بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
رییس انبوه سازان قم در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش بهای تمام شده تسهیلات خرید مسکن، راهکاری جهت رونق ساخت و ساز

صنعت بانکی کشور ما بی رحم ترین بانکداران، و بالاترین نرخ بهره را نسبت به بخش خصوصی دارد.
کد خبر : ۱۸۸۸۰۸
به گزارش بورس نیوز، قیمت مسکن بطور ناگهانی دچار رشد صد در صدی شد و اکنون در رکود عمیقی بسر می‌برد بطوریکه خرید و فروش بیش از 70 درصد کاهش دارد.از تابستان 97 حجم معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه خود کاهش داشته است و در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حجم معاملات 67 درصد کاهش داشته است و این امر بیانگر این است که قدرت خرید نسبت به قیمت مسکن بسیار پایین امده است.

مجتبی بیگدلی رییس انجمن انبوه سازان استان قم در گفت و گو با بورس نیوز بیان کرد: با افزایش قیمت ها و سونامی که در اثر کم کاری وزیر قبلی و همکارانشان رقم خورد؛ سرمایه گذار و انبوه ساز به جای تشویق، تنبیه شدند. 

وی افزود: صنعت ساختمان و بازار مسکن مزرعه ای است که باید در آن کاشت انجام شود. اگر تولیدی صورت نگیرد، سونامی افزایش قیمت به وجود می آید و باز هم شاهد جهش ۲ تا ۳ برابری قیمت ها خواهیم بود. این کار مستلزم استفاده وزیر از تمام قوا و همکاری دولت با وزارت مسکن و شهرسازی است. در کشور ما سالانه یک میلیون ازدواج انجام می شود. سالی 500 هزار واحد مسکونی هم به دلیل حوادث غیرمترقبه و سیل و زلزله و... از چرخه استفاده خارج می شود.  بنابراین هر سال به اندازه نیاز کل کشورهای اتحادیه اروپا نیاز به احداث مسکن داریم. هر سال به اندازه کشورهای کویت، قطر و امارات باید مسکن تولید کنیم. این یعنی از طرف تهدید و از طرف فرصت. فرصتی برای اشتغال و خانه دار شدن جوانان و تهدیدی برای اینکه قیمت ها بالا برود و اشتغال زیر سوال برود. 70درصد اشتغال در زیرمجموعه صنعت ساختمان و مسکن است. ما باید سعی کنیم این صنعت بالنده بماند. اگر این اتفاق بیفتد بازار سال آینده بازار امن و قابل گذاری برای مردم و سرمایه گذار خواهد بود.

ریاست انجمن انبوه سازان مسکن با بیان اینکه طرح لیزینگ مسکن می تواند کمک کند ادامه داد: صنعت بانکی کشور ما بی رحم ترین بانکداران، و بالاترین نرخ بهره را نسبت به بخش خصوصی دارد. سود 40 درصدی در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. اگر دولت کمی کمک کند و بانک ها نیز کمی نرخ بهره تسهیلات را کاهش دهند، می تواند در راستای ساخت مسکن ارزان و سریع، اتفاق مثبتی باشد. 


وی افزود: باید حجم سقف تسهیلات را افزایش داد. تورم به شدت بالا رفته است. اگر هزینه تمام شده وام را که از طریق کارت های مالی ارائه می شود، کاهش دهند؛ بازار مسکن و صنعت ساختمان اثر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر