بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد:

افزایش قیمت خودروها با فرمول 5درصد زیرقیمت بازار

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزارت صمت با اعمال فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار به دنبال کاهش قیمت خودرو بود در حالیکه نه تنها قیمت‌ چهارچرخ ها کاهش پیدا نکرد بلکه روز به روز بر قیمت آنها افزوده شد.
کد خبر : ۱۸۸۷۹۱

افزایش قیمت خودروها با فرمول 5درصد زیرقیمت بازار

به گزارش بورس نیوز، عبدالله رضیان با انتقاد از افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو، گفت: وزارت صمت با اعمال فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار به دنبال کاهش قیمت خودرو بود در حالیکه نه تنها قیمت‌ چهارچرخ ها کاهش پیدا نکرد بلکه روز به روز بر قیمت آنها افزوده شد.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار در خانه ملت افزود: افزایش قیمت خودرو با روند کنونی نه تنها معقول نیست بلکه نگران کننده است باید سرمنشا این افزایش قیمت مشخص شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد:یکی از راهکارهایی که منجر به ساماندهی بازار خودرو می‌شود واردات چهارچرخ‌ها است می‌توان با در نظر گرفتن برخی شروط واردات خودرو را آزاد کرد.

وی با بیان اینکه مردم خودرو را کالایی سرمایه‌ای می‌دانند، خاطرنشان کرد: این دیدگاه کاملا اشتباه است چراکه خودرو نه تنها کالایی سرمایه‌ای نیست بلکه با گذشت هر سال به دلیل پایین آمدن مدل آن از قیمتش کاسته می‌شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فضای روانی موجود در کشور از یک سو و نبود بازار مناسب برای سرمایه گذاری مردم از سوی دیگر باعث شده نقدینگی به سمت خرید خودرو سوق داده شود.

رضیان با بیان اینکه نقدینگی بلای جان کشور شده است، گفت: از آنجایی که برای رونق بورس اقدامات مناسبی انجام نشده مردم نمی‌دانند پول‌های خود در کدام فعالیت اقتصادی سرمایه‌گذاری کنند؛ سپرده‌گذاری در بانک‌ها در شرایط کنونی می‌تواند بهترین راهکار برای حفظ ارزش پول باشد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو می‌تواند باعث افزایش تورم و در نتیجه بالا رفتن قیمت سایر کالاها شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد وزارت صمت نمی‌تواند برای ساماندهی بازار خودرو کاری انجام دهد چراکه سیستم کنترل قیمت خودرو مکانیسم شفاف ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: وزارت صمت ادعا می‌کند از آنجایی که سیستم رقابتی است در صورت دخالت در روند قیمت گذاری خودرو، رانت‌هایی ایجاد می‌شود که در پی آن مشکلات بسیاری دامنگیر این حوزه خواهد شد.

رضیان ادامه داد: میان قیمت خودرو در بازار و کارخانه تفاوت قیمت بسیار است و وزارت صمت معتقد است در حال حاضر که سوداگران از گرانی سود می‌برند چرا این سود به خودروسازان نرسد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع در پاسخ به اینکه چرا با دلالان برخورد نمی‌شود و تمامی بار بر دوش سوداگران گذاشته می‌شود، توضیح داد: من احساس می‌کنم فسادی که در داخل وجود دارد دلالی را ایجاد می‌کند خودروهای فروخته شده به دست نمایندگی‌ها می‌رسد و بنگاه های خرید خودرو نقش زیادی در تعیین قیمت خودرو ندارد به نظر می‌رسد بخشی از سوداگران در صنعت خودروسازی حضور دارند.

به اعتقاد عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تفاوت قیمتی که میان خودروهای کارکرده و صفر وجود دارد یکی دیگر از مشکلات موجود در صنعت خودروسازی است در حال حاضر تنها ۷ درصد خودروهای کشور صفر هستند.

رضیان در ادامه با اشاره به جلسه هیئت رئیسه کمیسیون صنایع با شرکت سایپا، یادآور شد: این شرکت مدعی است که با ۳ هزار و ۵۰۰ یورو در کدام کشور می توان ماشین خریداری کرد.

وی درباره پاسخ به اینکه بخشی از هزینه‌های خودروسازان بر اساس نرخ ارز محاسبه می‌شود چگونه آنها هزینه کل را بر اساس ارز محاسبه می‌کنند، گفت: بخشی از هزینه‌های خودروسازان ریالی و بخشی دیگر ارزی است؛ براساس گفته مسئولان سایپا، این شرکت ۳۷ درصد در تولیدات خود وابستگی ارزی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مادامی که مردم از خرید خودرو استقبال می‌کنند این روند ادامه خواهد داشت؛ فرهنگ مردم باید اصلاح شود در شرایط نابسامان کنونی خرید خودرو باید کاهش یابد زیرا در صورتی که مشتری کم شود این صنعت ناچار است به سمت حل مشکلات رفته و اوضاع را سامان دهد.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: زمانی که سایت پیش فروش خودرو باز می‌شود و مردم در عرض چند دقیقه تمام ظرفیت را خریداری می‌کند خودروساز نیز می‌گوید بازار موجود است پس چرا استفاده نکنم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر