود.
کد خبر : ۱۸۸۶۷۸
هزینه گزاف یک تصمیم نسنجیده
به گزارش بورس نیوز، پروژه راه آهن سریع السیر تهران_قم_اصفهان که طرح مطالعات آن از سال ۱۳۷۳ آغاز شد؛ در سال ۱۳۸۹ پس از تخصیص ۴۰ میلیارد تومان توسط هیئت وزیران و امضای تفاهم نامه بین وزارت راه و راه آهن دولت چین وارد فاز اجرایی شد و
شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ، از زیرمجموعه های وزارت راه، به عنوان پیمانکار این پروژه تعیین شد. 

حدود یک سال و نیم قبل هیئت وزیران به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی وقت، با تغییر پیمانکار پروژه، شرکت راه آهن ج.ا.ا را به عنوان پیمانکار تعیین می کند. ولی مجددا به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی فعلی، هیئت وزیران تغییر پیمانکار را مصوب کرده و دوباره شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیمانکار اجرای پروژه تعیین شده است.

اما نتیجه این جابجایی ها چه بوده است؟
تاخیر در روند اجرای پروژه، اتلاف سرمایه های ملی و نیز ضرر و زیان شرکت راه آهن بابت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ال سی که توسط شرکت راه آهن گشایش یافته اما به پروژه منتقل نشده، تنها بخشی از مشکلات این تغییرات بوده است.

در واقع در طول ۱.۵ سال، شرکت راه آهن حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه کشور را صرف هزینه های گشایش اعتبارات اسنادی کرده، ولی از آنجا که مدارک به نام پیمانکار قبلی یعنی شرکت ساخت و توسعه بوده، شرکت راه آهن موفق به انتقال اعتبارات اسنادی گشایش یافته به پروژه نشده و در نهایت مجبور به بازگرداندن پروژه به پیمانکار قبلی شدند. 

نکته اینجا است که در این پروژه هم مانند بسیاری از پروژه های دیگر، سال ها هزینه صرف مطالعه طرح می شود و در زمان اجرای پروژه به نحوی عمل می شود که بودجه ملی به راحتی بر باد می رود.

با وقفه ای که به سبب یک تغییر نسنجیده صورت گرفت، احتمالا پروژه در موعد از پیش تعیین شده (سال ۱۴۰۰) به مرحله بهره برداری نخواهد رسید و البته این اتفاق، سریالی تکراری در کشور ما است.
هزینه گزاف یک تصمیم نسنجیده / اقای کریمی مطالعه کنند
اشتراک گذاری :
ارسال نظر